حدود یک سال میشود که سینماهای کشور وضعیت نامناسبی دارند و حتی در بهترین زمانهای اکران نمیتوانند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند. با این حال بسیاری از سینماگران و سینماداران با در نظرگرفتن تجربه نسبتا موفق برگزاری سی ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا چشم امیدشان را به اکران نوروزی ۱۴۰۰ دوخته بودند. اما آمار ارائه شده در سایت سمفا نشان میدهد که دو هفته تعطیلی نوروز و اکران ۵ فیلم جدید هم نتوانسته به سینماها کمکی بکند.
«هفتهای یکبار آدم باش»، «خورشید»، «تک خال»، «خون شد» و «لاله»، آثاری هستند که از ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۹ روی پرده رفته اند و در مجموع ۲۰ هزار ۶۳۳ نفر را به سینماها کشانده اند. این آمار مقایسه شدنی با تعداد مخاطب سینماها در نوروز سالهای گذشته نیست. در سال ۱۳۹۸ تنها ۲ فیلم «رحمان ۱۴۰۰» و «متری شیش و نیم» توانسته بودند به مجموع فروش بیش از ۲۵ میلیارد تومان در ایام نوروز دست پیدا کنند. این درحالی است که فروش ۵ فیلم اکران نوروزی امسال روی هم رفته به یک میلیارد تومان هم نمیرسد. در ادامه این نوشتار نگاهی داشته ایم به میزان فروش هر کدام از این آثار.
فیلم کمدی در صدر
در سال جدید فیلم کمدی خانوادگی «هفتهای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی مستانه مهاجر بیشتر از سایر آثار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. این فیلم که تغییر و تحولات زندگی دو برادر بعد از بیمار شدن پدرشان را روایت میکند، با جذب ۷ هزارو ۳۲۱ مخاطب، فروش ۱۷۴ میلیون تومانی داشته است.
یکی از بازیگران اصلی «هفتهای یک بار آدم باش» پژمان جمشیدی است که در سالهای اخیر با آثارش توانسته تماشاگران زیادی را به سینماها بکشاند، اما در دوران شیوع کرونا حضور او هم نتوانست رونقی به سینماها ببخشد. رعنا آزادی ور، ساغر قناعت، علی استادی، شیرین یزدان بخش و پژمان بازغی از دیگر بازیگرانی هستند که در فیلم شهرام شاه حسینی به ایفای نقش پرداخته اند.
ناامیدی از نماینده ایران در اسکار
«خورشید» ساخته مجید مجیدی، بهترین فیلم سی وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر دیگر فیلم اکران نوروزی ۱۴۰۰ است. اثری که به عنوان نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۱ معرفی شد، اما در نهایت نتوانست در میان نامزدهای نهایی بهترین فیلم خارجی این رویداد قرار گیرد. «خورشید» که پیش بینی میشد با بهره گیری از حضور بازیگرانی، چون علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی بتواند به یکی از پرفروشترین فیلمهای اجتماعی سینمای ایران تبدیل شود، تنها ۵ هزارو ۹۶۵ مخاطب را در این ایام با خود همراه کرده است.
آخرین ساخته مجیدی با فروش ۱۵۲ میلیون تومانی اکنون در رتبه دوم جدول فروش قرار دارد. این درحالی است که در نوروز ۹۸ فیلم اجتماعی «متری شیش ونیم» با فروش بیش از ۱۰ میلیارد تومانی در رتبه دوم جدول قرار گرفته بود.
فیلم ناشناخته نوروز در رتبه سوم
فیلم کمدی موزیکال «تکخال» به کارگردانی مجید مافی و تهیه کنندگی حسین فرحبخش که میتوان گفت نامش بعد از مشخص شدن فیلمهای اکران نوروزی برای اولین بار در رسانهها منتشر شد رتبه سوم جدول فروش نوروز ۱۴۰۰ را از آن خود کرده است. در این فیلم که در سکوت کامل خبری ساخته شده بازیگرانی، چون پوریا پورسرخ، سحر قریشی، شبنم قلی خانی، امیر کربلایی زاده و یوسف تیموری به ایفای نقش پرداخته اند. کمدی موزیکال «تکخال» از زمان آغاز اکرانش ۵ هزارو ۲۸۷ مخاطب را با خود همراه کرده که فروش ۱۱۴ میلیون تومانی را برایش رقم زده است.
شکست مسعود کیمیایی در گیشه
«خون شد» ساخته مسعود کیمیایی که در سی وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد با جذب هزارو ۵۸۲ مخاطب رتبه چهارم را در میان آثار نوروزی کسب کرده است. فروش این فیلم در کشور به ۵۰ میلیون تومان هم نمیرسد. براساس آمار سایت سمفا «خون شد» در ایام نوروز تنها ۳۷ میلیون تومان از نمایش در ۱۱۳ سالن از سینماهای کشور به دست آورده است. سعید آقاخانی، لیلا زارع، سیامک صفری و نسرین مقانلو از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر کیمیایی به ایفای نقش پرداخته اند.
۱۰ میلیون تومان فروش برای «لاله»
رتبه پنجم جدول فروش به فیلم «لاله» اختصاص دارد. اثری به کارگردانی اسدا… نیک نژاد و تهیه کنندگی پروانه پرتو و تورج منصوری که زندگی «لاله صدیق» یکی از قهرمانهای اتومبیل رانی ایران را روایت میکند. باتوجه به موضوع این فیلم و حواشی بسیار ساخت آن پیش بینی میشد «لاله»، اثری کنجکاوبرانگیز برای مخاطبان باشد، اما در نهایت در ایام نوروز تنها ۴۷۸ مخاطب برای دیدن ساخته اسدا… نیک نژاد راهی سینماها شدند.
«لاله» در مجموع فروشی ۱۰ میلیون تومانی داشته است که رقمی قابل توجه برای فیلمهای اکران نوروزی است. سارا امیری، سام قریبیان، ایرج نوذری، نیکی کریمی، میترا حجار، محمد صادقی، امیرعلی دانایی، همایون ارشادی، آزیتا حاجیان و لیلا اوتادی از جمله بازیگرانی هستند که در «لاله» به ایفای نقش پرداخته اند.
فروش خوب آثار در اکران آنلاین
اما در مقابل فروش ناامیدکننده سینماها فروش نسبتا خوب اکران آنلاین قرار دارد. آمار منتشر شده از فروش دو فیلم اکران آنلاین که پیش از این روی پرده سینماها رفته بودند، نشان میدهد که شاید اگر برنامه ریزی درست تری در این مدیوم صورت میگرفت، اتفاقات بهتری برای آثار سینمایی رخ میداد. براساس گزارش سینمادیلی فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت تنها در ۲۴ ساعت اول آغاز اکران آنلاینش به فروش یک میلیارد تومان و جذب بیش از ۳۰ هزار مخاطب در دو سامانه نماوا و فیلیمو رسیده است. آماری که میتواند سینماگران را به رونق گرفتن دوباره اکران آنلاین امیدوار کند.
«دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان نیز که از ۲۶ اسفند در پلتفرمهای مختلف به نمایش درآمده فروشش را به بیش از یک میلیارد تومان رسانده است. از دیگر آثار اکران آنلاین میتوان به «پیشی میشی»، «بعد از تو»، «زیر نور کم» و «آقای سانسور» اشاره کرد.