مجید یاسر، بازیگر سینما و تلویزیون اعتقاد دارد، امروز به ساخت فیلمی مثل «مادر» نیازمندیم تا آن دلتنگیها، وابستگیها و عواطفِ گمشده در سینما، پیدا شوند.
این روزها نقش بهنام را برای سریال رمضانی «نون.خ۲» بازی میکند. سریالی که چندی است به تهران آمده و قرار است سری به شمال بزند. قدمی که تلویزیون باید برای نشان دادن آداب و رسوم و سنن ایرانیاش بردارد و سریالسازانش از لوکیشنهای آپارتمانی خارج شوند.
مجید یاسر با اشاره به اینکه قرار بود در فصل اول «نون.خ» هم باشد، خاطرنشان کرد: «شرایط فیلمنامه اجازه نداد در قسمت اول حاضر شوم اما در سری دوم، از قسمت اول با شخصیت بهنام وارد میشوم. این نقش پیچیدگی خاصی دارد و با صحبتهایی که با سعید آقاخانی و مصطفی تنابنده راجع به فیلمنامه داشتیم، این پیچیدگی برجسته خواهد شد تا در بستر قصه به چشم آید.»
وی در خصوص استفاده از لهجه و گویش کُردی، توضیح داد: «خودم دوست داشتم گویش داشته باشم و بتوانم کُردی و یا با لهجه صحبت کنم؛ آقاخانی مخالفت کرد و خواست این شخصیت با کلام فارسی و گویش رئال اتفاق بیفتد؛ در واقع خودم را بازی کنم.»
مجید یاسر افزود: «واقعا دلم برای «اجارهنشینها» تنگ شده و از این مدل فیلمهایی که حرف برای گفتن داشته باشد و تلنگری به مخاطب بزند، ساخته نمیشود. چون فقط تجارت و دیده شدن اهمیت دارد؛ چقدر سخت است که از فضای اصیل هنری فاصله گرفتهایم و آنقدر پول برای همهچیز حتی لطیفترین عرصهها که هنر باشد تعیینتکلیف میکند. من دلم برای طنزهایی تنگ شده که وقتی از سینما بیرون میرفتیم تماشاچی دیگر موضوعات اجتماعی با درونمایه طنز میشد اما امروز قهقهه هم بزند، پشت این قهقهه چه هدفی وجود دارد؟»
وی تصریح کرد: «شاید هم تهیهکنندگان حق داشته باشند در سینما گیشه برایشان اهمیت داشته باشد و در تلویزیون هم جذب مخاطب؛ چون نمیخواهند کمکار بشوند یا ضرر بدهند. اینجا مخاطب قربانی میشود و باید هرچه زودتر فکری به حال مخاطب بکنیم و فیلمهایی بسازیم که نوستالژی شوند. چقدر در دهه اخیر فیلمی جز چند اثر، ماندگار شدهاند به این ماندگاری واقعا فکر کنیم؟»
این بازیگر سینما و تلویزیون در واکنش به تلخیهایی از جنسِ سینما، گفت: «نمیدانم چرا آنقدر سینمایمان تمایل دارد دست روی سوژههایی بگذارد که کامِ مردم را تلخ کند یا در واقع حال مردم را خوب نکند. واقعاً «مادر» علی حاتمی حال مخاطب را خوب میکرد ای کاش یک بار دیگر فیلمی مثل «مادر» ساخته شود.»
وی در خصوص دلتنگیها و عواطف گمشدهاش در سینما، افزود: «ما در سینما خانوادهای داشتیم که «مادر» به نمایش درآورد. همه بازیگران بزرگ و صاحبنام سینما به این فیلم آمدند و ایفای نقش کردند. اثری ماندگار و جاودان خلق شد. دلتنگیها، وابستگیها و عواطفی داریم که در سینما گم شده است. باید باشد و نیست! برای سینمای ما کمبود است و نسلی که الان سینما را دنبال میکند نسلی است که باید این فرهنگ سینه به سینه آمده را پیدا کند. ما ایرانیایم و عاشقیم. هنوز که هنوز است خانوادهها با اسم «مادر» روح جوانهایشان پر میکشد. »