پروفسور هرمز فرهت، آهنگساز و موسیقیدان بزرگ ایرانی درگذشت.
کتاب «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» مهم ترین یادگار او برای علاقمندان به موسیقی ست که توسط انتشارات کمبریج منتشر شده که از جمله مهم ترین منابع به زبان انگلیسی درباره موسیقی سنتی ایران است.
او در سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد.
پروفسور هرمز فرهت از دانشگاه کالیفرنیا ، لسآنجلس (UCLA) در رشته موسیقی لیسانس گرفت ؛ سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو.سی.ال. ای دکترای موسیقی شناسی دریافت کرد .
وی در سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش های خود برای دریافت دکترای موسیقی شناسی ، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرینپنجه (سه تار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد.
پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ رئیس دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران بود . هرمز فرهت در تابستان ۵۸ از ایران خارج شد.
هرمز فرهت در پی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به اروپا مهاجرت کرد . وی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رئیس «دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین» بود و در اواخر عمر دوران بازنشستگی خود را در ایرلند میگذراند .
فعالیت های حرفهای هرمز فرهت:
او در سالهای پایانی تحصیل در ایالات متحده، مدتی دانشیار دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس بود. پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ مدیر بخش موسیقی دانشگاه تهران و در سالهای بعد، سرپرست موسیقی جشن هنر شیراز، نایب رئیس دانشگاه فارابی، استاد دانشگاه تهران و … بود. او از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رئیس دپارتمان موسیقی دانشگاه ترینیتی دوبلین بودهاست.
نوشتههای فرهت در همان دوران در نشریات فرهنگی در تهران مانند مجله موسیقی به چاپ رسید. وی در همایشهای گوناگون به عنوان سخنران دربارهٔ موسیقی ایرانی شرکت کرده است و نوشتههایش در نشریات جهانی مانند «فرهنگ موسیقی گروز» و «دانشنامه ایرانیکا» به چاپ رسیدهاند.
هرمز فرهت موسیقی تعدادی از فیلمهای سینمای ایران از جمله فیلمهای زیر را ساخته است:
جنوب شهر
گاو
پستچی
دایره مینا
آرامش در حضور دیگران
پایان نامه دکترای هرمز فرهت با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سالها بعد، در ۱۹۹۰ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید که از مهمترین نوشتهها دربارهٔ موسیقی ایرانی به زبان انگلیسی است. برگردان پارسی این کتاب نیز به کوشش مهدی پورمحمد در تهران منتشر شده است.