شهرام عبدلی ـ بازیگر ـ با اشاره به وضعیت این روزهای تلویزیون، پرسش هایی را به صراحت مطرح می کند: نمیدانم مدیران عزیز ما می دانند که تلویزیون های کذایی اطرافمان در حال بلعیدن فرهنگ ما هستند؟ حتماً می دانند چون ما واحد بررسی و پژوهش داریم. آیا این واحد اخطار نمیدهد که بخش زیادی از مخاطبان از دست رفته اند.
بازیگر سریالهای «طفلان مسلم»، «مختارنامه»، «تبریز در مه» و «خط قرمز» در گفتوگویی با ایسنا دربارهی موضوعاتی چون پیشنهادش به مدیران جدید تلویزیون در راستای بهبود شرایط، نگاهش به جوانسازی سازمان صداوسیما، دلایل افت مخاطبان تلویزیون و همچنین بحث تبلیغات توسط بازیگران سینما و تلویزیون صحبت کرد.
لطفا اعلام کنید که در سریال «سلمان فارسی» نیستم
عبدلی ابتدا با تاکید بر اینکه در پروژه «سلمان فارسی» داود میرباقری حضور ندارد خاطرنشان کرد: من در سریال «سلمان فارسی» نیستم و اصلا با من تماسی از جانب این گروه گرفته نشده و دعوتی نشده است. اما جالب است که مدام خبرنگاران با من تماس میگیرند و از حضورم در این پروژه میپرسند! من اصلا از این پروژه خبر ندارم. لطفا اعلام کنید که بنده در این پروژه حضور ندارم و اصلا مطلع هم نیستم.
بازیگران مجبورند برای امرار معاش در تبلیغات شرکت کنند
این بازیگر سینما و تلویزیون سپس دربارهی باید و نبایدهای مرز تبلیغات توسط بازیگران، اظهار کرد: از من به عنوان یک بازیگر تا به حال برای تبلیغات دعوت نشده است. انشاءالله که یک تبلیغ پفک هم قسمت ما شود (به طنز). اعتقاد من این است که بخشی از تبلیغات شخصی و اخلاقی است؛ به عنوان مثال کالایی که من بازیگر آنرا تبلیغ میکنم باید دید آیا برای مردم کشورم مفید است و یا مارک و برندی که توسط بازیگران تبلیغ میشود، آیا برای فرزند و خانواده ما ضرر دارد یا خیر؟ که اگر ضرر داشته باشد و ما آنها را تبلیغ کنیم و مردم به خاطر ما بازیگران آن کالاها را خریداری کنند، دِینی به گردن ماست و به نظرم اتفاق درستی نیست.
عبدلی سپس به بیعلاقگی بسیاری از بازیگران به امر تبلیغات و پذیرفتن از سر اجبار به خاطر امرار معاش اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه اوضاع مالی و کاری خوب نیست، به هر کسی که پیشنهاد تبلیغات شود، رد نمیکند و مجبور است قبول کند تا بخشی از زندگیاش را از طریق همین تبلیغات بگذراند.
ساخت فیلم کودک و ایست سریالها
او در ادامه در پاسخ به اینکه این روزها مشغول چه کاری است؟ به ساخت فیلمش برای جشنواره فیلم کودک اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: اخیراً یک فیلم در ژانر کودک با عنوان موقت «نقطه سر خط» برای جشنواره فیلم کودک اصفهان ساختم. دنیای کودکان دنیای لطیف و دوستداشتنی است؛ ضمن اینکه فیلمنامه این کار هم به نظرم مناسب آمد، بنابراین تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم. «نقطه سر خط» یک کار رئال است که خودم به همراه بازیگرانی چون مینا جعفرزاده، نیلوفر شهیدی، حسن اسدی، سامان گوران، علی عطایی و تعدادی بازیگر کودک در آن ایفای نقش کرده ایم.
عبدلی در ادامه دربارهی حضور در سریالهای تلویزیونی، گفت: پیشنهادهایی برای حضور در تلویزیون داشتم اما در مرحله حساب و کتاب متوقف شدهاند و خبری از آنها نیست. یک سریال داشتم که قرار بود خرداد ماه کلید بخورد اما فعلاً اتفاقی نیفتاده است. متاسفانه خیلی از سریالها ایست کردهاند که فکر میکنم دلیل اصلی به خاطر مسائل مالی باشد.
«مافیا» برایم تفریح بود
وی در ادامه درباره تجربهاش در مسابقه «شب های مافیا» و دلخوری برخی بازیگران در این رئالیتی شو چنین گفت: «مافیا» برایم تجربه خوبی بود و کار کردن با آقای سعید ابوطالب رضایت بخش بود. ایشان انسان باشخصیتی هستند و تیم حرفهای دارند. متاسفانه برخی دوستان در «مافیا» ماجرا را خیلی جدی گرفته بودند و پرخاش میکردند اما برای من این ماجرا فقط یک بازی و تفریح بود. نگاه من به عنوان یک بازیگر در «مافیا» این بود که از طرف این گروه دعوت شده ام تا روز خوبی باهم داشته باشیم و اتفاقا احترام متقابل برقرار بود. همه بازیگران دوست داشتند تا مرحله آخر مسابقه حضور داشته باشند ولی واقعا این امر شدنی نیست و باید درک کرد. من از حضورم در این پروژه راضی بودم چون معتقدم وقتی به یک برنامه دعوت می شویم که به ما احترام می گذارند و همه چیز سر جای خودش اتفاق میفتد، پس چرا باید اعتراض کنیم و از هم دلخور شویم؟!
سریال های تاریخی؛ جذابِ سخت
بازیگر مجموعه های تلویزیونی «تکیه بر باد»، «نابرده رنج» و «حکایت های کمال» درباره علاقه اش به بازی در سریال های تاریخی و دشواری های ساخت اینگونه کارها توضیح داد: سریال هایی با ژانر تاریخی جذاب اما در عین حال سخت است و خیلی زمان می برد. شاید یکی از دلایلی که خیلی از بازیگران به سمت این ژانر نمی روند همین زمان بر بودنش باشد. معمولا ساخت اینگونه کارها دو الی سه سال زمان می برد و طبیعتا طی این مدت همه فکر می کنند برخی بازیگران کار نمیکنند و نیستند اما وقتی کار پخش میشود بسیار شیرین است. به عنوان مثال من پیش بینی نمی کردم سریال «طفلان مسلم» کار پربیننده ای شود و برایم عجیب است کارگردان خوبی مثل آقای مجتبی یاسینی چرا بعد از این سریال، سال هاست هنوز بیکار مانده است؟!
عبدلی تاکید کرد: همکاری با فیلم و سریال های تاریخی بسیار لذت بخش است اما به شرطی که برهه تاریخی که در آن کار می کنید برایتان جذاب باشد. به عنوان مثال من خودم سریال «تبریز در مه» و ایفای نقش پهلوان آذری زبان را خیلی دوست داشتم و به نظرم از این لحاظ خوب بود و خود موضوع در کار به ما انگیزه می داد و این مسئله امر مهمی است.
اوضاع تلویزیون با سن بالاها بهتر بود
وی در بخشی دیگر توضیحاتی هم درباره نگاهش به جوانسازی سازمان صداوسیما را تشریح کرد و به مدیران جدید تلویزیون پیشنهاد ارائه داد.
عبدلی تصریح کرد: جوانان آمده اند اما هنوز به نظرم کار جوانانه ای انجام نشده است. به نظرم قدیمی ها که سنشان بالاتر بود اوضاع تلویزیون بهتر بود. به عنوان مثال پیشتر فقط رسالت شبکه آی فیلم این بود که کارهای قدیمی را مرور میکرد اما الان همه شبکه ها کارهای تکراری پخش می کنند. تولید چندانی نیست و همه ما بارها سریال های گذشته را تماشا کرده ایم. خیلی جالب است که سریال “آینه عبرت” و یا “خانه سبز” پخش می شود. ما خاطرات خوبی از این سریال ها داشتیم اما الان که نگاه می کنیم دیگر آن رنگ و بوی گذشته را ندارند و خیلی سال از تولید آنها گذشته است. به نظرم بهتر بود بازپخش سریال های قدیمی برای همان شبکه آی فیلم باشد و اگر بینندهای دلش میخواهد کارهای خاطره انگیز گذشته را تماشا کند به شبکه آی فیلم رجوع کند اما این روزها اغلب شبکه ها اعم از یک، دو، سه، پنج و … سریال ها را تکرار می کنند. از دید من هنوز اتفاق خاصی در تلویزیون نیفتاده است. من خودم واقعا مانده ام که قرار است چه اتفاقی بیفتد. آیا قرار نیست ما همین جوانان را جذب تلویزیون کنیم؟
مدیران تلویزیون خبر دارند؟
این بازیگر در عین حال به افت مخاطب تلویزیون اشاره و تصریح کرد: متاسفانه ما با افت شدید مخاطب در تلویزیون روبرو شدهایم. آیا مدیران تلویزیون می دانند؟ جوانان باید روحیه جوانی داشته باشند، وگرنه سن و سال مهم نیست. فعلا ما روحیه جوانی در تلویزیون ندیده ایم. ما یکسری سیاست ها و سلایقی از سوی مدیران تلویزیون داریم. زمانی که آقای ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما بودند، طبق سیاستهای نظام عمل میکردند اما سلیقه خوبی داشتند.
او در عین حال نسبت به از دست دادن مخاطبان تلویزیون به مدیران هشدار داد و گفت: زمان آقای ضرغامی تولید انبوه وجود داشت، همه دوستان سر کار بودند و تعداد مخاطبان تلویزیون بالا بود. به عنوان مثال زمانی که سریال هایی مثل “خط قرمز” و “مسافری از هند” پخش می شد همه مردم تلویزیون نگاه می کردند اما الان وقتی ما را در خیابان میبینند خیلی رُک به ما میگویند سال هاست که از شما کاری ندیده ایم! این اتفاق خوبی نیست. اکنون فوتبال و اخبار جزو برنامه هایی است که مردم بیشتر آنها را دنبال میکنند. نمیدانم مدیران عزیز ما می دانند که تلویزیون های کذایی اطرافمان در حال بلعیدن تلویزیون ما هستند؟ حتماً می دانند چون ما واحد بررسی و پژوهش داریم، آیا این واحد واقعاً اخطار نمیدهد که بخش زیادی از مخاطبان از دست رفته اند و این چند مخاطب هم متاسفانه در حال از دست رفتن هستند.
شهرام عبدلی در پایان خطاب به مدیران تلویزیون گفت: ما یک تلویزیون بیشتر نداریم و آن هم زیر نظر کلیت نظام اداره میشود و متعلق به ۸۵ میلیون مخاطب است، پس باید به گونهای سیاستگذاری شود که مردم ما به تلویزیون همسایه بغلی که فرهنگ ما را تکهپاره میکند، رجوع نکنند. متاسفانه سال هاست با همین تلویزیون های کذایی خارج از کشور، فرهنگ ما دستخوش تغییرات وحشتناکی شده و ارتباطات خانوادگی ما دچار تزلزل شده است، چون محتوای برنامه های آنها جزو فرهنگ ما نیست. امیدواریم در آینده اتفاقات بهتری بیفتد.