به گزارش دیدار امروز، هجدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران، با دبیری علی قائم مقامی و تقدیر از برخی از فعالان این عرصه در حضور سینماگران و سیاستمداران، جمعه شب ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۸، در محل هتل انقلاب برگزار شد.

مدیران تولید حرفه ای ضامن امنیت شغلی در سینما

در ابتدای این مراسم که پژمان بازغی اجرای آن را به عهده داشت، محمدرضا منصوری  رئیس انجمن مدیران تولید سینمای ایران به اهمیت همکاری تهیه کنندگان و مدیران تولید در برنامه ریزی در زمینه منابع محدود سینمای ایران اشاره کرد و گفت: نقش مدیران تولید در زمینه امنیت شغلی افراد شاغل در حوزه سینما بسیار مهم است.

وی با ابراز تأسف از نبود آیین نامه اجرایی در تشکلات صنفی سینمایی افزود: نبود آئین نامه اجرایی در تشکلات صنفی مانعی بر سر راه ایجاد امنیت شغلی است که خلا آن هم  مانع پیشرفت سینمای ایران می‌شود.

منصوری مدیر تولید حرفه ای را عهده دار مدیریت نیروی انسانی در سینما دانست و گفت: همکاری تهیه‌کننده و مدیر تولید حرفه‌ای باعث می‌شود که سرمایه گذاران با اعتماد در سینما هزینه کرده و نگران بازگشت سرمایه نباشند.

تجلیل از ۳۹ سال فعالیت حبیب اسماعیلی

پس از آن از حبیب اسماعیلی به عنوان یک مدیر تولید پیشکسوت تقدیر به عمل آمد. در این بخش غلامرضا موسوی و مهدی صباغ زاده از تهیه کننده های سینمای ایران، فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان و منتقد سینما و علیرضا زرین دست از همکاری با این مدیرتولید و تهیه کننده سینما در طی ۳۹سال فعالیتش سخن گفتند و او را مولف و آرام توصیف کردند.

حبیب اسماعیلی هم از تداوم جشن مدیران تولید ابراز خوشحالی کرد و آرزو کرد همه اصناف سینمایی تشکل منسجمی داشته باشند.

در خواست کواکبیان از سینماگران

پس از آن با حضور مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ارشاد و کامران ملکی از اعضای هیات رییسه خانه سینما، از محمد بانکی یکی دیگر از تهیه کنندگان، کارگردانان و مدیران تولید پیشکسوت سینمای ایران نیز تقدیر شد.

در این بخش کواکبیان قول داد تا در حد توان برای اهالی فرهنگ و هنر در مجلس تلاش کنند و افزود: امیدوارم که سینماگران با موضوع قرار دادن مفاسد اقتصادی و سوء استفاده کنندگان از رانت، نتایج آن را برای جامعه بازگو کنند.

کامران ملکی هم در بخش تقدیر از محمد بانکی گفت: همه می‌دانیم مدیران تولید اولین افراد مرتبط با نهادهای مختلف هستند و اتفاقی که درجشن مدیران تولید سینمای ایران اتفاق می‌افتد، این است که بسیاری از مدیران فرهنگی هنری نهادهای مختلف دور هم جمع می‌شوند که می‌تواند به محکم شدن این ارتباط کمک کند.

پیشنهاد اختصاص یک سیمرغ بلورین به مدیران تولید در جشنواره فجر

حبیب الهیاری یکی دیگر از مدیران تولید پیشکسوت نیز با حضور حجت الاسلام مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، جمشید هاشم پور بازیگر، مجتبی راعی نویسنده و حجت الاسلام دعایی تقدیر شد.

در این بخش از برنامه  حجت الاسلام احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که برای تقدیر از حبیب اللهیاری مدیر تولید پیشکسوت روی صحنه آمده بود، در سخنانی گفت: مساله هنرمندان در ایران نداشتن نظام صنفی است و در شان هنرمندان ما نیست که در این سطح بخواهند برای خود مسایل رفاهی را دنبال کنند چراکه هنرمندان نیز باید مانند پزشکان نظام صنفی داشته باشند. از طرف مجموعه صنوف نمایندگان معرفی شدند تا طرح نظام صنفی هنرمندان در مجلس مطرح شود.

وی بیان کرد: اشکال دومی که در این راه وجود دارند برخی منافع شان در این است که شما نظام صنفی نداشته باشید اما باید در این را استوار باشید و مدیران تولید نیز برای تشکیل نظام صنفی می‌توانند موثر باشند.

در انتهای این بخش اللهیاری که از سال گذشته به دلیل یک ضایعه مغزی تحت درمان است گفت:  من بیش از هفتاد فیلم تولید کرده ام و بدون اغراق تولید را در کنار  منوچهر محمدی که یکی از موفق ترین تهیه کنندگان ایران است یاد گرفته ام.

وی افزود: کاش مدیران تولید هم سیمرغ بلورینی در فجر داشتند.

تقدیر از علیقلی زاده و موگویی

در ادامه نوبت به تقدیر از تقی علیقلی زاده از دیگر مدیران تولید پیشکسوت سینمای ایران رسید. منوچهر محمدی ، مجید انتظامی و عزیزالله حمیدنژاد برای تقدیر از علیقلی زاده روی صحنه آمدند‌.

پس از آن برای بزرگداشت آزیتا موگویی مدیر تولید و تهیه‌کننده پیشکسوت، احترام برومند، گوهر خیراندیش، نرگس آبیار، فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و دختر شهید کاوه روی صحنه آمدند.

گوهر خیراندیش ضمن تحسین آزیتا موگویی به عنوان زنی موفق در سینمای ایران، در واکنش به سخن حجت‌الاسلام سید محمود دعایی که گفته بود دست بانوان را از روی چادر می بوسد، با شوخی بیان کرد: روی همه را از رو می‌بوسم نه از روی چادر! در اولین کار کنار آزیتا موگویی بودم و او هنرمندی تلاشگر است که توانسته در حوزه، کارگردانی و تهیه کنندگی کار کند.

فاطمه ذوالقدر نیز تاکید کرد: از حضور زنان در سینما حمایت می‌کنیم. ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  از سینما حمایت می‌کنیم و کارهای بسیاری برای رفع توقیف فیلم‌ها کمک کرده‌ایم.

آزیتا موگویی سپس روی صحنه حاضر شد و با باراز خوشحالی از برگزاری این جشن و حضور نمایندگان مجلس و برخی مسئولین نیروهای نظامی و انتظامی گفت: خوشحالم که امشب از من تقدیر می‌شود. خوشحالم که در این شب مقامات لشکری و کشوری حضور دارند و امیدوارم در شرایط سخت از ما حمایت کنید.

تجلیل از مدیران تولید آثار برگزیده جشنواره فجر

رضا زنجانیان وفا مدیر تولید فیلم سینمایی ۲۳ نفر که در جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار این بخش را دریافت، در بخش بعدی مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.

محمدرضا باهنر عضو اسبق هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ایران، در این بخش گفت: سال قبل جمله‌ای گفتم و دوست دارم امسال هم آن را بیان کنم. به نظر من سطح فیلم‌ها با گیشه همخوانی ندارد و امیدوارم تهیه‌کنندگان و کارگردانان به کمک هم تمهیدی بیاندیشند تا گیشه‌های سینماها با فاخر بودن آثار هماهنگی داشته باشد.

در ادامه از بهزاد هاشمی مدیر تولید فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد تقدیر شد و برای این منظور محمد بزرگ‌نیا، فریدون شهبازیان و تورج منصوری روی صحنه آمدند.

حسین هادیانفر مدیر تولید فیلم سینمایی متری شیش و نیم توسط محمدمهدی عسگرپور ، محمدرضا فرجی ، علی قائم‌مقامی و علی مطهری نماینده و عضو سابق هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.

نظر علی مطهری در مورد سوژه یابی در سینمای ایران

علی مطهری در سخنانی درباره تولید فیلم‌های سینمایی گفت: نکته مهم در سینما این است که غیر از فیلم‌های تاریخی و طنز که نیاز جامعه هستند، بقیه سوژه‌ها بهتر است از مسایل جامعه باشد و سوژه هایی انتخاب نشوند که مساله تنها ۲ یا ۵ درصد مردم است.

وی افزود: لذا اگر سینماگران این موضوع را مدنظر داشته باشند تا سینما صرفا سرگرمی نباشد سطح سینما ارتقا پیدا خواهد کرد.

فراخوان برای جذب سفیر فرهنگی و ناظر د رحوزه ترافیک شهری

در پایان این مراسم سرهنگ جهانی معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناجا، درباره توجه به فرهنگ ترافیک با اعلام یک شماره تلفن، گفت: از میان مدیران تولید، تهیه‌کنندگان و کارگردانان و بازیگران افارد علاقمند، می‌توانند به عنوان سفیران فرهنگ ترافیک از ما حکم دریافت کنند و دیگر عزیزان حاضر د رجلسه هم می‌توانند به عنوان بازرسان نامحسوس با ما همکاری داشته باشند.

وی از سینماگران درخواست کرد: خواهش می‌کنم به موضوع فرهنگ ترافیک توجه کنید و در آثار هنری خود مسائل مربوط به ترافیک شهری را مدنظر قرار دهید.