مسابقه استعدادیابی «آوای جادویی» پس از تغییرات مختلف، سرانجام در آستانه نوروز امسال پخش شد. ابتدا قرار بود میلاد کیمرام این مسابقه را اجرا کند و فرزاد فرزین و احسان خواجهامیری نیز در جمع داوران و مربیان آن حضور داشته باشند، اما خواجهامیری از همکاری با این پروژه انصراف داد و در نهایت مسابقه در غیاب او، فرزین و کی مرام پخش شد. همچنین قرار بود «آوای جادویی» در تلوبیون پلاس و به مناسبت نوروز ۱۴۰۱ پخش شود، اما خبری از آن نشد و پس از یک سال تاخیر، ۲۵ اسفندماه در فیلمنت منتشر شد. در مرحله اول این مسابقه هر داور، گروهی از استعدادهای برگزیده خود تشکیل میدهد و علاوه بر شرکتکنندگان، میان داوران هم رقابتی ایجاد میشود. داوران «آوای جادویی» چه عملکردی در این مسابقه داشتهاند؟
دوئل شاد رضا صادقی با ۳ داور
خواننده محبوب جنوبی چگونه برای جذب بهترین استعدادهای «آوای جادویی» به مصاف محمد اصفهانی، محمد معتمدی و رضا یزدانی میرود؟
داور باتجربه و متخصص مسابقه
همان طور که انتظار میرفت، محمد اصفهانی به عنوان هنرمند باتجربه و پیش کسوت در ترکیب داوری، معمولا تحلیلهای ریزبینانهای دارد و در قضاوت کار شرکتکنندگان به نکات جالب و دقیقی اشاره میکند. هرچند دیگر داوران مسابقه نیز سعی میکنند نقاط قوت و ضعف استعدادهای خوانندگی را به درستی کشف کنند و تحلیل کاملی داشته باشند، اما پختگی محمد اصفهانی در مقایسه با سه داور دیگر کاملا واضح است. او به پشتوانه تجربه فراوانش در عرصه موسیقی، شرکتکنندگان را به خوبی راهنمایی میکند. محمد اصفهانی در جایگاه داور نیز شخصیت آرامی دارد و نظراتش را با ملاحظه بیان میکند.
قضاوت با چاشنی شوخی و خنده
رضا صادقی در ترکیب داوران، حضور بسیار تاثیرگذاری دارد. او برای این که فضای مسابقه خستهکننده و رسمی نباشد، مدام با شوخیهای خود تلاش میکند لحظات مفرحی در مسابقه ایجاد شود. زمانی که شرکتکنندگان پس از پایان اجرای خود و جلب نظر مثبت داوران، باید اعلام کنند تمایل دارند در گروه کدام داور قرار بگیرند، رضا صادقی وارد عمل میشود. او با شوخی و خنده تلاش میکند استعدادهای خوب مسابقه را جذب گروه خود کند. زمانی که شرکتکنندگان تمایل به انتخاب رضا یزدانی دارند، تلاش میکند که آنها را منصرف کند، به این ترتیب کَلکَل بامزهای میان آنها شکل میگیرد. صادقی سعی میکند با تحسین ویژگیهای ظاهری شرکتکنندگان و نقاط قوت آنان به استعدادها نزدیک شود و رابطه صمیمانهای با آنها برقرار کند، سپس نظر منفی و انتقادهایش را مطرح می کند. او نیز مانند دیگر داوران «آوای جادویی» صراحت عجیب و غریبی در اعلام نظرش ندارد.
سختگیر در ثبت رای سفید
محمد معتمدی در تحلیل اجرای شرکتکنندگان رویکرد چندان سختگیرانهای ندارد و اتفاقا روی نقاط قوت کار شرکتکنندگان تاکید میکند، اما به راحتی رای سفید را برای استعدادها ثبت نمیکند. معتمدی معمولا نظراتش را با زبان ساده بیان میکند و صحبتهایش برای مخاطبان مسابقه قابل فهم است. این داور به اندازه رضا صادقی، شوخطبع نیست و مانند او داوران را به چالش نمیکشد، اما معمولا با شوخیهای این خواننده همراه میشود و در این مسابقه چهرهای جدی و خشک از خود به نمایش نمیگذارد.
داوری با اخلاق و متواضع
سبک موسیقی رضا یزدانی به عنوان خواننده پاپ – راک با سه داور دیگر کاملا متفاوت است و از میان شرکتکنندگان نیز بیشتر به استعدادهایی که سبکشان به کار او نزدیک است، توجه میکند و این موضوع مستقیم در رای سفید دادن به شرکتکنندگان و اعلام نظرش تاثیر دارد. او داور بسیار با اخلاقی است، نظر منفی خود را در کنار نکات مثبت کار شرکتکنندگان یا حتی ویژگیهای ظاهری آنان اعلام میکند و به طور کلی نیز داور سختگیری نیست. یزدانی در مواجهه با شرکتکنندهای که قطعه «لالهزار» او را به خوبی اجرا نکرد و رای قرمز داوران را کسب کرد، تواضع به خرج داد و برخورد بسیار محترمانهای با او داشت. این داور به جای اعلام نظرش، روی صحنه رفت و «لالهزار» را با همراهی آن شرکتکننده خواند.