یکی از مزیت های فرامتنی جشنواره فیلم فجر آن است که آدم را یاد چهره های شاخصی می کند که به هر دلیلی نتوانسته اند در این دوره حاضر باشند. یکی از این چهره های دوست داشتنی که همچنان خبر ساخت فیلم جدیدی از سوی او یک اتفاق به شمار می رود، کیانوش عیاری است. سینماگر ایده آلیست درام های اجتماعی که فیلمهای درخشانی در این حوزه و با دغدغه های انسانی ساخته است. او طی این سالهای اخیر خیلی در جشنواره و جریان اکران فیلمهایش توفیقی نداشته. به عبارت بهتر او مدام به در بسته خورده و بدشانسی آورده!
از سال ۸۳ و جشنواره فجر ۳۲ به این سو که توانست با «بیدارشو آرزو» سه سیمرغ بلورین ببرد و دو نامزدی به دست آورد، دو فیلم بعدی اش گرفتار کلی حاشیه منفی و دردسرساز شدند. «خانه پدری» سال ۹۲ به صلاحدید و با ملاحظه کاری متولیان برگزاری جشنواره فیلم فجر ۳۲ به بخش خارج از مسابقه رانده شد. فیلمی که بعدها گرفتار توقیف شد و عیاری به شروط مدیران سینمایی وقت برای ممیزی آن تن نداد. او حتی به پیشنهاد اکران فیلم در گروه هنر و تجربه هم تن نداد: «من این فیلم را در گروه «هنر و تجربه» اکران نمیکنم، زیرا معتقدم «خانه پدری» باید فراگیر دیده شود و برایم معنی ندارد که فقط در تهران و برخی شهرستانها آن هم در سالنها و سانسهای محدود روی پرده برود». او به تازگی هم در یک مصاحبه این پیشنهاد را به مثابه تبعید به منطقه برازجان دانست!
دو سال پیش نیز «کاناپه»، فیلمی که او در آن برای کاراکترهای مونثش در سکانسهای خانه از کلاه گیس بهره برده بود، دقیقا به همین علت به محاق رفت و بعید به نظر می رسد حتی با ممیزی رنگ اکران، حتی به طور محدود به خودش ببیند. فیلمی که هیچ کدام از کاراکترهای خانم در سکانسهای خانه خودشان و مقابل محارم روسری به سر ندارند. عیاری تاکید کرده بود در «کاناپه» شش بازیگر خانم ایفای نقش کردهاند که همه آنها موهایشان را با نمره چهار کوتاه کردند. نکته اینجاست عیاری در یکی از اظهارنظرات عجیبش که گویا به واسطه دلخوری شدید از سنگ اندازیها بر سر اکران فیلمهایش ناشی شده بود، در موضعی احساساتی مدعی شد «دیگر هیچ فیلم سینمایی نمیسازم که خانمها در آن روسری به سر داشته باشند چه در خلوت خودشان چه در مقابل محارم این کار را نخواهم کرد»! صحبتی که با توجه به جایگاه مهم این فیلمساز، باید آماتوری تلقی شود، اما بی شک برآمده از عصبانیت فیلمساز بوده. دیدگاهی که البته مشخص نیست همچنان به آن پایبند است یا خیر.
جالب اینجاست که عیاری امسال بعد از بی نتیجه ماندن اکران دو فیلم اخیرش به نوعی قید سینما را موقتا زد و راهی تلویزیون شد. او این روزها سریالی با عنوان «۸۷ متر» را جلوی دوربین دارد که اتفاقا چند بازیگر زن در آن حضور دارند. هر چند عیاری تاکید کرده شرطش را برای فیلمهای سینمایی گذاشته، اما به هر حال او ناگزیر است در تلویزیون نیز قواعد این رسانه را رعایت کند. قواعدی که قطعا در قیاس با سینما بیشتر دست او را در این باره خواهد بست.
فریبا کامران، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی و فریده سپاه منصور از جمله بازیگران شناخته شده زنی هستند که در سریال عیاری بازی دارند. گرچه عیاری پس از حاشیه هایی که بر سر نام اولیه سریالش با عنوان «۸۸ متر» و شبهه های سیاسی پشت آن ایجاد شد، در مقابل مدیران تلویزیون کوتاه آمد و نام مجموعه را تغییر داد. با این حساب او در زمینه نحوه تصویرگری زنان قصه اش هم باید بر اساس قوانین و عرف تلویزیون عمل کند. حتی اگر پای «محارم در خلوت» در میان باشد.
کیانوش عیاری مثل سال گذشته در فستیوال فجر امسال هم غایب است، ولی به احتمال فراوان سریال او سال آینده روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.