کیومرث پوراحمد در نشستی با عنوان «اقتباس؛ از داستان تا فیلم» گفت: بسیاری از همکاران من کتاب نمیخوانند و اصلاً به عمرشان به کتابخانه هم نرفتهاند.
در این نشست محمد طلوعی از فیلمهای کیومرث پوراحمد به عنوان فیلمهای تاثیرگذار اقتباسی سینمای ایران نام برد و همچنین فیلم اتوبوس شب را به عنوان اقتباسی موفق از یکی از داستانهای کوتاه مجموعه داستانهای شهر جنگی نام برد.
پوراحمد نیز در رابطه با فیلمهای اقتباسی خود گفت: در قصههای مجید شخصیت بی بی و به خصوص مجید و یا در خواهران غریب و یا در شکار خاموش، شخصیتها برای من جذابیت داشت، اما در فیلم شب یلدا اتمسفر و فضای داستان برای من جذابیت داشت، این فیلم کاملاً شخصی است و در واقع مقطعی از زندگی شخصی خود من بوده است.
این کارگردان در تایید سخن محمد طلوعی که وی را جزو معدود کارگردانانی برشمرد که در ساخت فیلم به سراغ داستان و ادبیات میرود، تصریح کرد: بسیاری از همکاران من کتاب نمیخوانند و اصلاً به عمرشان به کتابخانه هم نرفتهاند و گاه حتی بدون اینکه سناریوی فیلم را بخوانند، فیلم تولید میکنند و افتخار هم میکنند!
وی ادامه داد: من اگر در یک ماه کتاب نخوانم، حس میکنم عمرم به بطالت رفته است. هر زمانی که کتاب میخوانم در پس ذهنم این است که آیا پتانسیلهای سینما در آن هست یا خیر و درنهایت قلاب ذهنم در برخی قصهها گیر میافتد و درواقع خود قصه به من میگوید من را به فیلم تبدیل کن.
در ادامه این نشست محمد طلوعی اشاره کرد که ادبیات کهن مانند ادبیات معاصر منبعی غنی برای اقتباس سینمایی نیست و کیومرث پوراحمد نیز ضمن تایید این سخن تاکید کرد: قطعاً از ادبیات امروز بهتر از ادبیات کهن میتوان برای اقتباس و تولید فیلم استفاده کرد.
پوراحمد با انتقاد از ورود برخی جریانات به سینما از جمله ورود سرمایههای بسیار بالا از سوی برخی نهادها که تنها از برخی فلیمسازان خاص حمایت میکنند، گفت: چرا باید فیلمی که مثلاً برای جشنواره فیلم فجر ساخته شده با سرمایهای میلیاردی اما درطول هشت ماه ساخته شود و فیلم دیگری مثلا فیلم من تنها با سرمایۀ ۵۰۰ میلیون تومانی در مدت ۳۲ روز ساخته شود، این نشان میدهد که آن فیلمساز خودی است اما من برای آنها خودی نیستم.