سکانسی در سریال «پژمان» (سروش صحت) هست که رامبد جوان، فرهاد آییش، اشکان خطیبی و امیرحسین رستمی در خانه پژمان جمشیدی مشغول تماشای تلویزیون هستند و آنجا بحثی با شوخی درباره میزان اهمیت هر یک از آنان در میگیرد. در میانه جدل ها، رامبد جوان با تفاخر و به قصد روکم کنی خود را کارگردان پرفروش ترین فیلم ایرانی در آن مقطع معرفی می کند و گیشه پنج میلیاردی فیلم در سال ۹۰ را به سر بقیه می زند. در آن سکانس در عین موقعیت کمیکش، حرفهایی از جمله همین دیالوگ رد و بدل می شود که از حالت گویندگانش میشد تشخیص داد چقدر به جملاتشان ایمان و روی آنها تعصب دارند. بویژه رامبد جوان که فیلمش در آن سال توانست عنوان دومین فیلم پرفروش را کسب کند.
ادعای جوان در حوزه طنز که با گُل کردن برنامه «خندوانه» با محوریت شوخی و خنده در اوایل دهه حاضر، دست کم برای خودش رنگ جدی تری هم پیدا کرد، اگرچه در تلویزیون وحوزه برنامه های ترکیبی تثبیت شده، اما در سینما فعلا رنگ باخته است. جوان بلندپروازی آشکاری در فتح گیشه، بویژه با فیلمی کمدی هم دارد. هدفی که با فیلمی در فضای «نگار» طی اکران سال گذشته محقق نشد و فروش دو میلیارد و ششصد میلیونی آن هرچند یک شکست کامل نبود، اما جای چندان دفاعی نیز نداشت.
جوان از دیروز فیلم «قانون مورفی» را روی پرده می بیند. فیلمی که خیلی هم روی فروش رکوردشکن آن امید دارد. «یک کمدی اکشن سرحال، خوش ریتم و متفاوت با آنچه بیشتر در سینمای ایران ساخته میشود»، تعبیری است که او از این فیلم داشته. چیزی که می توان دریافت ایده آن حین ساخت «نگار» و برخی از سکانسهای زد و خورد آن در ذهن کارگردانش شکل گرفته.
جوان هفته گذشته هم یک مراسم اکران خصوصی برای فیلمش ترتیب داد و تلاش کرد با دعوت از چهره هایی چون مهران مدیری، توجهات و ملاطفتهای سینماروها را نسبت به آن برانگیزد. تماشاگران میتوانند در حوالی سالگرد تولد ۴۷ سالگی جوان فیلم را بپسندند و به گیشه داغ آن کمک کنند و یا اینکه فضای کمدی متفاوت آن به مذاقشان خوش نیاید و مشابه همان اتفاقی که پارسال برای فیلم مدیری (ساعت پنج عصر) افتد، این بار برای «قانون مورفی» تکرار شود. تازه اگر جوان خوش شانس باشد و فیلمش مثل فیلم مدیری به مرز ۱۰ میلیارد برسد. چون در فاصله یک ماه مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر، فضای سینمایی کشور بشدت معطوف به اتفاقات فجر می شود و تا حدود زیادی عامه مردم را هم درگیر خود می کند. نکته ای که معمولا به ضرر فیلمهایی تمام می شود که در این تایم به اکران رسیده اند. ضمن اینکه اگر فیلم در این فرصت یک ماهه نتواند بلیت فروشی چشمگیری داشته باشد، باید ناگزیر پس از فجر جای خودرا به فیلمهای اکران نوروز بسپارد.
از سویی با وجود ارقام فروش عجیبی که این سالها فیلمهای کمدی چون «هزارپا» و «نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا»، «آینه بغل» و … به جا گذاشته اند، کار جوان با «قانون مورفی» دشوارتر هم خواهد شد. گرچه جوان با تجربه شکست تجاری نخستین فیلمش، کمدی «اسپاگتی در هشت دقیقه» در سال ۸۴، چندان هم با اینطور ناکامی ها غریبه نیست!
با این وجود نظر به فعالیتهای تبلیغاتی او در هفته های اخیر برای «قانون مورفی» که از بسیج شدن استعدادهای معرفی شده در «خندوانه» به عنوان استندآپ کمدین گرفته تا پیج شخصی اش در اینستاگرام، می توان به دغدغه گیشه گرم این فیلم نزد او پی برد. باید دید جوان -که اخیرا در برنامه «قاچ» مشخص شد یک عنکبوت هم به نام میرشکار به نام او نامگذاری شده!- از پتانسیل های در دسترسش در تلویزیون هم برای کمک به فروش بهتر فیلم «قانون مورفی» بهره خواهد برد یا رخصت و فرصت این کار را به دست نخواهد آورد.