یاحا کاشانی ترانه سرا، خواننده و نوازنده با اشاره به ترانههای رمضانی که برای تیتراژ «دعوت» و سریال «مسافران شهر» سروده است، به بررسی وضعیت موسیقی و قیمت کنسرتها پرداخت.
یاحا کاشانی یکی از ترانه سراهای جوان و تاثیرگذار موسیقی پاپ است که در ارائه قالبهای شعری و ادبی مختلف در فرم قطعههای موسیقی جزو ترانه سراهای پیش قدم بوده است و در دو دهه فعالیت موسیقایی او خوانندههای سرشناسی چون رضا صادفی، بابک جهانبخش، سینا شعبانخانی، محسن چاوشی، مازیار فلاحی، گرشا رضایی، رضا بهرام، فرزاد فرزین، فریدون آسرایی، مهدی یغمایی، علی زندوکیلی ترانههایش را اجرا کردهاند.
این ترانه سرا با قطعههایی چون «برف میباره» با صدای بابک جهانبخش، «مگه بارون اومده؟» با صدای گرشا رضایی، «لیلا» مازیار فلاحی و… تجربه تولید تیتراژ برای سریالها و برنامههای تلویزیونی را در کارنامه خود دارد و در تازهترین ترانههایی که برای تیتراژ مجموعههای تلویزیونی سروده است، با قطعه «زندگیمی» با صدای امیر تسلیمی تیتراژ سریال رمضانی «مسافران شهر» شبکه پنج و قطعه «تشرف» با صدای حجت اشرف زاده تیتراژ پایانی ویژه برنامه پیش از افطار «دعوت» شبکه یک، با مخاطبان تلویزیون همراه است.
کاشانی در گفتگو یی درباره دو قطعهای که در ماه رمضان ۱۴۰۱ با ترانههای او از تلویزیون پخش شدهاند، توضیح داد: تیتراژ ویژه برنامه «دعوت» اولین همکاری من با حجت اشرف زاده بود که با تمام احساسمان آن را ساختیم و باتوجه به اینکه این قطعه به عنوان تیتراژ پایانی برنامه که به زمان پخش اذان نزدیک است، بود تنها در دو دقیقه تولید شد ولی به زودی این قطعه را به صورت ویژهتر و با تنظیم و زمان بیشتر و بهتر منتشر می کنیم و نکته قابل توجه درباره قطعه «تشرف» استقبالی است که مخاطبان داشتهاند که از این بابت خوشحال هستم.
این ترانه سرا در واکنش به این سوال که آیا ترانههایی که برای تیتراژهای ماه رمضان سروده میشود، ترانههای آیینی است، تصریح کرد: واقعا نمیدانم این ترانهها را ترانه آیینی بدانم یا نه، این سوال چالش جدیدی در ذهن من ایجاد کرد، ولی نکتهای که درباره محتوای ترانههای ماه رمضان باید توجه کرد، این است که محتوای آنها بسیار عمیقتر از باقی ترانهها است. جنس رابطه عاشق و معشوق در این ترانهها فرق دارد و از طرفی سلیقه مردم هم رشد پیچیده ای کرده است و مردم به دلیل سلایق خاصی که در موسیقی به دست آوردهاند کار را برای موزیسینها و ترانهسراها در مقایسه با چند سال پیش سخت کرده اند.
وی با بیان اینکه با تجربهای که در این سالها کسب کردهاست میگوید که هیچ لذتی بالاتر از این نیست که مردم ترانه تو را دوست داشته باشند، افزود: مخاطب ترانههای ماه رمضان خداست و روایت درست یک راز و نیاز بین معبود و عابد، بسیار سخت و مهم است و انتخاب حتی یک واژه غلط میتواند تمام یک ترانه و قطعه را تحت تاثیر قرار دهد.
اعمال سلیقههای بیمورد در تیتراژ سریال «مسافران شهر»
کاشانی با اشاره به تیتراژ سریال رمضانی «مسافران شهر» و اعمال سلیقههای بیاساس دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما در متن ترانه این قطعه، گفت: تیتراژ سریال «مسافران شهر» جزو همکاریهای سخت و اذیت کننده من با تلویزیون بود. این تیتراژ که توسط امیر تسلیمی اجرا و موسیقی آن توسط بابک زرین ساخته شده است و بهتاش زرین هم آن را تنظیم کرده است، چندین بار توسط دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما ممیزیهای بیپایه و اساسی را دریافت کرد و بارها با اعمال سلایق غیرحرفهای رو به رو شد که یک بار منجر به حذف تیتراژ سریال شد و با تغییر ترانه بار دیگر این سریال با تیتراژ از شبکه پنج پخش شد.
این نوازنده پیانو و نی با اشاره به چهرههای محبوبی که در روزها و سالهای گذشته از صدا و سیما کنار گذاشته شده اند و اعمال محدودیتهای بیمورد و غیرحرفهای مسئولان این رسانه در حوزه موسیقی، توضیح داد: کنار گذاشتن چهرههایی که در صدا و سیما فعالیت میکردند و الان دیگر فعالیتی در این رسانه ندارند، در حوزه موسیقی هم اتفاق افتاده است، اگر دقت کنید چهرههای شناخته شدهی ترانه و اجرا در موسیقی سالهاست که دیگر با تلویزیون همکاری ندارند و ادامه روند دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما این شرایط را بیشتر از پیش شدیدتر میکند و کسانی که کارنامه و شخصیت هنری قابل قبولی برای خود در حوزه موسیقی دارند، کم کم از این رسانه فاصله میگیرند که همین نکته میتواند یکی از دلایل کم مخاطب شدن برنامهها و سریالهای تلویزیونی باشد.
چهرهسوزی در صدا و سیما در حوزه موسیقی هم وجود دارد
ترانه سرای قطعه «گل سر» محسن چاوشی بااشاره به وضعیت موسیقی کشور بیان کرد: وضعیت موسیقی ما در سالهایی که سپری میکنیم، وضعیت غم انگیزی است. شاهد این هستیم که خوانندههای مطرح کشور ما به دلیل قرار دادن قطعههای خود در پلتفرمهای پخش موسیقی، از برگزاری کنسرت در کشور محروم میشوند، خوانندههای متعددی با دلایل مختلف ممنوع الکار میشوند. بعضی از این محدودیتها و ممنوع اکار شدنها نه توجیه حرفهای دارد و نه توجیه اقتصادی.
وی ادامه داد: از طرفی شاهد رشد و شیوع خوانندههایی هستیم که خودشان ترانه سرایی هم میکنند و در هر دو حرفه به هیچ پشتوانه علمی و فنی مجهز نیستند و کمترین سواد برای خواندن قطعههای معمولی و استاندارد را هم ندارند و تنها پشتوانه آنها مخاطبان و طرفداران کم سن و سال، احساسی و بیاطلاع از هنر موسیقی است.
ترانه سرای قطعه «لیلا» با بیان اینکه کنسرت به یکی از تفریحات لوکس فرهنگی و هنری تبدیل شده است، گفت: میانگین قیمت بلیت کنسرت ۳۰۰ هزار تومان است، یعنی اگر یک خانواده چهار نفره بخواهد یک شب در هفته به یک کنسرت بروند، باید یک میلیون و دویست هزار تومان را برای نشستن روی صندلیهای کنسرتی خرج کند که از لحاظ استانداردهای برگزاری هم مانند کیفیت نور و صدا شرایط خوبی را ندارد.
کاشانی در پایان عنوان کرد: تا زمانی که مسئولان مربوطه در تعامل متقابل با اهالی فرهنگ و هنر نباشند و صدای فعالان اصلی این حوزه را نشنوند، اتفاق خاصی را شاهد نخواهیم بود.