تهیه کننده «شکرستان» از ساخت فصل جدید این مجموعه انیمیشن برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد و درباره مسائل و مشکلات حوزه انیمیشن سازی توضیحاتی را ارائه کرد.
مسعود صفوی در گفتوگویی با ما درباره خلق ابرقهرمانهای انیمیشنی و دلایل موفقیت کشورهای خارجی در این حوزه، توضیح داد: مساله فقط تولید نیست؛ کارخانه بزرگ تحقیقاتی، کارخانه تولید و بعد هم کارخانه تبلیغات و پخش محصولات، همه با هم دست به دست هم میدهند تا این ابرقهرمان ها در ذهن مخاطب ماندگار شوند. برنامه و انیمیشن یک بسته است.
کتابها و رمانهایی که باعث میشوند فیلم ایجاد شود قبلا نوشته شدهاند و بعد از ساخته شدن هم سیستم پخش و قدرت تبلیغات عجیب و غریبی وجود دارد. شبکههای پخش و وی او دی ها به صورتهای مختلف در شبکههای اجتماعی و تلویزیونی تبلیغات را عرضه میکنند. قبل از تولید، شبکه تحقیق و توسعه قرار دارد که نیاز و باورهای مخاطب را میشناسند و به شکل محصولات مختلف تولید میشود. این شبکهها به هم وصل هستند تا این ابرقهرمان های مشهور در ذهن بچهها شناخته شده شوند.
صفوی در پاسخ به این پرسش که کشور خودمان در چه سطحی از ساخت انیمیشن قرار دارد؟ گفت: من احساس میکنم در بعضی زمینه ها در مسیر درستی قرار داریم. در زمینه تولید، در این دو دهه اتفاقات عجیبی افتاده است. من ۱۹ سال است که «شکرستان» را شروع کردم و هنوز هم ادامه دارد. در تولید به این کیفیت رسیدهایم. الان بزرگترین مساله ما، پخش و زنجیره حمایت مالی است.
او افزود: وقتی بخواهیم برای مثلا ۲۰ میلیون نفر دانش آموز یک ابر قهرمانی را درست کنیم فقط یک مجموعه چند قسمتی که ساخته شود کافی نیست بلکه یک شبکه از حمایتهای مالی و عرضه میخواهد. یعنی من اگر بخواهم یک ابرقهرمان بسازم باید تمام محصولاتش را درست کنم و شبکه پخش درستی هم وجود داشته باشد که در تمام فروشگاههای زنجیرهای پخشش کند.
این تهیه کننده با بیان اینکه محصولات فرهنگی هم باید در زمره کالاهای اساسی خانواده ها قرار بگیرند، افزود: در کشورهای دیگر فقط کالاهای خوراکی، کالای اساسی نیست بلکه محصول فرهنگی هم کالای اساسی محسوب میشود. باید سلیقه خانواده را بسازیم. باید جایگزین گذاشته شود تا مخاطب انتخاب کند. این ها فقط با شبکه پخش و تحقیقات درست میسر میشود.