فیلمسازان برای ساخت اثر خود از دنیای واقعی الهام می گیرند. اما گاهی هم آن چیزهایی که در فیلم ها به نمایش درمی آیند تماشاگران را تحت تأثیر قرار می دهد و آن ها را به تغییر سلیقه و عادات خود وامی دارد.
این اثر گاهی یک ترفند بازاریابی است که به فروش یک محصول خاص کمک می کند. اما در اغلب موارد، فیلمسازها خود نیز انتظار چنین واکنشی را از مخاطبان ندارند.
در ادامه از چیزهایی خواهیم گفت که به واسطه ی فیلم ها و سریال ها محبوبیت فراوانی پیدا کردند.
۱- فیلم «ماری آنتوانت» شیرینی فرانسوی ماکارون را دوباره محبوب کرد
اعتقاد بر این است که دستور تهیه ی این دسر توسط کاترین مدیچی به فرانسه آمد، یک اشراف زاده ی ایتالیایی که ملکه ی فرانسه بود. شیرینی ماکارون از دیرباز در فرانسه محبوبیت داشته است، اما فیلم «ماری آنتوانت» (Marie Antoinette) سوفیا کاپولا محبوبیت آن را جهانی کرد. بعد از نمایش کریستن دانست در حال خوردن این دسر رنگارنگ در فیلم «ماری آنتوانت»، علاقه به شیرینی ماکارون بسیار افزایش یافت. بسیاری از شیرینی فروشی های دنیا به پخت و فروش ماکارون روی آوردند. دانست حتی یک بار به شوخی گفت او و کاپولا باید بعد از اکران این فیلم، در تجارت ماکارون سرمایه گذاری می کردند.
۲- اسکارلت جوهانسون رنگ موی قرمز را مد کرد
نظرات درباره ی فیلم «بیوه سیاه» (Black Widow) گرچه مختلف بود اما این فیلم علاقه به رنگ موی قرمز را بسیار افزایش داد. یک فروشگاه اینترنتی در حوزه ی محصولات آرایشی بهداشتی از افزایش فروش این رنگ مو خبر داد. نکته ی جالب این است که جوهانسون در فیلم «بیوه سیاه» همان ظاهر همیشگی اش در این فرانشایز را داشت. شاید علت این اتفاق انتظار چندین ساله ی مخاطبان برای اکران این فیلم بوده باشد.
۳- فیلم «تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم» فروش ماست کُره ای را به طور ناگهانی افزایش داد
پس از پخش فیلم «تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم» (To All the Boys I’ve Loved Before) از نتفلیکس، فروش ماست کُره ای افزایش یافت. حتی قیمت سهام شرکت تولید کننده ی این محصول حدود ۲/۶ درصد بالا رفت. در این فیلم شخصیت اصلی و خواهرش شیفته ی این نوشیدنی بودند. اما جالب ترین صحنه ی فیلم در رابطه با این ماست کُره ای، اولین باری است که شخصیت پیتر آن را امتحان می کند. مخاطبان این فیلم خیلی زود شرکت تولیدکننده ی این ماست کُره ای را پیدا کردند و فروش آن را بالا بردند.
۴- فیلم «کسب و کار ایتالیایی» فروش ماشین مینی کوپر را افزایش داد
گرچه تهیه کنندگان فیلم «کسب و کار ایتالیایی» (The Italian Job) از نتیجه ی کار چندان رضایت نداشتند، اما شرکت بیاِمدبلیو واقعاً راضی بود. به دنبال انتشار این فیلم، فروش خودروهای آن تا ۲۰ درصد افزایش یافت. و باورتان می شود یا نه، این شرکت حتی یک سنت هم برای تبلیغ خودش هزینه نکرده بود.
۵- فیلم «تب شب یکشنبه» استایل دیسکویی را در سرتاسر دنیا محبوب کرد
هیچ یک از سازندگان فیلم «تب شب یکشنبه» (Saturday Night Fever) انتظار چنین موفقیتی را از این فیلم موزیکال نداشتند. بعد از انتشار این فیلم، بسیاری از بازیگران آن یک شبه به شهرت رسیدند. در همین زمان بود که جان تراولتا به یک ستاره ی بزرگ سینما بدل شد و استایل دیسکویی محبوبیت فراوانی یافت. پس از نمایش این فیلم، استایل تراولتا در آن همه جا به چشم می خورد.
۶- فیلم «خاطرات بریجت جونز» سنت بستنی خوردن جلوی تلویزیون را به وجود آورد
نسلی که با فیلم «خاطرات بریجت جونز» (Bridget Jones’s Diary) بزرگ شده، واقعاً شیفته ی بستنی است. اگر هوا خوب نبود و نمی توانستید بیرون بروید و قدم بزنید، می توانید به جایش با یک ظرف پر از بستنی به تماشای تلویزیون بنشینید.
۷- سریال Sex and the City گردنبندهای اسم را مد کرد
این مدل گردنبند در دهه ی ۱۹۸۰ میلادی محبوبیت زیادی میان دختران نوجوان داشت. اما وقتی شخصیت اصلی سریال Sex and the City با یکی از آن ها در برابر دوربین حاضر شد، این گردنبندها ترند شدند. گردنبندهای اسم هنوز هم میان زنان در سنین مختلف محبوبیت دارند.
۸- فیلم های «گرگ و میش» راویولی قارچ را بسیار محبوب کرد
شخصیت بلا هم در کتاب و هم در فیلم، راویولی قارچ می خورد و این غذا به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار شد. طرفداران مجموعه فیلم «گرگ و میش» (Twilight) ابتدا به شهر فورکس که قصه ی آن در آنجا رخ می داد، می رفتند تا این غذا را امتحان کنند. اما تقاضا به حدی زیادی بود که راویولی منجمد هم تولید شد تا همه بتوانند آن را خریداری کنند.
۹- فیلم «راکی» ورزش کشتی را تحت تأثیر قرار داد
سیلوستر استالونه نه تنها ژانر درام ورزشی بلکه رشته کشتی را هم دگرگون کرد. مبارزها دیگر تصمیم می گرفتند که وقتی داخل رینگ می رفتند، چه آهنگی پخش شود. و بعد از هر اجرایی هم آهنگ مخصوصی پخش می شد که در فیلم هم همینگونه بود.