فیلم و سریالهایی که در ژانر جاسوسی ـــ پلیسی ساخته میشوند بهطور ذاتی هم بار دراماتیک بالایی دارند و هم از شاخصههای راهبردی و ایدئولوژیک برخوردارند.
بازپرس
مجموعه تلویزیونی «بازپرس» که این شبها از شبکه یک سیما پخش میشود، تازهترین تجربه تلویزیون در زمینه ساخت آثار دراماتیک با موضوع فساد مالی و پیگیری برخی پروندههای قضایی است. محور قصه این سریال بازپرسی به نام صدراست که محسن قصابیان نقش آن را بازی میکند. بازپرس صدرا در جریان یک سوءاستفاده اقتصادی بزرگ قرار گرفته و با دنبال کردن سرنخهای این پرونده به یک آقازاده و یک تهیهکننده رانتخوار میرسد و …
خانه امن
بازپرس به کارگردانی احمد معظمی، حاصل تجربیات قبلی این کارگردان در زمینه ساخت مجموعههایی در این زمینه است. معظمی پیش از این مجموعه «خانه امن» را در قالبی استراتژیک و ضدترور با محوریت داعش و مقابله نیروهای امنیتی ایران با آن ساخته بود اما یکی از قصههای این سریال هم به مفاسد اقتصادی و پروندههای جرایم مالی اختصاص داشت. یکی از جنبههای مثبت در طراحی داستان سریال خانه امن موازی نشان دادن تروریسم نظامی و اقتصادی است؛ هجوم دشمنان غربی، عبری و عربی به ایران، فقط در یک فاز محدود نیست؛ ما با یک جنگ ترکیبی در ساحتهای مختلف فرهنگی، رسانه ای، نظامی، اقتصادی، امنیتی و … مواجه هستیم. در خانه امن نیز بهدرستی، فساد اقتصادی بهعنوان یکی از عوامل ایجاد ناامنی در کشور مطرح شده و البته دشواریهای دادرسی و تهدیداتی که از سوی افراد صاحب قدرت و نفوذ در این زمینه اعمال میشود نیز به نمایش درآمده است.
تمام رخ
مجموعه «تمام رخ» هم دیگر تجربه سریال سازی سیما در حوزه مقابله نیروهای امنیتی ایران با خرابکارهای اقتصادی است. این سریال به کارگردانی محمود معظمی، ماجراهای پشت پرده تحریم دارو، تروریسم اقتصادی و موارد جاسوسی عناصر وابسته را افشا میکند. تمام رخ براساس یک داستان واقعی از پروندههای حقیقی فتنهها و دسیسههای آمریکا و سازمان سیآیای در راستای تحریمهای ظالمانه است و این بار تحریم دارویی و در واقع تروریسم اقتصادی وارد میدان شده و بهرغم اینکه با تلاش و کوشش متخصصان ایران اسلامی بیشتر تحریمهای دشمنان انقلاب اسلامی خنثی شده است اما در خصوص تحریم برخی از داروهای حیاتی و مهم کشور دچار مشکلاتی بودیم که جان خیلی از بیماران را به خطر انداخت اما به همت جوانان متخصص و متعهد توانستیم برخی داروها را در داخل کشور تولید کنیم که دشمنان ما را متعجب کرد.
گاندو
نقطه عطف سریالهای جاسوسی امنیتی صداوسیما را باید «گاندو» دانست. فصل اول این مجموعه به کارگردانی جواد افشار برای اولین بار به عملیاتهای دستگاههای امنیتی علیه جریان نفوذ در حوزه اقتصاد پرداخت. ریتم سریع، داستان معمایی و برگزاری عملیاتهای ضربتی و نفسگیر از ویژگیهای گاندو است. آنچه به گاندو جذابیت بخشید، پرداختن به مابهازاهای واقعی بود، ازجمله جیسون رضاییان، جاسوس آمریکا که در این سریال در قالب کاراکتر مایکل هاشمیان به تصور کشیده شد. به همین دلیل هم واکنشهای بسیار زیاد و تندی نسبت به این سریال دیده شد. حتی کار به سفارت انگلیس هم کشیده شد و برخی مسئولان عالی دولت وقت، ازجمله وزیر خارجه به این سریال عکسالعمل نشان دادند.