تیم ملی از اواسط خرداد ماه باید در رقابتهای سخت انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به میدان برود و در این میان یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کادرفنی انتخاب دروازه بان شماره یک تیمملی است.
در سال های اخیر دروازه بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران علیرضا بیرانوند بود که در بسیاری از بازی های مهم توانست مهره ارزشمندی برای تیم باشد و حتی تا آستانه کسب عنوان مرد سال فوتبال آسیا هم پیش رفت. قطعا مهم ترین واکنش او در سال های اخیر مربوط به گرفتن پنالتی کریستیانو رونالدو بود که تاثیر بسزایی در خروجی قابل قبول تیم ملی فوتبال در جام جهانی داشت.
بعد از آن که بیرو در فصل گذشته از قرمزها جدا و راهی بلژیک شد شرایط برای او تغییر کرد. بیرو با امید و انگیزه فراوان راهی آنتورپ شد تا از ژوپیرلیگ به تیم های معتبرتر راه یابد. اوضاع در ابتدا برای بیرانوند خوب پیش رفت اما چند اشتباه و البته اختلاف نظر با سرمربی تیم که هنوز به صورت روشن و واضح تشریح نشده است او را به مرد شماره یک نیمکت آنتورپ تبدیل کرد.
حالا خبرهای رسمی در خصوص پیشنهادات این باشگاه بلژیکی برای خرید دروازه بان در فصل بعد منتشر شده که نشان می دهد بیرو جایی در برنامه های این تیم ندارد.
اما یکی از رقیبان علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده است که روزهای درخشانی را در ماریتیمو سپری می کند تا جایی که برخی رسانه های پرتغالی از حضور این دروازه بان ایرانی در ترکیب بنفیکا در فصل آینده خبر می دهند.
دیگر رقبای بیرو، پیام نیازمند، رشید مظاهری و حامد لک هستند که هرکدام در تیم های خود عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشتند. نیازمند همچنان مهره تاثیرگذار طلایی پوشان اصفهانی است و مظاهری هم بدون شک بهترین خرید سال های اخیر استقلال به حساب می آید. او در ترکیب تیمش در لیگ قهرمانان هم نمایش قابل قبولی داشت. در آن سو حامد لک از روزهای خوب خود فاصله گرفته و به نظر نمی رسد بتواند اسکوچیچ را برای دعوت به اردوی تیم ملی و قرار گرفتن در میان سه دروازه بان برتر متقاعد کند.
می توان گفت اسکوچیچ کار سختی برای انتخاب دروازه بان شماره یک تیم ملی دارد. او بیرانوند با تجربه را در کنار عابدزاده آماده دارد و تشخیص شماره یک تیم ملی برای بازی های حساس دشوار خواهد بود. اگر قرار باشد او بیرانوند را درون دروازه قرار دهد ریسک بازی نکردن این دروازه بان را خریده و اگر عابدزاده شماره یک شود آن گاه تجربه ارزشمند بیرانوند را نادیده گرفته است.