انتقادات بسیاری به سریال «ستایش» از ابتدای پخش فصل سوم آن در رسانههای مختلف منتشر شده است. نظرات مخاطبان خبرآنلاین اما طیفی از کاملا مثبت تا کاملا منفی را دربرمیگرفت. اکثریت مخاطبان اما به یک نکته اذعان داشتند؛ بازی درخشان داریوش ارجمند نجاتبخش سریال «ستایش» در برابر انتقادات مخاطبان است.
فصل سوم سریال «ستایش» بحث داغ این روزهای مخاطبان تلویزیون است. سریالی که فصل اول آن در سال ۸۸ با طرحی از ایرج قادری ساخته و پخش شد و به سرعت توانست نظر مخاطبان این رسانه را به خود جلب کند.
نرگس محمدی، مهدی پاکدل، داریوش ارجمند و مهدی سلوکی بازیگران اصلی فصل اول این سریال بودند که بعد از استقبال مخاطبان فصل دوم آن هم در سال ۹۲ از همین رسانه پخش شد.
با گذشت حدود ۱۷ قسمت از این سریال از مخاطبان ما خواستیم تا نظر خود را در رابطه با فصل جدید این سریال بیان کنند. برآیند نظرات کاربران ما بسیار متفاوت بود تعدادی از پخش مجدد این سریال بسیار راضی بودند، تعدادی ناراضی. عدهای آن را دارای نکات آموزنده دانستند و عدهای معتقد بودند که این سریال پر از غم مناسب پخش از تلویزیون نیست.
عدهای هم بسیار بی تفاوت به موضوع بودند و تعدادی از کاربران هم اعلام کردند که اصلا تلویزیون نمیبینند. در ادامه نظرهای کاربران را میخوانید.
عدهای معتقد بودند که این سریال بسیار جذاب اما در عین حال مزخرف است. خیلی های دیگر اما این تناقض را نپذیرفتند و معتقد بودند اگر مزخرف است نباید آن را نگاه کرد، اگر هم که جذاب است پس مزخرف نیست. یک کاربر با نام علی نوشت: «بسیار جالب است اما مزخرف نیست و هدف فیلم کاهش غرور کاذب پولدارها است و انسانیت و معنویات از مادیات بهتر است همان مثل همیشگی علم بهتراست یا ثروت برای دنیادوستان ثروت بهتراست»
اما کاربر دیگری علت تماشای این سریال را نبودن برنامه مناسب دیگری در تلویزیون اعلام کرد و با کنایه نوشت: «این سریال را می بینیم چون الحق ولانصاف در نبود خندوانه و دورهمی بهترین برنامه کمدی سیماست! فارغ از اینکه سلوکی کپی برابر اصل دایی خود شده حتی در تناژ صدا که بگذریم، از اینکه پسر از مادر خود فرتوتتر است دیگر نمیتوانیم به آسانی بگذریم!!!»
انتقادات به گریم فصل ۳ سریال«ستایش» با نظر کسی که نوشته بود: «مگه قحطی هنرپیشه هست که همش باید نرگس محمدی رو تحمل کنیم.» شروع شد و تا جایی بالا گرفت که یکی از کاربران ساخت این فصل را توهین به شعور مخاطب دانست ونوشت: «ستایش۳ توهین به شعور مخاطب است…از بازی تصنعی و حال بهم زن داریوش ارجمند گرفته تا شاهکار گریم بازیگرنقش ستایش همه وهمه افتضاح به تمام معناست.»
عدهای دیگر هم معتقد بودند که نبایددر هر سه فصل یک بازیگر بازی کند. کاربری با نام وحید با انتقاد به بازی بازیگران این سریال نوشت: «ماشاالله نرگس محمدی سریال «ستایش» رو کنترات برداشته و تا آخر میخواد خودش هر جوری دوست داره بتازونه … اگه یه سریال بود که از طریق اینترنت و غیره توی مدیومی به جز صداوسیما پخش میشد حرفی نبود، اصلا نرگس خانم نوزاد میشد هم خیالی نبود !!! ولی ناراحتی از اینه این سریال از پرمخاطبترین شبکه رسانه ملی و تقریبا بهترین ساعت داره پخش میشه. کلا دم همتون گرم که دارید مخاطب رو از پای تلویزیون میپرونید. خسته نباشی دلاور خداقوت پهلوان»
تعدادی از کاربران هم به نحوه کارگردانی و تکراری بودن چند سکانس ایراد وارد کردند و یکی از کاربران بی نام با جمع آوری و تکمیل این تکرارها در یک نظر، نوشت: «از ۱۵ قسمتی که پخش شده تو ۱۴ قسمت حشمت و محمد صبحها نیمرو میخوردند و بعد در طول روز شاهد خباثت عروس و ضایع شدن حشمت بودیم و غروب دوباره با نوهاش به جگرکی و کبابی میرفتند و آخر شب محمد گزارش بدبختی حشمت رو به ستایش میداد! گویا نویسنده و کارگردان خیلی دوست داشتن یک فیلم هندی با محوریت آشپزی بسازند! از همه مسخرهتر نحوه رفع اختلاف ستایش و حشمت بعد از دو فصل بود… یکی شلنگ رو از نویسنده و کارگردان بگیره بدجور فیلم رو به آب بستن.»
اما اعتراض های اصلی به سن واقعی بازیگران بود و کاربری با نام شهروند نوشت: «وقتی محمد، پسر ستایش یک سال از مادرش ستایش بزرگتر است، چه نظری بدهیم ؟ شیره مالیدن سر مخاطب کافی نیست؟!» در ادامه این نظر کاربران دیگر سن واقعی دو بازیگر را با یکدیگر مقایسه کردند و نوشتند: «مهدی سلوکی متولد ۱۳۶۱ و نرگس محمدی متولد ۱۳۶۲. جالبه !» کاربر بی نام دیگری در این رابطه نوشت: «سریال«ستایش» توهین به شعور بیننده است! به فاصله کمتر از ده روز از پایان سریال”بوی باران”که نرگس محمدی و سلوکی در آن نقش خواهر و برادر همدیگر را ایفا نمودند به یکباره در قالب ستایش ۳ همان ترکیب را با همان گریم و آرایش می بینیم و باید به خودمان بقبولانیم اینها اینجا مادر و فرزند هستند!»
اما کاربر بی نام دیگری معتقد بود؛ سن واقعی بازیگران ملاک نیست و مهم بازی زیبا است و در همین رابطه نوشت: «به سن و سال واقعی بازیگران چکار داریم؟ بازیشون چنگی به دل می زنه یا نه؟ در ضمن مادرانی که چهره شون جوون مونده ولی حتی نوه دارن زیاده.»
خیلیها هم معتقد بودند اگرچه که این سریال مشکلات فراوانی دارد اما حضور داریوش ارجمند و بازی او باعث میشود سریال جذاب شود کاربری نوشت: «فقط به خاطر بازی آقای ارجمند هست که نگاه می کنم» و در ادامه این نظر کاربری با نام مهدی قاسمی نوشت: «فیلم از لحاظ گریم سطح بسیار بسیار پایینی داره و توضیحات کارگردان این فیلم راجع این انتقاد، عذر بدتر از گناه بود. به لحاظ داستان هم خیلی خیلی تخیلی هستش. در حالی که اگر، کمی به واقعیت نزدیک بود خیلی بهتر میشد. نقطه قوت این سریال، هنرنمایی هنرمند کهنه کار کشورمون، آقای ارجمند هستش که تونسته لحظات جذابی رو برای بینندگان فراهم کنه. در کل سطح این فیلم خیلی پایین هستش و نمره ۱۰ از بیست رو با ارفاق میشه به این سریال و سازندگانش داد.»
تعداد اندکی از کاربران هم معتقد بودند اساس سریالهای صدا و سیما غم و اندوه است در رابطه با همین موضوع کاربری با نام عادل باید، نوشت: «به نظر من تو این تلویزیون یه «نود» بود که ارزش دیدن داشت. یه وقتا هم «خندوانه» به خاطر مسابقه هاش که خنده دار بودن. سریالهای صدا و سیما جز غم و غصه چیزی ندارن. از لحاظ تصویری همه تاریک و کم نور ساخته میشن و عموما توشون از رنگهای مرده و تیره استفاده میشه که خودش غم رو القا میکنه! از لحاظ داستانی هم عموما توشون بدبختی رکن اوله! بیمارستان و مرگ و قبرستان و فلاکت و بدبختی از اجزاء جدانشدنی تمامی سریالهای تلویزیونی ما هستن! حتی سریال های کمدی… من خیلی وقته نگاه نمیکنم دلیلش هم همین القای بدبختی به مخاطبه که باعث افسردگی میشه. به جاش سریال های خارجی نگاه میکنم البته نه اینکه اونا همه خوبن ولی گزینه خوب برای انتخاب خیلی زیاد هست.»
عده بسیاری نوشتند اگر کسی مایل نیست میتواند سریال را نبیند و کاربری با نام محمد نوشت: «تو این اوضاع که هممون صورتمونو با سیلی سرخ نگه داشتیم بهتره اگه توان ساختن فیلم درست و حسابی ندارن، نسازن»
عدهای هم در اعتراض به تمام سریالهای تلویزیون و هزینههایی که بی دلیل بابت این سریالها پرداخت میشود. نوشتند حیف پول و حیف وقت. کاربری با نام محمد در ادامه تمام این اعتراضها نوشت: «واقعا حیف یک ریال پول این مردم که سیما به این سریال بده! آموزش جنایت،چگونگی تهیه مواد در أسرع وقت، ترویج نفرت و … تلویزیون همهاش شده تبلیغ بنجلات و روشهای نوین جنایت و کلاهبرداری و …. خوش بیست سال پیش که سیما اصول رانندگی را توسط سیاه ساکتی به نمایش میگذاشت! واقعا جامعه ما نیازی به آموزش رانندگی ، اخلاق، صبر و …. نداره ؟؟»
تعدادی از کاربران هم نوشتند اگرچه این سریال ایراداتی دارد اما بسیار آموزنده و پر محتواست. کاربری نوشت: «قشنگترین فیلمه..کسی که یکم عقل داشته باشه و به اصل فیلم بپردازه میفهمه که خیلی جذابه و ترویج حجاب و زندگی سالم و تلاش برای فرار از بیکاری و روزی حلال رو ترویج میکنه.»
فردی هم با نام سعید ترک این قهرمانسازیها را بسیار زیبا دانست و نوشت: «سریالهای ایرانی فاقد قهرمانانی هستند که بتوانند در ذهن و قلب مردم فرو بروند. ولی این سریال خیز برداشته تا این دور باطل را بشکند. دیالوگهای عالی و تاثیرگذار شخصیت غلامی که توانست از انیس که لال شده و نمی تواند حرف بزند یک پنجره عبرت برای تماشاگر ایجاد کند و همچنین داستان پردازی روشمندانه در شخصیت حشمت فردوس از این سریال یک استثنا خواهد ساخت.»
عدهای هم بی تفاوت نسبت به این سریال نوشتند: «این فیلم هم مثل هزاران فیلم دیگه که تو دنیا ساخته میشود بالاخره تمام خواهد شد.»
افرادی هم از سریالهای طنزی مانند «برره»، «ساختمان پزشکان»، «بزنگاه» و … یاد کردند و نبود چنین سریالهایی در تلویزیون را یکی از ضعفهای صدا و سیما دانستند.
تعدادی از افراد هم با کنایه به صحبت تهیهکننده این سریال که گفته بود علت جوان شدن ستایش به آرامش رسیدن اوست نوشتند: «کاش پدر مادر ما هم به آرامش میرسیدند.» فرد دیگری هم نوشت: «به خدا! ما هم همینجا زندگی میکنیم و البته که انسانیم اگر به آرامش برسیم چروکامون از بین نمیره. فقط بوتاکس که می تونه چروکا رو از بین ببره.» فرد دیگری هم نوشت: «از همون اول که دیدم قیافه ستایش از آخرین بار در ستایش ۲ سی سال جوونتر شده از اینکه کارگردان به شعور من مخاطب بی احترامی کرده و حتی با یک گریم با تعویض بازیگر من رو قانع نکرده، نتونستم ارتباط برقرار کنم و این سریال رو نمی بینم.»