دو دستاورد بزرگ که دومی بیش از اولی میتواند مورد توجه قرار گیرد، زیرا با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها، عموما مقایسه مبالغ فروش فیلمها در سالهای مختلف معیار سنجش چندان درستی برای موفقیت آثار محسوب نمیشود، درحالیکه تعداد بینندگان میتواند معیار منصفانهتری برای سنجش برتری آثار باشد.
رکورد پربینندهترین انیمیشن سینمای ایران پیش از این در اختیار «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان، اثر قبلی گروه «هنرپویا» کمپانی سازنده «بچهزرنگ»، بود که در حدود یکمیلیون و ۲۵۰هزار مخاطب داشته است. «بچه زرنگ» تاکنون بیش از یکمیلیون و ۳۰۰هزار مخاطب داشته و با فروش بیش از ۴۳میلیارد تومانی، عنوان پرفروشترین فیلم انیمیشن و فیلم کودک تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرده است. با چنین دستاوردی میتوان گفت سه انیمیشن پرفروش تاریخ سینمای ایران از تولیدات گروه هنر پویا بودهاند؛ «شاهزاده روم»، «فیلشاه» و «بچه زرنگ».
«بچه زرنگ» به کارگردانی مشترک بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی داستان پسری به نام محسن را حکایت میکند که عاشق ابرقهرمانهای فیلمهاست و همیشه تلاش میکند با وسایل ابرقهرمانیاش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با ببری مواجه میشود که از گونه حیوانات منقرضشده ایران است و تصمیم میگیرد به آن حیوان کمک کرده و او را به زادگاهش بازگرداند. کار تولید این پویانمایی از اوایل سال ۹۷ شروع شد و ایدهپردازی آن ۸ ماه به طول انجامید، اما به دلیل شیوع کرونا وقفهای در آن ایجاد شد. به گفته حامد جعفری، تهیهکننده این فیلم، «بچه زرنگ» در دو نسخه تولید شده است؛ نسخه اول آن برای ایران و دیگر کشورهای مسلمان و نسخه دیگر برای کشورهای غیرمسلمان است.
در بخش دوبله پویانمایی بچه زرنگ، بیش از ۱۰۰ کاراکتر انسانی و حیوانی درکنار تنوع و تعدد اقلیمی لوکیشنها و پلانها حضور دارند. از جذابیتهای این انیمیشن برای خانوادهها میتوان به استفاده از لهجه مازندرانی شخصیت ببر با صدای هومن حاجیعبداللهی اشاره کرد؛ بازیگر و صداپیشهای که مردم با چهره او در سریال پرمخاطب «پایتخت» پیش از این آشنا شدهاند.
علاوه بر قابلیتهای تصویری و داستانی این انیمیشن، باید از تبلیغات گستردهای که از طریق مستقیم و غیرمستقیم برای آن انجام شده نیز یاد کرد، و همچنین تسهیلات اکران که پیش از این انیمیشنهای «فیلشاه» و «شاهزاده روم» هم با توجه به مضامین مذهبیشان از آن برخوردار بودند؛ مانند نمایشهای نیمبها به مناسبتهای مختلف برای اقشار مختلف جامعه از جمله در روز دانشآموز و اکران آن در مناطق فاقد سینما و دیگر نمایشهای ویژه.
رده دوم فروش هفتگی
براساس آمارهای ثبتشده در سامانه فروش سمفا در هفته گذشته، فیلم «هتل» ساخته مسعود اطیابی با سهم ۴۴.۵۲درصدی از کل مخاطبان، و با فروش ۲۱۸هزار بلیت برای ۳هزار و ۷۰۰ سانس اکران، توانسته با درآمدی معادل ۷۷میلیارد و ۲۶۵میلیون ریال در صدر جدول پرمخاطبها در مدت ۷ روز قرار گیرد. به دنبال آن انیمیشن «بچهزرنگ» با ۹۸هزار مخاطب، معادل ۲۰ درصد از کل مخاطبان، برای هزار و ۶۰۰ سانس درآمدی، ۲۶میلیارد و ۵۱میلیون ریال فروش داشته و جایگاه دوم را به نام خود کرده است.
چنین موقعیتی در فهرست فروش بیانگر این موضوع است که این انیمیشن نهتنها در بین آثار ژانر خود که در بین دیگر آثار سینمایی در حال اکران نیز جایگاه درخوری برای خود فراهم کرده است. البته بخشی از این موفقیت به استقبال سنتی از فیلمهای کمدی و انیمیشن بازمیگردد، آثاری که معمولا علاقه کل خانواده را در بر میگیرند؛ بهویژه فیلمهای برای مخاطب کودک و نوجوان؛ چراکه این گروه سنی بهتنهایی قادر به رفتن به سینما نیستند و دستکم یکی از اعضای بزرگتر خانواده آنها را همراهی میکند.
کاهش مخاطب
از ابتدای هفته تا پایان هشتمین روز از آذرماه ۱۴۰۲ مجموعا ۴۹۰هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلمهای مورد علاقه خود بلیت تهیه کرده و در ۱۱هزار سانس روی صندلیهای سالنها نشستند. این تعداد بلیت فروختهشده مجموعا ۱۶۵میلیارد و ۹۱۱میلیون ریال به گیشهها واریز کرد. این در حالی است که اگر عملکرد یک هفته قبلتر سینماها را براساس آمارهای رسمی مدنظر داشته باشیم، با روند نزولی ۹.۴۲درصدی تعداد مخاطبان روبهرو میشویم، به این دلیل که در دوره ۲۷ آبان تا دومین روز از آذرماه مجموعا ۵۴۱هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خودشان در ۱۲هزار سانس بلیت سینما تهیه کرده بودند که این تعداد بلیت فروختهشده درآمدی معادل ۱۸۶میلیارد و ۱۰۲میلیون ریال داشته است.
اگر به عملکرد و تازهواردان جدول اکران پاییزی سینماهای سراسر کشور نگاه دقیقتری داشته باشیم، میبینیم که دو فیلم توانستهاند در ۲۴ ساعت اول اکرانشان مجموعا نظر ۹۰۳ مخاطب را در ۶۲ سانس اکران به خود جلب کنند و رقمی معادل ۳۸۶میلیون ریال درآمد به نام خود ثبت کنند. «چرا گریه نمیکنی» در نخستین روز اکران توانست نظر ۱۸۳مخاطب در ۲۱ سانس را جلب کند تا درآمدی معادل ۱۰۱میلیون و ۴۰۰هزار ریال را به نام خود کرده باشد. «سلفی با رستم» نیز با جلب نظر ۷۲۰ مخاطب برای ۴۱ سانس درآمدی معادل ۲۸۴میلیون ریال درآمد کسب کرد.