فیلم «نگهبان شب» که این روزها روی پرده سینماست، چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟
فیلم سینمایی «نگهبان شب» که از نیمه خردادماه روی پرده سینماهاست، اثری کمستاره در گونه درام است که به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، سازنده آثاری چون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «یه حبه قند» و «قصر شیرین» ساخته شده است. این فیلم اگرچه در چهلمین جشنواره فیلم فجر در ۹ رشته نامزد شد و سیمرغ بهترین کارگردانی را هم کسب کرد، اما با استقبال گسترده مخاطبان در گیشه مواجه نشده و به رغم همه ارزشهای سینمایی آن، تاکنون تنها ۱۸ هزار بلیت به ارزش ۸۳۰ میلیون تومان فروخته که رقمی پایین به شمار میآید.
از شهرستان به پایتخت
فیلم «نگهبان شب» ماجرای جوان شهرستانی به نام «رسول» را روایت میکند که در یک مجتمع مسکونی در حال ساخت در تهران، برای نگهبانی در شیفت شب، استخدام میشود. بلافاصله دختر جوانی را برای ازدواج به او معرفی میکنند، اما «رسول» کمکم درمییابد که در این مجتمع بعضی چیزها سر جای خودش نیست. تورج الوند بازیگر اصلی این فیلم است و علیاکبر اصانلو بازیگر پیش کسوت اهل زنجان، لاله مرزبان و محسن کیایی نقشهای مکمل این اثر را ایفا میکنند. ویشکا آسایش و زندهیاد کیومرث پوراحمد نیز در «نگهبان شب» حضوری کوتاه و افتخاری دارند.
جذابیت پایین برای مخاطب عام
فیلم تازه سیدرضا میرکریمی، مانند برخی دیگر از آثار او، فیلمی ساده و دلنشین است که نه قصهای پرپیچوخم دارد و نه تعلیقی فوقالعاده. در مقابل بیشتر فضای دوستداشتنی آن است که مخاطب را جذب میکند و به همین دلیل، بیش از آن که برای تماشاگر عام کشش داشته باشد، برای مخاطب حرفهای سینما تماشایی است. بنابراین فارغ از آن که ویترین اثر از ستارههای محبوب و بفروش چندان پر نیست، قصه آن است که برای برخی تماشاگران ملالآور و خستهکننده از آب درمیآید. در عین حال «نگهبان شب» اثری کند و کشدار نیست، اما تمپوی پایین آن که متناسب با فضای عاطفی اثر طراحی شده، ممکن است برای مخاطبان جذاب نباشد.
بازیهای درخشان
همه بازیگران «نگهبان شب» با هدایت خوب کارگردان، نقشآفرینیهای خوبی دارند و تورج الوند و علیاکبر اصانلو به راستی درخشاناند. الوند که یک سال بعد از این فیلم، در «اتاقک گلی» نیز هنر خود را به رخ کشید، به یاری پرداخت دقیق فیلم نامه و درک درست از نقش، تحول شخصیتی «رسول» را به اندازه نمایش میدهد. فیلم جدید میرکریمی در خلق موقعیتهای دراماتیک، درجهیک عمل میکند؛ از مختصات روستاییطور خانه شخصیتهای اصلی گرفته تا چتربازی یکی از شخصیتها. نویسندگان اضافهگویی نمیکنند و کارگردان، فیلم را به سمت شعاردهی مستقیم نمیبرد و این نقطه قوت میرکریمی از آغاز دوران حرفهای است که در «نگهبان شب» نیز دارد.