گزارش تصویری از مراسم رونمایی آلبوم گاه فراموشی اثری از همایون شجریان و فردین خلعتبری با حضور مهدی پاکدل ,رویا نونهالی ,رامین حیدری فاروقی, امید نعمتی ,ستاره اسکندری و الهام پاوه نژاد

مراسم رونمایی و نشست خبری آلبوم گاه فراموشی با صدای همایون شجریان و آهنگسازی فردین خلعتبری، رضا موسوی مدیر هنری پروژه با همراهی مسئولان ایکس ویژن اسپانسر آلبوم ظهر روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

هومن خلعتبری و همایون شجریان در ابتدای برنامه به حاضران خوش آمد گفتند.

در ادامه خلعتبری گفت این چهارمین همکاری من با همایون است. در واقع موسیقی سریال جیران و آلبوم گاه فراموشی سومین و چهارمین همکاری ماست.و کیست که از همکاری با همایون شجریان رضایت نداشته باشد.

استفاده از ز نوازندگان غیر ایرانی

هومن خلعتبری در ادامه، درباره این موضوع که چرا در آلبوم گاه فراموشی از نوازندگان غیر ایرانی بهره برده، گفت: این اثر مبتنی به موسیقی است که به نوازندگان خاصی نیاز داشت. او افزود: این اثر کوارتتتی چهارنفره است و در آن رویکردی داریم که بداهه‌نوازی با یک گونه خاص بخشی از آن است. من با شیوه و آثار دوتا از نوازندگان آشنا بودم. دونوازنده دیگر هم در کارشان تبحر دارند.

مهدی پاکدل

او ادامه داد: اگر نوازندگان دیگری قطعات آلبوم را می‌نواختند، اثر تمبر دیگری پیدا می کرد و آنی نبود که الان هست.

ستاره اسکندری

در ادامه مراسم همایون شجریان گفت: آلبوم گاه فراموشی در کل آمیزه ای از موسیقی ایرانی و جز است و نقطه مشترک ایهامی است که در آن وجود دارد.

همایون توضیح داد: فردین اشعار آلبوم را سروده و آهنگ آنها را ساخته است. در چنین مواردی باید به شعر و موسیقی نگاه مشترک داشته باشیم چون از هم جدا نیستند.

همایون گفت: نوازندگان در کارشان چیزه دست هستند و فردین بر اساس ویژگی‌هایشان به ساخت قطعات پرداخته و بخش‌هایی هم بداهه بوده‌اند. کلیت آلبوم پیچیده نیست و متشکل از چهار نوازنده و یک خواننده است.

کنسرتهای آینده خواننده آلبوم گاه فراموشی

همایون شجریان در ادامه درباره برگزاری کنسرتهای گذشته و آینده اش گفت: اجرای زنده را زیاد درباه اش صحبت کرده ایم. بخاطر کرونا اجراهایی متوقف شد و کنسرت‌هایی در داخل و خارج کشور برگزار می‌شود. کنسرتها حتما برگزار می شوند و من به این اتفاقات تعهد اخلاقی دارم.

 

رضا موسوی هم در ادامه برنامه گفت: بیست و پنج سال است با فردین خلعتبری همکاری دارم و دریاره همایون شناختم کمتر بود و طی همکاری اخیر هربار با او صحبت می کردم شگفت زده می شدم. نمی خواهم تعریف کنم و حرفهایی که میزنم عین واقعیت دارد و همایون هنرمندی واقعی و ایده پرداز خوبی است.

موسوی افزود: اینکه من اینجایم با هدف کمک کردن است. فردین خلعتبری هم اگر اهنگساز نبود حتما در زمینه های دیگری موفق می‌شد.

در ادامه برنامه همایون درباره همکاری‌های قبلی و فعلی‌اش با خلعتبری گفت: من آلبوم گاه فراوشی را خیلی دوست دارم و به نظرم نسبت به آلبوم امشب کنار غزلهایم بخواب کار پخته‌تری است. کار گاه نسبت به کار قبلی پخته تر است. نقطه قوت کار قبلی یعنی آلبوم امشب کنار غزلهایم بخواب اشعار افشین یداالهی بود که پس از فوتش منتشر شد و خودش اثر را نشنید. شاید اگر او در قید حیات بود در آلبوم گاه فراموشی همکاری می‌کردیم.

ایده البوم جدید همایون شجریان

او افزود: ایده آلبوم گاه فراموشی جالب است و فردین شعر و موسیقی را باهم پیش برده. برای من هم گاه برخی اشعار ثقیل بود و وقتی کنار موسیقی قرار گرفت روان و جذاب شد.

او اذعان داشت: در کل من دو آلبوم امشب کنار غزلهایم بخواب و گاه فراموشی را دوست دارم و به نظرم هردو اثر در کارنامه خلتبری آثار موفقی در کارنامه او هستند.

همایون شجریان درباره فعالیتهای آینده اش هم گفت:

کنسرتی برای تیرماه داریم که در تهران برگزار می شود و سالنش قطعی شده است و برگزار خواهد شد.

عکس:سپیده ساداتی