به گزارش فرارو، یکی از مهمترین چالشهایی که اغلب سیستمهای مدیریتی در ایران با آن مواجه هستند، پایبندی به شعار شفافیت است. این شفافیت هم الزاما به معنای قرار گرفتن چرخه مالی این سیستمها در اتاقهای شیشهای نیست و انتظاراتمان معمولا پایینتر از این چیزهاست!
نمونهاش همین سازمان سینمایی که از دوره حسین انتظامی پروژه شفافیت درآن کلید خورد و مظاهر امیدوارکنندهای هم داشت. مانند سایت رسمی سازمان سینمایی که زیر صفحههایی خاص برای انعکاس ریز نامهنگاریهای اداری در آن تعبیه شده بود و یا سایتهای رسمی کلیه زیرمجموعههای سازمان که در دورههای زمانی مشخص، گزارشهای مالی خود را در آن درج میکردند.
با شروع به کار محمد خزاعی و تغییر ترکیب مدیران سینمایی، همه این اجزا در سایت سازمان سینمایی و سایتهای رسمی زیرمجموعههای این سازمان تعطیل شد و حتی سنت گزارش سالانه فارابی مبنیبر میزان سرمایهگذاریاش در فیلمهای تولیدی هم به فراموشی سپرده شد!
اما همچنان در دو بخش حداقل امیدواریهایی برای شفافیت عملکرد سازمان و امکان رصد رسانهای وجود داشت. یکی بخش مربوط به صدور پروانه ساخت و نمایش، که آخرین اطلاعات مربوط به آن در سایت سازمان سینمایی درج میشد و دیگری همین سامانه سمفا که اطلاعات مربوط به عملکرد فیلمها در چرخه اکران، بهصورت به روز و دقیق در آن قابل احصا و تحلیل بود.
از چند ماه پیش بود که بخش مربوط به اطلاعات پروانه ساخت و نمایش فیلمها بدون هیچ توضیحی از دسترس خارج شد و حالا «سمفا» هم بعد از دو هفته اختلال، بهطور کامل تعطیل شده است.
نتیجه اینکه، امروز تقریبا هیچیک از اجزای فرآیند تولید و اکران در سینمای ایران «شفاف» نیست و هیچ مرجعی هم برای استناد به آن در انعکاس اخبار سینمایی وجود ندارد!
به سنت هر هفته «فرارو» امروز پنجشنبه باید گزارش مربوط به ۵ فیلم پرفروش هفته را منعکس میکردیم، اما هیچ مرجعی برای استخراج اطلاعات مربوط به فروش فیلمها وجود ندارد! این هفته به جای فهرست ۵ فیلم، آخرین اخبار ارسالی از سوی روابط عمومی دو فیلم صدرنشین را با هم مرور میکنیم.
سوال جدیتر، اما این است؛ کسی امید دارد که «سمفا» تا هفته دیگر احیا شود؟
رتبه اول؛ «هتل» ۸۰ میلیاردی پژمان و دوستان!
از آنجایی که امکان استخراج آمار فروش فیلمها از مراجع رسمی در هفتهای که گذشت وجود نداشت، خبر ارسالی از سوی روابط عمومی فیلمهای در حال اکران را میتوان تنها منبع معتبر برای ارزیابی عملکرد فیلمها در گیشه دانست. البته که پیشتازی فیلمی مثل «هتل» در گیشه هفتگی کاملا عیان است و به استناد عملکرد این فیلم از هفتههای گذشته صدرنشینی این فیلم در گیشه این هفته هم قطعی است.
روابط عمومی فیلم «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی این هفته خبر داد که این فیلم با رسیدن به فروش بیش از ۸۰ میلیارد تومان در مدت زمان ۳۵ روز و عبور از فیلم سینمایی «انفرادی»، عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرده است.
«انفرادی» را هم مسعود اطیابی کارگردانی کرده بود و ایفاگر نقش اصلی آن رضا عطاران بود که تا همین هفته و بعد از فیلم «فسیل» عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را داشت. حالا فیلم پژمان جمشیدی از فیلم رضا عطاران پیشی گرفته و جایگاه دوم این فهرست را از آن خود کرده است.
براساس همین خبر از سوی روابط عمومی فیلم، «هتل» در بازه زمانی ۳۵ روزی که از اکرانش میگذرد حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب را به سینماها کشانده است.
رتبه دوم؛ «بچه زرنگ» ۲۰ میلیاردی شد!
دیگر فیلمی که با استناد به عملکردش در هفتههای پیشتر، توفیقش در گیشه این هفته هم قابلپیشبینی بود، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» است که همین هفته تهیهکنندهاش اعلام کرد مجموع فروش آن از مرز ۲۰ میلیارد تومان عبور کرده است.
این فیلم طی یک ماه گذشته و بعد از فیلم «هتل» همواره دومین فیلم پرفروش در جدول هفتگی سینماهای کشور بود و به نظر میرسد همچنان این جایگاه را برای خود محفوظ نگه داشته است.
حامد جعفری تهیهکننده این انیمیشن و مدیر استودیو «هنر پویا» در گفتگویی با خبرگزاری مهر درباره عملکرد آن در گیشه گفته است: انیمیشن «شاهزاده روم» در سال ۹۴ حدود ۴.۵ میلیارد فروش کرد و توانست بیش از یک میلیون مخاطب را به سینما بیاورد. «فیلشاه» نیز در سال ۹۷ حدود ۸.۵ میلیارد فروش گیشه را در برداشت و توانست با جذب بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب در سینماها، پرمخاطبترین انیمیشن تاریخ سینمای شود. با روندی که در فروش یک ماهه داشتیم میتوان پیشبینی کرد که «بچه زرنگ» به زودی رکورد تعداد مخاطب را که پیش از این در اختیار «فیلشاه»، فیلم قبلی هنرپویا بوده است، هم خواهد شکست.
رتبههای دیگر؛ همه چیز حدس و گمان است!
تا همین هفته گذشته و بعد از دو فیلم «هتل» و «بچه زرنگ» رتبههای بعدی جدول فروش هفتگی فیلمها به ترتیب به «فسیل»، «گیجگاه» و «شهر هرت» اختصاص داشت که درباره جابهجایی و یا تغییر در این ترکیب برای این هفته نمیتوانیم نظر قطعی بدهیم.
در عین اینکه از هفته گذشته فیلم «جنگل پرتقال» هم به چرخه اکران اضافه شده که از فیلمهای محبوب در جشنواره فیلم فجر بود و ظرفیت بالایی برای توفیق در گیشه دارد.
علی طباطبایینژاد مدیر پخش این فیلم در روز سوم اکران عمومی آن در گفتگویی اینگونه از عملکرد فیلم گزارش داد: «جنگل پرتقال از روز اول اکران خود تا به امروز نزدیک به ۳۰۰ میلیون فروش افتتاحیه داشته و ۵ هزار مخاطب را با خود همراه کرده است. ما از روز اول فروش تاکنون روند صعودی را برای تعداد مخاطبان این فیلم تجربه کردیم که امیدواریم در ادامه نیز با فرایندهای تبلیغاتی که برای «جنگل پرتقال» در نظر داریم و به خصوص خود مخاطبان که بهترین تبلیغکننده آثار هستند، این حس و حال خوبی که از فیلم میگیرند را به بقیه هم منتقل کنند و در ادامه هم روند صعودی خوبی را برای این فیلم اجتماعی شاهد باشیم.»