فیلمساز فلسطینی که با ساخت جدیدترین فیلمش «سالن هدی» در جشنوارههای مختلفی حضور یافته است، قصد دارد با فیلمهایش بر مصایب مردم فلسطین تمرکز کند.
به نقل از نشنال نیوز، هانی ابو اسد فیلمساز فلسطینی اخیراً در مصاحبهای درباره نحوه کمک سینما به درک مشکلاتی که فلسطینیها با آنها مواجه هستند، جدیدترین آثارش و تقابل تاریکی و روشنایی در آنها صحبت کرد.
هشتمین فیلم سینمایی او «سالن هدی» که به جشنوارههای سینمایی متعددی راه یافته با نمایش در جشنواره دریای سرخ پیشنمایش خود در دنیای عرب را تجربه کرد و با تشویقی گرم مواجه شد. اما اگر به عهده خود این کارگردان نامزد دریافت جایزه اسکار باشد، دوست دارد فیلم را دوباره به مراحل اولیه تولید ببرد.
ابواسد که به نمایندگی از فلسطین ۲ بار نامزدی اسکار را در سال ۲۰۰۶ برای «اینک بهشت» و در سال ۲۰۱۳ برای «عمر» کسب کرده، گفت: اگر دست خودم باشد به کار تدوین ادامه میدهم اما همانطور که همیشه میگویم، خود فیلم تمام نشده اما بودجه تمام شده است.
بخشی از تلاش او در این فیلم پیدا کردن توازنی بین تاریکی و روشنایی است. داستان فیلم در بیتلحم اتفاق میافتد و درباره زنی جوان است که برای کوتاه کردن موهایش و همچنین درد و دل کردن به سالن زیبایی هدی میرود. اما هدی با زور سعی میکند او را مجبور به کار کردن برای سرویس مخفی غاصبان رژیم صهیونیستی کند و این امر باعث میشود مقاومت فلسطین او را مورد هدف قرار دهد.
داستان این فیلم با نقشآفرینی ستارههای مشهور سینمای عرب از جمله میسا عبدالهادی، مانال آواد و علی سلیمان بر پایه وقایع حقیقی شکل گرفته است. محور فیلم دوراهی اخلاقی زنده ماندن و علاقه نداشتن به خیانت به مردمان خود است و در عین حال بخشی از زندگی زنان فلسطینی را نشان میدهد که تحت اشغال و همچنین تعصب زندگی میکنند.
ابو اسد گفت: ایده تقویت زنان باعث میشود بعضی مردها احساس تهدید کنند، اما تقویت زنان به معنای تقویت کل جامعه است.
جو تیره فیلم اغلب با چند مکالمه سبکتر، معمولاً طی گردهماییهای خانوادگی، روشنتر میشود. از نظر ابو اسد، این لحظات باید در فیلم حضور میداشت تا امید و خوشبینی سخت به دست آمدهای که در ارتباط با زندگی کردن در فلسطین و خاورمیانه وجود دارد هم به نمایش گذاشته شود.
وی گفت «خاورمیانه پر از مشکل است و به نحوی شما مجبور میشوید با وجود تمام فاجعهها امیدوار باقی بمانید» اما همچنین اضافه کرد که دوست داشت لحظات این چنینی بیشتری را در فیلم قرار دهد.
کروناویروس هم مشکلاتی سر راه این فیلم ایجاد کرد. فیلمبرداری در بیتلحم و ناصره ۲ بار به خاطر پاندمی متوقف شد که وقفهای شش ماهه برای فیلم ایجاد کرد. این بیماری همچنین انتخابهای او به عنوان یک کارگردان را سر صحنه محدود کرد.
این کارگردان گفت: از یک طرف این تعویقها به من کمک کرد بیشتر درباره شخصیتها و سناریو فکر کنم اما درعین حال حس میکنم اشتباههایی مرتکب شدم. فیلمبرداری در حالی که میترسید کسی کووید بگیرد آسان نیست. حالا میبینم که بعضی از شاتها را از روی ترس ضبط کردم چون نمیخواستم بازیگرها خیلی به هم نزدیک شوند.
ابو اسد گفت سینما میتواند ابزاری قدرتمند برای به نمایش گذاشتن جهانی درگیریهای روزانه فلسطینیهایی باشد که تحت اشغال اسرائیل زندگی میکنند.
این کارگردان اضافه کرد: در کل هنری که روی احساسات شما اثر میگذارد میتواند به شیوهای متفاوت باعث ایجاد تفکر هم بشود. نه فقط فیلم، بلکه کتابها هم میتوانند باعث شوند شما یک شخصیت را در عمیقترین و تیرهترین لحظاتش تجربه کنید تا بتوانید آن لحظات را با شخصیت زندگی کنید و به عنوان یک ناظر از آنها یاد بگیرید.
با فیلم «سالن هدی»، او میخواهد بیننده حس شوک کند و در نتیجه این شانس را داشته باشد که به زندگی کردن تحت چنین شرایط وخیم و حقایق آن فکر کند. او گفت آدم نمیخواهد در واقعیت چنین چیزی را زندگی کند چون بسیار شوکهکننده است.
این فیلم همچنین بازگشتی دوباره از این کارگردان برای روایت داستانهایی از خاورمیانه است. او سال ۲۰۱۷ فیلم تریلر «کوهستانهای بین ما» را با نقشآفرینی کیت وینسلت و ادریس البا با اقتباس از رمانی از چارلز مارتین ساخت که درباره سقوط یک هواپیما بود.
ابو اسد حالا علاقه بیشتری برای بیان داستانهایی از سراسر جهان عرب دارد. او چهار دهه پیش به هلند مهاجرت کرد و بعد به هالیوود رفت اما اخیراً وقت بیشتری را در زادگاهش یعنی ناصریه گذرانده و مشغول سفر در سراسر فلسطین، مصر و عربستان سعودی بوده است.
با وجود اینکه پاندمی تعدادی از پروژههای او را به تعویق انداخته، این فیلمساز میگوید چند پروژه در دست ساخت دارد که بیشتر آنها حول محور منطقه شکل میگیرند.
ابو اسد گفت: وقتی اینجا هستم، حس در خانه بودن دارم. واقعاً به همین سادگی است. چیزی فراتر از این نیست. نسبت به این دنیا حس اشتیاق میکنم، حتی با وجود تمام سختیها و تضادهایش. حس خانه بودن میکنم.