کارگردان نمایش «ایوب خان» با اشاره به تولید و شیوه متفاوت این اثر نمایشی که برای اجرا در محیطهای باز و عمومی تولید شده گفت: بعد از رایزنیها با مسئولان بنا داریم این نمایش را در دریاچه چیتگر اجرا کنیم اما در ابتدا نیازمند صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجتماع بالای ۱۰ نفر هستیم.
امیر دژاکام در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: شرایط بهوجودآمده در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری ازجمله تئاتر به سبب شیوع کرونا نه تنها کشورمان که سراسر جهان را متاثر از خود کرده است و باید هنرمندان فعالیت خود را متناسب با آن تغییر دهند.
وی ادامه داد: هرچند مفهوم اجرای تئاتر بهعنوان هنری زنده، پویا و جریانساز بیشترین اثرگذاری و تأثیرپذیری را بر مخاطبان دارد؛ نکته مهم آن است که مفهوم سلامت در این ایام مهمترین و اصلیترین نکته برای فعالیت هنرمندان بهویژه در سالنهای نمایشی است.
سلامت مخاطبان و اعضای گروه مهمترین اصل اجرای تئاتر است
این مدرس دانشگاه افزود: توجه به سلامت مخاطبان و تکتک اعضای گروه باعث شد در همراهی با شیوع ویروس کرونا در کشور و تلاش برای تولید اثر نمایشی و ارائه آن به مخاطبان شیوهای متفاوت را مدنظر قرار دهم. برهمین اساس نمایش ایوب خان را برای اجرا در محیطهای عمومی و روباز با استفاده از روشهای تئاتر مبتنی بر تصویر تولید کردم.
وی با توجه به اجرای پیشین این اثر در مجموعه فرهنگیتاریخی سعدآباد و اقبال مخاطبان حتی باوجود شرایط کرونا از این اثر نمایشی، گفت: همین مسئله باعث شد تلاش من و تمام اعضای گروه برای اجرای مجدد این اثر در نقطهای دیگر مدنظر قرار گیرد. باتوجه به تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از اجتماع بیش از ۱۰ نفر باتوجه به آنکه در این اثر نمایشی حداقل نیازمند حضور مخاطبان بیشتری هستیم برای اجرای عمومی مجدد این اثر منتظر صدور جدید ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ادامه فعالیتها و اجرای عمومی این اثر نمایشی به سر میبریم.
چرا اجرا در فضای باز؟ دژاکام توضیح می دهد
کارگردان نمایش ایوب خان با اشاره به آنکه بعد از اجرای این اثر در مجموعه فرهنگیتاریخی سعدآباد رایزنی برای اجرا در محیطهای عمومی دیگر را با مسئولان آغاز کرده، گفت: درحال حاضر مجوز اجرای نمایش در دریاچه چیتگر را توانستهایم از مسئولان به دست آوریم. همچنین در رایزنی با مسئولان فرهنگی شهرداری تهران بنا داریم در صورت فراهم شدن شرایط، این اثر را در محیطهای دیگری مانند آبشار تهران، بوستان نهجالبلاغه یا باغ راز هستی به نمایش درآوریم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا عموماً فضا و محیط عمومی باز با شرایط ویژه را برای اجرای ایوبخان مدنظر قرار داده است گفت: مسئله اصلی آن است وقتی درباره اجرا در محیط عمومی صحبت می کنیم در گام نخست نیازمند جریان عادی فضا در آن محیط در کنار تأکید بر آرام، ساکت و بدون دغدغه بودن فضا برای حفظ تمرکز گروه بازیگران همچنین مخاطبان در مواجهه با این اثر نمایشی هستیم.
دژاکام خاطرنشان کرد: همچنین نکته دیگر تمرکز بر این اصل است که یکی از مهمترین ارجاعات نمایش ایوبخان به دلیل روایت بخش مهمی از قصه آن که در فضایی روستایی صورت می گیرد، تلاشمان آنست تا محیطی سرسبز با چشماندازی ویژه، بکر و بدیع داشته باشیم تا مخاطب در درک و دریافت این اثر نمایشی که از دکور بهره نمیبرد و تنها با قصه و طراحی لباس روایت خود را به مخاطب ارائه می کند کمتر دچار سردرگمی در درک محیط و مکان جغرافیایی آن شود.
نمایش ایوب خان روایت داستاین در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ خورشیدی است و ماجرای زنی را روایت میکند که قرار است همسرش که با چند مامور ژاندارمری درگیری داشته، اعدام شود. این زن به خانه ایوب خان که فردی ورزشکار و خیر است میرود تا با کمک او برای شوهرش پول دیه جمع کند و او را از اعدام نجات دهد.
اما ماجرا از این قرار است که ایوب خان سه روز است گم شده و حالا همه مردم از جمله «امیر» پسر کوچک ایوب خان به دنبال او میگردند. قهرمانهای نمایش در این مسیر سراغ هرکس که میروند داستان خودش را هم برای مخاطب روایت میکند.