قرارداد باشگاه پرسپولیس با کارگزارش که در دوره انصاریفرد با ایرادات فراوان به امضا رسیده، به نظر فقط منافع یک طرف در آن لحاظ شده و پرسپولیس بهره تجاری از این قرارداد ندارد.
پس از حضور انصاریفرد به عنوان مدیرعامل پرسپولیس، این باشگاه معاون اقتصادی خود را مأمور کرد تا با به کارگیری یک کارگزار، پرسپولیسیها را به درآمدزایی برساند. از این رو پس از چند دور مذاکره، باشگاه پرسپولیس با یک شرکتی قرارداد همکاری امضا کرد تا این شرکت با ارائه برنامههای اقتصادی، هم برای خود و هم پرسپولیس درآمد کسب کند.
شاید در ابتدا ایرادی به این کار وارد نباشد که یک شرکت خارج از باشگاه، با اتکا به برند «پرسپولیس» و فضای تبلیغاتی این تیم، درآمدزایی کند و پس از کسر درصد حق خود، مابقی را به حساب باشگاه واریز کند اما بررسیها نشان میدهد قراردادی که مدیران پرسپولیس با شرکت کارگزار به امضا رساندهاند، خارج از عرف حرفهای است.
نکته اول و بسیار مهم در این قرارداد این است که هیچ کف درآمدی در آن لحاظ نشده است. به عبارت ساده شرکت کارگزار به هر میزانی که کسب درآمد کرد باید به پرسپولیس پول پرداخت کند. یعنی اگر بنا بر هر دلیلی طی سه سال، از برند پرسپولیس درآمدی حاصل نشد، شرکت ملزم به پرداخت پول نیست. افرادی که دارای تخصص اقتصادی هستند به خوبی میدانند وقتی برندی در حد اندازه «پرسپولیس» و با اتکا به میلیونها هوادار برای درآمدزایی و فعالیت تبلیغی واگذار می شود، قاعدتاً یک کف پرداخت در قرارداد ذکر میشود و بیشتر از آن مبلغ، بر اساس مبالغ کسب شده محاسبه و پرداخت میشود. با اینحال هیچ کف درآمدی در قرارداد با این شرکت و پرسپولیس وجود ندارد.
نکته دیگر و بسیار مهم این است که شرکت مذکور بندی را در قرارداد گنجانده که بر اساس آن اداره صفحه رسمی اینستاگرام باشگاه پرسپولیس و همینطور صفحه رسمی توییتر این باشگاه را در اختیار میگیرد تا هر آنچه (خبر، عکس و…) مورد تاییدش است را منتشرکند. البته از قرار معلوم هماهنگیهایی انجام شده بود تا عوامل رسانهای کارگزار پس از تایید روابط عمومی باشگاه مطالب و تولیدات خود را در اینستاگرام و توییتر رسمی پرسپولیس منتشر کنند اما موضوع برکناری مسوول روابط عمومی که خبرش بدون اطلاع باشگاه فقط در توییتر و اینستاگرام منتشر شد، به خوبی نشان داد عوامل کارگزار آنچنان هم منتظر تایید باشگاه نیستند.
با این وجود معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس طی مصاحبهای اظهار کرده است: «سیاستگذاری و اختیار اینستاگرام باشگاه صددرصد در اختیار باشگاه پرسپولیس است و این شرکت فقط در تهیه و تولید محتوای فاخر در شأن میلیونها دنبالکننده این صفحه واپلیکیشن باشگاه ما را همراهی و کمک میکنند. قطعاً همکاری آنها فقط در سطح استفاده از تجربیاتشان برای تبدیل محتوای خام به یک محتوای تجاری و جذاب خواهد بود.» اما بر خلاف این اظهارات در عمل کنترل توییتر و اینستاگرام رسمی پرسپولیس در اختیار کارگزار است و عملا مسئولین باشگاه پرسپولیس اعم از روابط عمومی و رسانهای هیچ اختیاری برای انتشار مطلب ندارند و حتی رمز به کار گیری این صفحهها را هم در اختیار ندارند.
نکته پر ابهام دیگر که درباره کارگزار پرسپولیس وجود دارد سیاست انتشار اخبار در اپلیکیشن، توییتر و اینستاگرام است. کارگزار اصرار دارد برای جذب مخاطب اخبار اختصاصی پرسپولیس به جای اینکه به راحتی روی سایت رسمی باشگاه قرار بگیرد و مخاطبان ازآن مطلع شوند، به دست آنها برسد تا نیم ساعت زودتر خبر را در فضاهای در اختیار خود (اپلیکشن، توییتر و اینستاگرام رسمیپرسپولیس) منتشر کنند و پس از گذشت ٣٠ دقیقه روی خروجی سایت رسمی باشگاه قرار گیرد. سیاستی که با سادگی هرچه تمام باعنوان ایده اقتصادی دنبال میشود تا بلکه پرسپولیس به درآمدزایی برسد.
کارگزار پرسپولیس متعهد شده تا با راهاندازی یک اپلیکیشن، بر پایه ارئه خدمات به هواداران کسب درآمد کند اما این روزها این نرمافزار صرفا شارژ تلفن همراه به فروش میرساند و اخبار باشگاه (که به راحتی میتوان روی سایت رسمی باشگاه منتشر کرد) را پوشش میدهد. از طرف دیگر این شرکت باید اسپانسرهایی را برای عقد قرارداد بیابد اما عملکرد ضعیف در این حوزه باعث شده پرسپولیس سودچندانی از این راه نبرد.
داستان کارگزار و پرسپولیس بسیار پیچیده است. شاید روزی کسانی که قرارداد با این شرکت را تنظیم و اصرار به امضای آن داشتند مقابل نهادهای نظارتی مجبور به پاسخگویی شوند اما امروز این باشگاه درگیر قراردادی است که به خاطر ایرادات فراوان نه توان فسخ آن را دارد و نه درآمدش آنقدر ارزشمند است که چشم به روی مشکلات ببند.
همانطور که پیش از این هم در گزارشی در ایسنا منتشر و اعلام شد، شرکت کارگزار صرفا در دو مقطع جمعا ١۵میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان به پرسپولیس پرداخت کرده و با توجه به اینکه درآمدی نداشته، این پول در قالب قرض داده شده و بابت آن هم چکهای ضمانت دریافت شده است.
با توجه به تغییرات مدیریتی در پرسپولیس و مشکلات مالی فراوان و همینطور درآمد کم کارگزار و مشکلاتی که در قرارداد وجود دارد باید دید آیا پرسپولیسیها همچنان به همکاری خود با شرکت کارگزار ادامه خواهند داد یا راه جدیدی را در پیش خواهند گرفت