در آمریکای شمالی «ناپلئون» با درجه «R» اکران میشود که به دلیل خشونت شدید، برخی تصاویر وحشتناک، محتوای جنسی و زبان نامناسب در برخی سکانسها است. چین اما سیستم طبقهبندی رسمی ندارد و فیلمها باید برای نمایش برای مخاطبان به طور کلی تأیید شوند، گرچه گاه جرح و تعدیلهایی هم صورت میگیرد.
تمام فیلمهای خارجی که در چین به نمایش درمیآیند، با تقسیم درآمد در چین از طریق یکی از ۲ شرکت پخش دولتی – نه توسط استودیوهای هالیوودی- اکران میشوند. با این حال دفتر نمایندگی استودیوها در چین به کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی کمک میکنند.
فیلمهای هالیوودی امسال پس از بیش از ۲ سال وقفه به چین بازگشتند که هم نشان دهنده مشکلات مربوط به پاندمی کرونا و هم روابط سیاسی تیره بین چین و آمریکا بود. ورود عادی فیلمهای هالیوودی به چین از دسامبر سال پیش با نمایش «آواتار: راه آب» دوباره برقرار شد و به نظر میرسد بازگردادن سینماها به وضعیت عادی پس از کرونا، یکی از انگیزههای عادی شدن ورود فیلمهای خارجی بود.
فیلمهای هالیوودی معمولا از چندین هفته قبل از اکران در چین مطلع میشوند تا بتوانند برنامههای تبلیغاتی خود را پیش ببرند.«ناپلئون» اوایل این هفته در پاریس برای اولین بار دیده شد و نظرات متفاوتی برانگیخت. این فیلم از ۲۲ نوامبر در آمریکای شمالی و چندین منطقه بینالمللی اکران میشود و با یک فاصله ۸ روزه به چین میرسد.
با همه اینها فیلمهای هالیوودی امسال چندان در سینماهای چین با استقبال روبهرو نشدهاند. سینمای چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۷ میلیارد دلار فروش در گیشهها را تجربه کرده که در مقایسه با فروش نامناسب سال ۲۰۲۲ به میزان قابل توجه ۷۸ درصد افزایش یافته است. این فروش هنوز حدود ۱۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. در این حجم فروش، فیلمهای داخلی چینی به وضوح با اقبال روبهرو میشوند و سهم کل بازار فیلمهای خارجی کمتر از ۱۵ درصد است.