هفته گذشته، بسته جدید فیلمهایی که برای رونق دادن به پرده سینماها انتخاب شده بودند اکران شدند و نتایج استقبال از آنها تعجب هیچکس را برنینگیخت. احتمالا حتی خود تصمیمگیرانی هم که این فیلمها را راهی پردهها کرده بودند انتظار نداشتند با چنین فیلمهایی بتوان صندلیهای خالی سینماها را پر از تماشاگر کرد. «بیرو» ساخته مرتضیعلی عباسمیرزایی، «طبقه یک و نیم» ساخته نوید اسماعیلی و انیمیشن «لوپتو» ساخته عباس عسکری فیلمهایی بودند که در روزهای پایانی هفته گذشته به روی پرده آمدند و جز «لوپتو» که با استقبال نسبی سینماروها مواجه شد، نتوانستند تغییری در معادلات اکران ایجاد کنند.با اینکه بهنظر میرسد بیمیلی سینماروها به سینما رفتن علل دیگری جز کیفیت فیلمهای روی پرده داشته باشد، همه امیدهای دستاندرکاران سینماها این است که فیلمی مثل «دینامیت» یا «انفرادی» (هر دو ساخته مسعود اطیابی) ناجی گیشهها شود.
«بیرو» هر سانس ۴/۲۷تماشاگر
فیلم زندگینامه علیرضا بیرانوند با نام «بیرو» از چهارشنبه هفته پیش اکران شده و تا زمان نوشتن این گزارش، مطابق آمار سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما)، ۳۲۵بلیت در ۷۶سانس فروخته است؛ یعنی در هر سانس ۴.۲۷تماشاگر حین پخش فیلم در سالن حضور داشتهاند، آن هم در روزهای پایانی هفته که معمولا تعداد تماشاگران سینماها بیشتر میشود.مجموع فروش بیرو در ازای این ۷۶بلیت، ۱۱میلیون و۷۹۲ هزار و۵۰۰ تومان بوده است. البته کسی انتظار معجزه از «بیرو» هم نداشت و تقریبا این فیلم در هر زمان دیگری هم که اکران میشد، نمیتوانست تماشاگر زیادی داشته باشد، اما از کسانی که این فیلم را با هدف رونق بخشیدن به اکران راهی پرده کردهاند باید پرسید با چه حساب و کتابی چنین انتخابی کردهاند؟ نه ترکیب بازیگران این فیلم که شامل حسین بیرانوند، رضا داوودنژاد، سعید داخ، صحرا اسداللهی، سهیل قنادان، سیاوش چراغیپور و مهدی زمینپرداز است جذابیت گیشهای دارد و نه تجربه شکست فیلمهای بیوگرافی در سینمای ایران نوید موفقیت این فیلم را میداده است.پس چرا این فیلم در این مقطع اکران شده؟ آیا نمیشد «بیرو» را مستقیما راهی اکران آنلاین کرد یا آن را به تلویزیون فروخت؟ شاید هر دوی این راهها برای «بیرو» سرنوشت بهتری را رقم میزدند.