برای احسان علیخانی عصری جدید است. اسمش را احتمالا گذاشته عصر جدید چون دورهای جدید در روزهای سخت کاریاش در دو دهه گذشته را سپری میکند.
احسان علیخانی قرار است با یک تجربه جدید روی آنتن برگردد. کاری نو و البته پراسترس. اینکه آیا میگیرد؟ مجری «ماه عسل» در برنامه جدیدش قرار است فرمولی جدید را در ایران تجربه کند که پیش از این در جاهای مختلفی از دنیا تجربه شده است و نمونه جهانی و همه کس شناسش می شود: «America’s Got Talent».
گذر از ماه عسل به «عصر جدید» برایش یعنی گذر از اشک به لبخند.
این احسان علیخانی است که از همین شنبه شب به روی آنتن شبکه ۳ میآید. با برنامهای که قرار بود در ابتدای زمستان نگاهها را به خود خیره کند. اتفاقی که علی فروغی مدیر جوان شبکه سه وعدهاش را در برنامه رضا رشیدپور داده بود. حالا با دو ماهی تاخیر او و ۴ داورش روبهروی آنهایی می نشینند که فکر میکنند استعدادهای خاص دارند. از ژانگولر تا هر آنچه فکرش را بکنید.
علیخانی به دوستانش درباره عصر جدید گفته: «اسمش را گذاشتم عصر جدید چون واقعا یک عصر جدید در دوران کاری ام است. از همه تجربههای قبلی چون ماه عسل، سه ستاره و حتی فیلمسازی دشوارتر و پیچیده تر است.» او که تا پیش از این عادت داشتیم سر افطارها و حتی لحظه سال تحویل با سوژه های اجتماعی اش یکباره منقلبمان کند و تحت تاثیرمان قرار دهد، این بار میخواهد پا به پای امین حیایی، آریا عظیمی نژاد، رویا نونهالی و بشیر حسینی حال خوب برای بینندگان تلویزیون بسازد.
آیا میتواند؟ از همین شنبه شب و بعد از پخش اولین برنامه احتمالا میشود دقیقتر درباره عصر جدید اجراهای احسان علیخانی نظر داد.
عصر جدید دقیقا چیست؟
اگر دوست دارید بدانید دقیقا در برنامهای که استودیوی خفنی دارد و مدیر جوان شبکه سه از آن به عنوان ایدهای خلاق اسم برده که توفان به پا میکند، باید بدانید این برنامه یک کپی ایرانیزه شده از بیشتر مسابقات استعدادیابی در دنیاست که معروفترینش همان نمونه آمریکایی است و بعدها نمونههایی از نوع اروپایی و عرب و حتی هند و پاکستانی آن ساخته شده است.
خود علیخانی عصرجدید را برای رفقایش اینگونه تعریف کرده: «توانایی گرفتن صحنه و جا کردن هر کسی که فکر میکند استعداد نابی دارد در دل دوربین و جلوی مردم، درفاصله نهایتا ۵ دقیقه.» یعنی چیزی شبیه به استنداپ کمدیهایی که دیدید. از همانهایی که یکدفعه یک امیر مهدی ژوله با یک صابون برگردان و چند تا خاطره صابونی رفت توی دل مردم و حالا از نویسندگی استعفا داده و شده هنرپیشه سینما و تلویزیون!
یا نمونه های استیجی آنور آبی برای خوانندگی. یادتان که هست؟ از همان مدلهایی که یک شهرام آذر پیدا میشد و میگفت: «کاپی نکن دوست عزیز!»
اینجا ولی دیگر قرار نیست فقط خواننده باشی یا بازیگر و نویسنده. هر شیرین کاری و ژانگولر خاصی که فکر کنی مردم را شگفتزده میکند را میتوانید روی اپلیکیشن این برنامه آپلود کنید تا گروه کارشناسان هیات انتخاب دربارهاش نظر بدهند.
نوعی استعدادیابی که علیخانی درباره آن گفته: «این بچهها در اینجا یا میفهمند واقعا استعداد خارقالعادهای دارند که مردم را تحت تاثیر قرار میدهد یا خیالشان راحت میشود که باید بروند پی زندگیشان.» این البته یک پیش بینی مطلقگرایانه است که به همه نمیشود تعمیم داد. شاید یکی از سِن بترسد و استعدادش را نتواند نمایش دهد اما در بسیاری از موارد احتمالا درست باشد.
چند نفر فکر میکنند استعداد دارند؟
در ماههای گذشته که اپلیکیشن ثبتنام برنامه «عصر جدید» معرفی شده است، بیش از سه هزار پانصد نفر ویدئوهایشان را برای شرکت در برنامه فرستاده اند. از میان این ویدئوهای زیاد که هیات داورانی اقلا ۲۰نفره آنها را به طور مجزا و مستقل میبینند و نظراتشان را به اشتراک میگذارند، در مرحله اولیه ۵۰ نفر فعلا انتخاب شدند و چند قسمتی را گروه با این افراد ضبط کرده است.
البته عوامل «عصر جدید» بر این باور هستند با پخش برنامه مردم متوجه میشوند با چه استعدادهایی میتوانند در این برنامه شرکت کنند و موج استقبال از برنامه به راه خواهد افتاد.
معلم پرورشی جای معلم ورزش؟
ترکیب داوران برنامه، هیجان انگیز است و البته یک علامت سئوال هم دارد. امین حیایی همیشه یکی از محبوبترین ها بوده و حالا او داور این برنامه شده است برای استعدادیابی. رویا نونهالی هم که قطعا هیجان انگیز است و مو لای درز نظراتش نمی رود. آریا عظیمینژاد هم که در حوزه موسیقی این قدر نام شناخته شدهای است تا کسی روی نظراتش حرف نزند.
احتمالا با فراخوانی که انجام شده بیشتر شرکت کنندگانی که میآیند یا میخواهند هنرپیشگی پیشه کنند یا برنامهشان خوانندگی است و یا احتمالا توانایی های ورزشی دارند.
برای موسیقی و هنرپیشگی که به اندازه کافی کارشناس متخصص روی سن هست اما میماند استعدادهای ورزشی و داور چهارمی که دانشآموخته دانشگاه امام صادق است و مدرس دانشگاه صدا و سیما!
بشیر حسینی؛ او استاد دانشگاهی است که حضورش در این جمع احتمالا بینندگان را یاد دهه ۶۰ می اندازد. زمانی که جای زنگهای ورزش از معلمهای پرورشی استفاده میکردند.
این نگاه بدبینانه را اما گروه سازنده قبول ندارد. در نمونههای خارجی هم البته داور ویژه ورزشی روی سن نمی نشیند. آنها اعتقاد دارند بشیر خیلی اکتیو بحثهای جدیتر را با زبان جوانان امروز و البته رسانههای جدید میتواند تحلیل کند.
بشیر حسینی که قبلتر و در ایام جام جهانی گاهی مهمان برنامه «زابیواکا» تلویزیون اینترنتی آیو شده بود و یک ویدئو از نظراتش حسابی در فضای مجازی چرخید و دیده شد حالا یکی از داوران «عصر جدید» است.
اینجا شاید با روی آنتن رفتن برنامه راحتتر بتوان دربارهاش قضاوت کرد که آیا قرار است در مواقع خاص ضربهگیر برنامه باشد و حرفهای ایدئولوژیک بزند یا بخشی از قوای پیشرانه و محرک در برنامه میشود. از همین شنبه شب بیتردید بهتر میتوان این داور جوان را با عملکردش و بدون پیشداوری قبلی قضاوت کرد.
نقش علیخانی در عصر جدید چیست؟
در نمونههای خارجی این جنس برنامه های استعدادیابی چیزی به نام مجری وجود ندارد. یا مجری پشت صحنه دارند و یا یک کسی که فقط توضیحات می دهد و معرفیکننده و مرورکننده است.
چیزی شبیه به مجری برنامه استیج که از یکی از شبکههای آن ور آبی پخش می شد و حالا تعدادی از استعدادهای خوانندگیاش همینجا مجوز خوانندگی گرفتهاند و کارهایی هم منتشر کردهاند.
در «عصر جدید» اما نقش مجری پررنگتر است. او میزبان است. به دلایل مختلف در مدل ایرانیزه شده تصمیم بر این شده تا برنامه مجریمحور باشد. اول اینکه خود شبکه میخواسته از پتانسیل محبوبیت علیخانی برای جذب مخاطب بهره بگیرد و برای دو روز در هفته مطمئن باشد مردم پای تلویزیونها مینشینند.
مورد بعدی به شرکتکنندگان و داورها برمیگردد. اینجا داوران آن صراحت و صحنهگردانی مدل آمریکایی را ندارند و البته احتمالا آستانه تحمل مخاطب هم اصلا طوری نیست که یکی مثل داور آمریکایی آنقدر بیرحمانه مهمان را نقد کند یا لب به ستایش بگشاید پس مجری روی صحنه نقش کاتالیزور و ریتمدهنده به برنامه را هم دارد.
اینگونه اقلا در قسمتهای نخست برنامه حول محور مجری میگردد. علیخانی زیاد به چشم میآید و به شرکتکنندگان کمک میکند. شرکتکنندگانی اکثرا شهرستانی که گاه اولین بار است حتی به تهران آمدهاند، چه برسد به اینکه جلوی دوربین تلویزیونی آمده باشند.
حاشیهها زودتر از علیخانی رسیدند!
هنوز برنامه جدید احسان علیخانی شروع نشده، حاشیه ها برایش صف کشیده اند. او بعد از «ماه عسل» توفانی شدید را سپری کرده. اتهاماتی که در نهایت روشن شد احسان در آنها کوچکترین نقشی نداشته و اگر حرفی وجودد داشته هم اشکال از نوع قراردادهای رسانه ملی با اسپانسرها بوده است. اتفاقی که به قول رشیدپور می توانست برای او، فردوسیپور و دیگر برنامهسازان سیما هم رخ دهد.
حالا هنوز کارش شروع نشده بحث قرارداد برای اجاره استودیوی این برنامه جنجالی شده است. آنها قطعا برای برنامهای که ۳۰۰نفر تماشاگر هر بار در فضای استودیو دارد، نمی توانستند جایی غیر از یک سوله استادیومی مثل آنچه در ورزشگاه آرارات کرایه کردهاند را بگیرند. دیگر امکان استفاده از سولههای مدیریت بحران شهرداری که برای برنامهها نیست و خود جام جم هم استودیوهایی از این دست ندارد پس باید جایی را کرایه میکردند که با کمترین مشکل دکور زده شود و هزینههای دکور خاص برنامه کاهش پیدا کند.
حالا برخی ارقام و گمانهزنیها درباره استودیوی برنامه در رسانهها پیچیده و باید دید واکنش عوامل به این ارقام چه خواهد بود.
دکور هیجانانگیز!
استودیو «عصر جدید» در یکی از سالنهای مجموعه ورزشی آرارات ساخته شده است. جایگاهی ویژه برای تماشاگران برنامه، میزی برای مجری و یک میز مجزا برای داورهای برنامه. صحنهای آماده برای هنرنمایی استعدادها، با الایدیهایی که قرار است نمای بستهتری از اضطراب استعداد روی صحنه آمده و یا لحظه سخت تصمیمگیری داوران و یا شگفتزدگی حاضران در سالن را به نمایش بگذارد.
همیشه دکور در برنامههای احسان علیخانی کاراکتر ویژه و مجزایی داشته. عضوی از برنامه که هیچگاه ساده نبوده و چشمگیرترین عنصر سختافزاری برنامه را تشکیل میداده. «عصر جدید» هم از این قاعده مستثنی نیست و کار گروه طراح دکور با مدیریت سیامک احصایی هم در فضای داخلی استودیو و هم در فضاهای پشت صحنه که برای استراحت و تمرین استعدادها تدارک دیده شده چشمگیر و مطابق با استانداردهای جهانی است. فضایی پر از رنگ و نور و جذابیت. البته که برای دیدن این دکور هیجانانگیز شاید لازم باشد تا آغاز پخش برنامه صبر کنیم، این هم شیوه آقای مجری معروف برای غافلگیرکردن مخاطبانش است که به آن احترام میگذاریم.
تیم ساخت حرفهای سینمایی
علاوه بر سیامک احصایی که در کارنامهاش طراحی صحنه و لباس بیش از ۱۸فیلم سینمایی دیده میشود، احسان علیخانی در بخشهای دیگر هم از تیم حرفهای سینما استفاده کرده تا برنامهای در حد استانداردهای جهانی به مخاطب عرضه کند.
علیرضا علویان در بخش صدا به او کمک خواهد کرد و آریا عظیمینژاد ساخت موسیقیهای خاص این برنامه تلویزیونی را برعهده دارد. علی نسایی و محمدرضا کشمیری هم که سابقه کار در پروژههای «شهرزاد» و «لاتاری» را دارند در تیم کارگردانی به کمک علیخانی خواهند آمد.
اولین دوربین کابلی
این شیوه تصویربرداری که در تمام دنیا وجود دارد و در ایران هم به طور محدود در بعضی پروژههای سینمایی از آن استفاده میشود، برای اولینبار قرار است برای یک برنامه تلویزیونی استفاده شود. دوربینی که بر روی یک کابل سوار است و با هدایت فردی که پشت میز کنترلش نشسته تصویری جذاب از استودیو «عصر جدید» ارائه میدهد و عناصر و افراد روی صحنه آن به نمایش خواهد گذاشت.
چه شب هایی پخش میشود؟
از همین شنبه عصر جدید روی آنتن می رود. احتمالا بعد از اخبار ده شب. شنبه شب ها اصل برنامه پخش میشود و یکشنبه شب ها هم پشت صحنههای هر برنامه و نظرات بیرون از استودیویی روی آنتن میروند. این روند تقریبا از حالا که دور مقدماتی مسابقه آغاز میشود تا فینال ادامه خواهد داشت.
اینگونه شبکه سه که دیگر فوتبالهای اروپایی را پخش نمیکند در دو روز ابتدای هفته با یک مسابقه پرستاره امید دارد صاحب آنتن باشد. دوشنبه ها که «نود» سر جایش است و سه شنبه و چهارشنبه هم تا خرداد ماه در اختیار لیگ قهرمانان اروپا است.
پنجشنبهها را «برنده باش» در اختیار دارد و جمعه هم احتمالا «هفت» برمیگردد. پس آنتن باید حسابی برایشان داغ باشد. این البته پیش بینی فروغی مدیر شبکه ۳ است که باید دید در عمل رقم می خورد یا نه؟
ماه عسل و سه ستاره چه می شوند؟
«عصر جدید» اگر بگیرد احتمالا با همین روند هفتهای دو روز تا پایان فصل بهار ۹۸ باید روی آنتن باشد. این یعنی تقریبا همه وقت علیخانی در این مدت صرف برنامه «عصر جدید» خواهد شد.
در همه سالهای قبل ماجرا اینگونه بود که علیخانی برنامه ویژه عید شبکه سه و «ماه عسل» در ماه رمضان را روی آنتن می برد. حالا اما این تداخل زمانی برنامهها را به هم میریزد. پروژه بهقدری سنگین است که علیخانی آن را با همه کارهای قبلیاش مقایسه کرده و احتمالا بعید است بتواند در میانش ویژه برنامه عید را بردارد و این یعنی فرصتی طلایی برای امثال رضا رشیدپور و بیرونماندگانی مثل فرزاد حسنی یا حتی تازه مجریشدگانی چون محمدرضا گلزار؛ چون مدیریت شبکه سه به شدت به فرمول ستارهبازی برای جذب مخاطب علاقه دارد.
چالش بزرگتر اما «ماه عسل» است. برنامهای که با احسان خو گرفته و مخاطبانش هم احتمالا برایشان سخت است که مجری دیگری را به جای او بپذیرند. «ماه عسل» همیشه پیشتولیدی چندماهه داشته و یعنی از همین حالاها باید استارت بخورد. خواباندن پروژه «عصر جدید» هم که امکانپذیر نیست. حتی تعطیلی یک ماهه برنامه در طول ماه مبارک رمضان هم هیجان مسابقهای را که مخاطب هفته به هفته با آن خو میگیرد و پیش میرود را میکشد. حالا باید دید مدیران شبکه سه برای این دو اتفاق مهم با یکدیگر به چه توافقی میرسند و این ریسک بزرگ علیخانی است برای تجربه جدید. آیا خنداندن به جای اشک گرفتن باز تجربهای موفق برای این مجری میشود و بر طرفدارانش می افزاید؟