افزایش سهام نتفلیکس
براساس دادههای رویترز، سهام نتفلیکس که در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۳۸ درصدی مواجه بوده، اخیرا حدود ۶ درصد افزایش یافته است. بررسیها نشان میدهد دلیل این اتفاق جذب بیش از حد انتظار مشترکان نتفلیکس در پایان سال گذشته بوده است. این درحالی است که نتفلیکس در نیمه اول ۲۰۲۲ با از دست دادن تعداد زیادی از مشترکان خود بسیار تحت فشار قرار گرفت.
به نظر میرسد تغییرات جدید قرار است بلافاصله اجرایی شود. به عقیده کارکنان نتفلیکس این تغییر نشان دهنده اوج یک دهه برنامهریزی برای جانشین پروری توسط هیات مدیره این شرکت است. هاستینگز پیرامون کنارهگیری از سمت خود در بیانیهای اعلام کرد:«با توجه به شیوع کرونا و چالشهایی که اخیرا برای شرکت به وجود آمد، این تغییر لازم بود.»چندی پیش وال استریت ژورنال تعداد مشترکان نتفلیکس را ۴٫۵۷ میلیون نفر تخمین زده بود که اعلام عدد ۷٫۶۶ میلیون نفر برای تعداد مشترکان از سوی این پلتفرم باعث بهت و حیرت همگان شد. نتفلیکس پیشبینی کرده بود که تا ماه مارس با روند افزایشی در تعداد مشترکان مواجه شود. این شرکت میزان رشد سالانه درآمد خود را حدود ۴ درصد پیشبینی کرده بود.
نتفلیکس برای رشد چه کرد؟
در نیمه دوم ۲۰۲۲ اوضاع برای نتفلیکس روبه بهبود رفت و به تعداد مشترکان آن افزوده شد. برای آغاز چنین روندی، نتفلیکس در نوامبر گذشته یک گزینه ارزانتر و با قابلیت پشتیبانی از تبلیغات را در ۱۲ کشور معرفی و اعلام کرد که قصد دارد امنیت این پلتفرم را نیز بالا ببرد.این شرکت همچنین در نامهای پیرامون سه ماهه پایانی سال به سهامداران خود گفت: ۲۰۲۲ سال سختی بود، با شروعی پر از دستانداز اما پایانی درخشان. ما معتقدیم که مسیر روشنی برای تسریع رشد درآمد خود داریم.
قابل ذکر است تعداد مشترکین جهانی این شرکت در پایان دسامبر به ۲۳۱ میلیون نفر رسید. به گفته این نتفلیکس، تماشاگران به داستان خانوادگی آدامز «چهارشنبه»، سومین نمایش پربینندهترین برنامه در تاریخ نتفلیکس نظرات مثبتی نشان دادهاند. معمای قتل ، Glass Onion و مستند خانواده سلطنتی بریتانیا “Harry & Meghan” نیز در طول سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ بسیار مورد توجه قرار گرفتند.
تاریخچه تاسیس نتفلیکس
هاستینگز ۶۲ ساله در سال ۱۹۹۷ نتفلیکس را به عنوان یک کسبوکار «DVD» از طریق ایمیل تأسیس کرد و گفت که این ایده ناشی از ناامیدی او از بازگرداندن کرایه «آپولو ۱۳» به فروشگاه ویدیوی «Blockbuster» محلی و پرداخت هزینه تأخیر ۴۰ دلاری است.این تجارت در سال ۲۰۰۷ به یک سرویس پخش ویدئو تبدیل شد که توانست هالیوود را متحول کرده و رقبای رسانهای نتفلیکس را وادار به سرمایهگذاری میلیاردی برای توسعه خود و رقابت با این پلتفرم کند.در این مسیر بسیاری از چالشها به هاستینگز تحمیل شده بود. چالشهایی که باعث کاهش هزینهها و سقوط سهام شد. او در آوریل ۲۰۲۲، زمانی که نتفلیکس اولین کاهش تعداد مشترکین خود را تجربه کرد، با افت شدید سهام مواجه شد که این اتفاق هاستینگز را مجبور کرد تا ایدههایی که در گذشته مطرح شده بود را مورد بازنگری قرار دهد.