تایمز درباره کوروش یغمایی گفته که «تصویرش همرا با گیتار الکتریک برای ایرانیها مشابه تصویر جیمی هندریکس برای بچههای غرب است» – که جایگاه جهانی این خواننده ایرانی را به وضوح نشان میدهد!
ظاهرا بعد از سالها دوری، آلبوم جدید کوروش یغمایی را که در میان اهالی موسیقی به پدر راک ایران معروف است، خواهیم شنید. آلبوم قرار است با همکاری برادر کوروش یغمایی منتشر شود و از همین لحظه انتشار در فضای مجازی دوستداران این خواننده محبوب را به شوق آورده است.
آلبوم جدید
ساعاتی پیش کوروش یغمایی خواننده باسابقه موسیقی پاپ راک در فضای مجازی از تولد آلبوم تازه خود با همکاری برادرش کامبیز یغمایی که در آلمان زندگی میکند، خبر داد. به گفته پدر راک ایران یکی از قطعات این آلبوم تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.
کوروش یغمایی با انتشار ویدیویی از نوازندگی برادرش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «پس از ۴۰ سال دوری و جدایی ناخواسته، اینک با بکارگیری امکانات اینترنت، نوید آغاز همکاری دوباره با بهرهگیری از چیرهدستی و دانش موزیک برادر نازنینم کامبیز را در آلبوم تازهام میدهم. تصمیم دارم یک ترانه از این آلبوم را در نوروز پیشرو در اینترنت با شما یاران دیرینهام به اشتراک بگذارم. با سپاس از کامبیزجان در آلمان که با وجود داشتن هنرجویان بسیار، وقت ارزشمند خود را برای همکاری در این آلبوم به من ارزانی داشت».
نبرد چند ۱۰ ساله
آلبوم جدید کوروش یغمایی با هر متر و معیاری یک اتفاق مهم و بزرگ در فضای موسیقی ایران میتواند به شمار آید. کوروش یغمایی که با قطعه «گل یخ» برای نخستینبار موسیقی ایران را وارد عرصههای جهانی کرد؛ به هرحال در چند دهه اخیر هنرمند پرکاری نبوده و فعالیتهایش در تمام این دوره، به جز یکی دوسال در اواخر دهه ۷۰، با موانع پرشماری مواجه بودهاند.
حالا در چنین شرایطی اولین آلبوم این هنرمند در حداقل ۲۰ سال اخیر میتواند اتفاق مهمی قلمداد شود. خوانندهای که تلاش کرد بعد از انقلاب نیز در ایران به فعالیت هنریاش ادامه دهد، اما تنها عایدی او در این سالها جنگیدن تا پای جان برای انتشار تکتک آثارش و البته تنهایی و انزوای عجیبی بود که در تمام این سالها با او بوده- و شاید تنها این آلبوم جدید و حال و هوای آن بتواند تغییری در این اوضاع ایجاد کند.
ماندن یا رفتن؟!
اینکه چه شد که بعد از انقلاب کوروش یغمایی در ایران ماند و مثل بیشتر همکارانش مهاجرت نکرد، از آن اتفاقات عجیب روزگار است. در حقیقت کوروش یغمایی را میتوان سرشناسترین خواننده غیرسنتی نامید که تصمیم گرفت در ایران بماند و دیگر بازماندگان هیچکدام شهرت پیش از انقلاب او را نداشتند. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم ماندنش در ایران ریسک بزرگی بود. ریسکی که در آن سالهای اول به بهای حدود ۲۰ سال بیکاری (دور اول ممنوعالکاری) برای او تمام شد.
یغمایی بعد از آن دوره اول ممنوعالکاری، در اواسط دهه ۷۰ آلبوم «سیب نقرهای» را منتشر کرد و بعد هم آلبوم «ماه و پلنگ» را- که با همراهی حسین منزوی منتشر شد. «کابوس» و «تفنگ دسته نقره» هم دیگر آلبومهای کوروش یغمایی هستند- که البته هیچکدام از این آثار به اندازه آثار قبل از انقلاب کوروش یغمایی، بهخصوص «گل یخ» موفق نبودند.
جایگاه جهانی
کوروش یغمایی را میتواند موفقترین خواننده غیرسنتی ایرانی در فضای موسیقی جهان دانست. «پدر راک ایران» یا «خوانندهای که برای نخستینبار موسیقی ایران را وارد عرصههای جهانی کرد»؛ نمیتوانند حق مطلب را درباره یغمایی ادا کنند. او که اولین آثارش مانند «گل یخ» و «حجم خالی» که حاصل همکاری او با همکلاسی شاعرش، مهدی اخوان لنگرودی بودند، به دلیل داشتن استانداردهای جهانی به سرعت به خارج از مرزهای ایران نفوذ کردند، بعد از آن در تمام نیمقرن فعالیتش در قامت یک هنرمند جهانی عمل کرده و شاهد اجراهای گوناگونی از ترانههایش (بهخصوص ترانههای نخستین آلبومش) در دیگر کشورهای جهان بودهایم- که این روند هنوز ادامه دارد.
اما روند حضور جهانی کوروش یغمایی در سالهای بعد از انقلاب، از سال ۱۳۸۸ پررنگتر شد. سالی که در آلبومی به نام «زنجیر خودت را بباف» که شامل ۱۵ قطعه از مطرحترین آثار راک سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۴ بود، قطعه «حجم خالی» کوروش یغمایی نیز بهعنوان تنها نماینده راک خاورمیانه گنجانده شده بود. انتشار این آلبوم آغازی دوباره برای کشف کوروش یغمایی در غرب بود- که برای نخستینبار باعث ثبت موسیقی مدرن ایران و ورود رسمی آن به گستره موسیقی جهانی شد.
جایگاه جهانی کوروش یغمایی در سال ۲۰۱۰ با حضورش در جشنوارهه موسیقی ردبول که در لندن برگزار میشود، تثبیت بیشتری پیدا کرد. کوروش یغمایی در این جشنواره برای سخنرانی، دریافت جایزه و اجرای موسیقی دعوت بود.
در سال ۲۰۱۱ آلبوم مستقل کوروش یغمایی با نام «بازگشت از لبهٔ پرتگاه» توسط همان شرکتی که آلبوم «زنجیر خودت را بباف» را منتشر کرده بود، به بازار آمد. این آلبوم که بهترین تکآهنگهای او در سالهای۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ را شامل میشود، با ستایش و استقبال گسترده نشریات و سایتهای موسیقی جهان مواجه شد: نشریه و وبگاه رولینگ استون آلبوم «بازگشت از لبه پرتگاه» را شایسته دریافت سه ستاره از چهار ستاره دانست. نشریه موجو هم که یکی از معتبرترین مجلات موسیقی است، آن را بهترین آلبوم ماهِ جهان معرفی کرد و امتیاز کامل یعنی چهار ستاره به آن داد. مجله بیلبورد نیز با کوروش یغمایی گفتگو کرد. جشنواره ترنس موزیکال نیز از کوروش یغمایی برای اجرا در فرانسه دعوت کرد.
انتشار آلبومهای «ترک گوشهنشینی» و «ملک جمشید» به معنای استمرار و البته ارتقای جایگاه جهانی کوروش یغمایی در سالهای اخیر بوده است. خوانندهای که تایمز دربارهاش گفته «تصویرش همرا با گیتار الکتریک برای ایرانیها مشابه تصویر جیمی هندریکس برای بچههای غرب بود»؛ و ستارهای مانند کانیه وست نیز در آلبومی که به همراه NAS منتشر کرده، در دو قطعه از آثار این آلبوم سمپلی از آثار کوروش یغمایی را پخش کرده است.
پس باید حق داد به مخاطبانی که از شنیدن خبر انتشار آلبوم جدید کوروش یغمایی به شوق آمده و بیصبرانه در انتظار رونمایی از آن لحظهشماری میکنند!