طبق جدول جشنوارهها، در هفته گذشته سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ جشنوارهای که نامش با شهر اصفهان گره خورده، اما دو سال است که بخاطر کرونا آن شور چند سال قبل را ندارد، هرچند خیلیها معتقدند که جشنواره فیلم کودک با توجه به بیمهریهایی که به سینمای کودک میشود سالها است که از رونق افتاده است.
این جشنواره جدا از آنکه به دلیل شرایط کرونایی با محدودیتهایی در تولید و نمایش فیلمهای جدید مواجه بود، در دو شهر اصفهان و تهران همزمان برگزار شد. افتتاحیه در اصفهان و اختتامیه در بنیاد سینمایی فارابی برپا شد آن هم در شرایطی که برخی پیشبینی میکنند مراسم پایانی جشنواره در آخرین روزهای مدیریت علیرضا تابش در فارابی بوده است. اختتامیه این رویداد با حضور رییس جدید سازمان سینمایی (محمد خزاعی) همراه بود و او در اولین رویداد فصل جشنوارهها که البته به تاکید خودش محصول زحمت مدیریت قبلی سینما است شرکت کرد.
جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
دیگر جشنوارهای که تا چند روز دیگر به صورت حضوری و غیرحضوری آغاز میشود سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران است؛ جشنوارهای که سال گذشته با چند بار تغییر و بلاتکلیفی در تاریخ برگزاری بخاطر پیکهای متعدد کرونا همراه بود و امسال در آستانه هشدارها برای شروع پیک ششم، از ۲۷ مهرماه به صورت حضوری و برخط میزبان علاقهمندان به فیلم کوتاه است.
به گفته صادق موسوی – دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران – امسال پلتفرم «هاشور» برای اکران فیلمها درنظر گرفته شده و فیلمسازها میتوانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرمها ارائه دهند. همچنین ۸۰ فیلم از ۱۲۵ فیلم ایرانی حاضر در این دوره اجازه دادند فیلمشان در پلتفرمها اکران آنلاین شود و بیش از یک سوم از صاحبان آثار تنها با نمایش اثرشان روی پرده سینما در طی روزهای جشنواره موافقت کردهاند.
جشنواره فیلم کوتاه تهران اخیرا موفق شده به عنوان یکی از جشنواره هایی مورد اعتبار از سوی اسکار معرفی شود و براین اساس برای اولین بار برنده جایزه بزرگ در بخش مسابقه بینالملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی میشود.
جشنواره سینمای مستند (حقیقت)
سومین جشنواره مهمی که در فصل پاییز برگزار میشود پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینمای مستند ایران (حقیقت) است که سال گذشته به صورت آنلاین برگزار شد و رضایت نسبی مخاطبان و سینماگران را به همراه داشت. این رویداد به دبیری محمد حمیدی مقدم – مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی – امسال هم به همان شیوه برگزار خواهد شد و خبری فعلا از اکران فیلمها روی پرده سینما نیست.
این جشنواره امسال از ۱۸ تا ۲۵ آذر برگزار خواهد شد که دبیرش در توضیح تکرار غیرحضوری بودن آن گفته است که «با برگزاری آنلاین جشنواره چهاردهم سینماحقیقت، بسیاری از افراد لذت عمومی شدن سینمای مستند و گسترش اکران و ارتباط با این گونه از سینما را چشیدند.» البته باید دید یا توجه به معدود مواردی که سال گذشته از کپی و دانلود فیلمها از روی پلتفرم شنیده شد، چه فیلمسازانی امسال حاضر به نمایش آثار خود در این شکل برگزاری هستند.
حمیدی مقدم پیشتر به ایسنا گفته بود: دوره پانزدهم این رویداد آغاز یک دوران تازه برای جشنواره حقیقت و پوستاندازی آن خواهد بود و تحولی که قرار است در جشنواره پانزدهم سینماحقیقت اعمال شود حذف آرام آرام گروههای انتخاب و آمدن گروههای مشاور و انتخاب فیلمهای جشنواره حقیقت در طی سال است. همچنین از این دوره، جشنواره حقیقت به یک جشنواره پریمیر تبدیل خواهد شد. البته این مورد را در دو سالی که در مرکز مسئولیت داشتم شروع کردیم و سال قبل به دلیل شرایط خاص جشنواره تحت تاثیر کرونا خیلی مطرح نشد، اما امسال طبق فراخوان اجرایی میشود.
جشنواره فیلم فجر
اما مهمترین رویدادی که هر سال بیشتر اهالی سینما و علاقهمندانش با همه اختلافنظرها و تنوع سلیقهها و نیز انتقادها منتظر آن هستند، جشنواره فیلم فجر است که چهلمین دوره آن امسال برگزار خواهد شد.
این جشنواره جدا از آثاری که در آن شرکت خواهند کرد از نظر شیوه برگزاری تقریبا به طور کامل محصول دوره جدید مدیریت سینما خواهد بود چرا که دبیر آن هنوز مشخص نشده است.
سال قبل جشنواره فیلم فجر پس از چند سال برگزاری در پردیس سینمایی ملت به برج میلاد برگشت که مهمترین دلیل آن محدودیتهای کرونا بود. محل برگزاری جشنواره فجر در یک دهه اخیر به چالشی جدی بدل شده تا جایی که در بعضی دورهها اقدام به نظرسنجی از اهالی رسانه شد ولی امسال که احتمالا شرایط کرونا تا زمان برپایی جشنواره ادامه دارد، ممکن است حضور خبرنگارها و سینماگرها باز هم در تعداد حداقلی باشد.
تغییرات آییننامهای جشنواره و نحوه گزینش اعضای هیات انتخاب و داوری از دیگر مواردی است که پیشبینی بروز تغییراتی را در جشنواره فجر چهلم به همراه دارند.با این حال محمد خزاعی در اظهارنظری درباره تغییرات در جشنواره های سینمایی گفته است: ارزیابی کارکرد جشنوارههای سینمایی و منافعی که برای سینمای ایران دارند، در دستور کار قرار گرفته است. گروهی که تخصصشان در جشنوارهها است همه جشنوارهها را مورد بررسی قرار دادهاند. قرار نیست صرفا برای سینمای ایران هزینههای اقتصادی ایجاد کنیم. هر اقدامی که در جهت تقویت سینمای ملی نباشد تعطیل خواهد شد و اقدامات بعدی جایگزین میشود. اگر جشنوارهها برای سینمای ایران کارکرد دارند و به تولیدات و رشد سینمای ایران کمک میکنند (در عرصههای داخلی و خارجی) برگزار خواهند شد. شاید ضرورت داشته باشد برخی جشنوارههای جدید احیا شوند، شاید برخی جشنوارهها ادغام شوند و شاید هم تعداد جشنوارهها کم شود.