داریوش فرضیایی، مجری باسابقه حوزه کودک که سالهاست با نام «عمو پورنگ» شناخته شده باور دارد اگر جلوی نمایش خانگی را بگیریم کودکان به سمت ماهوارهها میروند.
ماهرخ عباسپور: داریوش فرضیایی، مجری باسابقه حوزه کودک که سالهاست با نام «عمو پورنگ» تعداد قابل توجهی از برنامههای مهم حوزه کودک را تولید و اجرا کرده است، درباره وضعیت فعلی تولیدات این حوزه گفت: زندگی در عصر ارتباطات با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی، فضایهای متفاوتی را برای ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات برای کودک و نوجوان ایجاد کرده و این شرایط ایجاب میکند که فعالان حوزه کودک به روز باشند.
وی افزود: باید توجه داشت که نگاه کودکان امروز وسیعتر است و این نکته، بزرگترها را ملزم میکند که نگاه جدیتری به برنامههای کودک و نوجوان داشته باشند زیرا هر چقدرپایههای علمی و فرهنگی و تربیتی کودکان قویتر و بهتر باشد، نتیجه بهتری برای آینده جامعه خواهد داشت.
مجری برنامههای کودک با تاکید بر تغییر سلیقه کودک و نوجوان، به ضرورت ایجاد تنوع در تولید محتوا برای این قشر تاکید کرد و افزود: باید شرایط به گونهای باشد که فرصت بروز و ظهور خلاقیت و استعدادهای مختلف ایجاد شود تا هم محصولات جذابتری داشته باشیم و هم رقابت سالم بین برنامه سازان شکل بگیرد. در این رقابت افرادی که میتوانند به روز کار کنند و تولیدات جذابی داشته باشند، برنده خواهند بود. تولیداتی که مطابق با ارزشهای فرهنگی و تربیتی جامعه باشد و در عین حال، علاقهمندی این گروه سنی در آن لحاظ شده باشد.
فرضیایی در ادامه اذعان داشت: با توجه به محدودیتهای تلویزیون، مشکل بودجه و کم لطفی در تولیدات حوزه کودک، نمایش خانگی باید به کشف این استعدادها بپردازد و با به کارگیری فکرها و ایدههای نو، دنیای تازهای را پیش روی کودکان قرار دهد. این اتفاق نیاز به حمایت دارد چرا که اگر جلوی کار نمایش خانگی را بگیریم و به این فضای نو، اجاره رشد ندهیم، نسل فعال و پویای کودک و نوجوان به دنبال محتواهای مورد نیاز خود در شبکههای ماهوارهای خواهد رفت.
مجری محبوب کودکان بر این نکته نیز تاکید کرد که فرصت ارزشمند نمایش خانگی در کشور باید با تعامل مسئولان صداوسیما و بخش خصوصی به پیشبرد اهداف عالی تربیتی و آموزشی در حوزه کودک منجر شود.
وی افزود: باید توجه داشت که بخش نمایش خانگی میتواند خیلی از کاستیهای آموزش و پرورش را نیز پوشش دهد زیرا بچهها میتوانند از طریق تولیدات تصویری خوب، آموزش ببینند. این فعال حوزه کودک، به دغدغه شخصیاش در ایجاد تنوع و نوآوری در سالهای فعالیتش اشاره کرد و اجراهای استودیویی، اجراهای نمایشی و سریالیاش را در همین راستا دانست که بازخوردهای خوب و رکورد تماشای برنامههای کودک را به همراه داشته است.
فرضیایی ایجاد فرصت کار برای فعالان حوزه کودک و نوجوان را ضروری دانست و تشریح کرد: من به عنوان یک فعال حوزه کودک اگر دغدغهام کار کودک باشد در هر بخشی به بهترین شکل کارم را انجام میدهم. خیلی از نویسندگان و برنامه سازان حوزه کودک دارای ایدههای خوب و نابی هستند که باید زمینه کاری برایشان فراهم شود.
وی توجه به میزان دقت، هوش و آموزش پذیری بچههای امروز را لازم دانست و در همین راستا به تمرکز بر استفاده از ظرفیتهای نمایش خانگی تاکید کرد و اظهار داشت: امروزه بعضی از کودکان، زبان را بدون کلاس و از طریق ویدیوهای مختلف یاد میگیرند. پس چرا ما از این ظرفیتها استفاده نکنیم؟ ما از طریق نمایش خانگی میتوانیم محتواهای خارجی خوب و آموزنده و سرگرم کننده را با نظارت خوب، مناسب سازی کنیم و در اختیار کودکان قرار دهیم.
وی با بیان اینکه نمایش خانگی میتواند به اشتغال افراد صاحب ایده بسیار کمک کند، تصریح کرد: بهتر است به جای تنگ نظری به رشد فرصتها کمک و از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. وقتی نمایش خانگی ظرفیت خوبی برای تهیه و پخش محصولات کودک دارد و مخاطبان گستردهای آن را دنبال میکنند چرا نباید از آن حمایت کرد.
فرضیایی همچنین افزود: در کشورهای دیگر نیز در کنار تلویزیونهای دولتی، تلویزیونهای خصوصی و نمایش خانگی وجود دارد که هر کدام راه خودشان را میروند و با تمرکز بر روی کارشان در راستای هدفشان قدم برمیدارند. حمایت از نمایش خانگی، هم منجر به اشتغالزایی میشود و هم افزایش کیفیت و ارتقاء محصولات نمایشی حوزه کودک را در پی دارد. آدمها و برنامههای تاثیر گذار باید حمایت شوند زیرا که نقش مهم و موثری در ارتقاء فرهنگ دارند.
وی در عین حال با انتقاد از مسئولان برای کمکاری در حوزه کودک، خاطرنشان کرد: از همه مسئولان انتظار داریم که کودکان را جدی بگیرند و اهمیت ویژهای به این قشر بدهند؛ مسئولیت آنها و ما بسیار زیاد است. مسئولان باید به حوزه ساخت برنامه کودک بها بدهند و انگیزهها را از بین نبرند.