سحرآمیز بودن تلویزیون که با استعاره جعبه جادویی سر زبانها افتاد، مرهون خارقالعاده بودنش بود. برنامههایی که در قالبهای مختلف ساخته و پخش میشود به دورهمی خانوادهها منجر خواهد شد. گرچه این رسانه روزبهروز تخصصیتر عمل کرد و اکنون شاهد تنوع برنامههایی با رنگ ولعاب ویژه هستیم که متناسب با نیازها وسلایق مخاطبان ساخته و پخش میشود.
سرگرمی همراه با طنز اجتماعی
خیلی ازمخاطبان علاقهمند به تماشای برنامههای دوربین مخفی هستند. برای این دسته ازعلاقهمندان این نوید را میدهیم که میتوانند برنامه «مدار بسته» شبکه دو را دنبال کنند. برنامهسازان این برنامه سعی کردهاند در قالب مجله شبانگاهی جذاب که بستر آن دوربین مخفی است هم فضای سرگرمکننده را برای مخاطبان شکل بدهند و هم تلنگر اجتماعی بزنند. محسن فراهانی، تهیهکننده برنامه مدار بسته دراین باره به جامجم میگوید: این برنامه رویکرد طنز اجتماعی دارد ومبنای برنامه دوربین مخفی است و ازهمینرو نام برنامه هم مدار بسته انتخاب شد. سعی کردهایم در ساخت برنامه نگاه متفاوتی داشته باشیم که این تفاوت و ویژگی در تیتراژ برنامه هم مشخص است و کار با یک تعقیبوگریز آغاز میشود. وی میافزاید: برای جذب مخاطب رویکرد خاصی داشتیم تا مخاطب مشتاق تماشای برنامه شود و یکسری ابهامات برایش ایجاد شود که قرار است در این برنامه چه اتفاقاتی بیفتد. این تهیه کننده توضیح میدهد: ضمن اینکه سلیقه مخاطبان امروز خیلی با گذشته متفاوت است. هدف ما و شبکه دو از ساخت این برنامه، صرفا یک برنامه سرگرمکننده بود که البته جای چنین برنامهای در شبکه دو خالی بود، چون شبکههای دیگر کم و بیش چنین برنامههایی برای سرگرمی مخاطبانشان داشتند اما شبکه دو کمتر برنامهای با رویکرد سرگرمی و طنز داشت. از اینرو تولید و تهیه این برنامه آغاز شد. من دغدغه ساخت برنامههای مختلفی را دارم و در این برنامه هم سعی کردهام به موضوعاتی بپردازم که مورد توجه مردم قرار بگیرد. این برنامه با اجرای حسین رفیعی و محمد شعبانپور از شبکه دو پخش میشود. همچنین سعی میشود گفتوگویی ساختارمند با مهمان برنامه انجام شود.
امیدآفرینی اصیل به روایت قهرمانان
روایت پیشرفت ایران و ایرانی همیشه در میان سرخطهای دوران تحولی مورد تاکید روسای رسانهملی بوده است. دراین میان، گفتوگو با تاثیرگذاران حوزه علم و فناوری که خود سرمایههای کشور هستند هم اهمیت ویژهای دارد، چراکه میتواند مسیر را برای جوانان جویای نام، روشنتر کند. برنامه اصیل با همین دستفرمان از شبکه پنج پخش میشود که علاقهمندان به چنین برنامههایی میتوانند بیننده «اصیل» باشند.
مهدی بهادران، تهیهکننده این برنامه درباره ایده تولید اصیل به جامجم بیان میکند: دیدن وشنیدن حرف آدمهای با کیفیت برایم همیشه جذاب بوده و از حضور آدمهایی که یکسری ویژگیهای درونی دارند خودم هم بسیار استفاده میکنم. این دغدغه من بوده که با این افراد مواجههای ایجاد کنم که ایده شکلگیری اصیل هم همین بودهاست.
تهیهکننده این برنامه درباره ویژگیهای افراد باکیفیت که در این برنامه به آنها اصیل میگوید؛ بیان میکند: این افراد در مجموع اصالت و از خودشان یک شناخت کافی دارند و جوگیر نیستند و اهل سختی کشیدن هستند و محیطشان را هم میشناسند. این افراد از کودکی کار میکردند و بسیار با اراده هستند و از شکست در مسیرشان هراسان نمیشوند.
بهادران ادامه میدهد: آدمهای اصیل اهل مطالعه و تحقیق هستند ومهمتر این که تاریخ میدانند. درمجموع، این افراد شناخت صحیحی از خود و شرایطی که در آن زندگی میکنند داشته و برای زندگیشان هدف دارند.
وی عنوان میکند: بههمین دلیل برنامه اصیل را تهیه کردیم. امیدواری همیشه دغدغه من بوده، رفتن به جلو، اراده و پشتکار داشتن و از چالشها حرف زدن برایم مهم بوده است.
رساندن حرف دل ورزشکاران
اتفاقات و مسائل روز و حواشی ورزشی بهخصوص فوتبال همواره برای مخاطبان جوان برنامههای ورزشی رسانهملی جذاب و دیدنی است اما در کنار این ورزش، ورزشهای دیگری هم وجود دارد که به نوعی زیر سایه فوتبال قرارگرفته، کمتر برنامهای به آنها میپردازد و به نوعی مهجور ماندهاست. در برنامه کادر فنی شبکه ورزش سراغ سایر ورزشهایی میروند که بهنوعی کمتر به آنها توجه شدهاست.
عمادالدین اعرابی، سردبیر و مجری این برنامه به جامجم توضیح میدهد: یکی از اتفاقاتی که در کادر فنی افتاده، ضرباهنگ تند برنامه و استفاده از مجریان تخصصی شبکه ورزش است. ازسوی دیگر مجریها دراین برنامه میزهای تخصصی دارند و حرفها و بحثهای آنها قابل پذیرشتر برای بیننده است تا این که یک مجری اصلی بیاید و در همه زمینهها نظر بدهد.
وی ادامه میدهد: کادرفنی، تمرکزش روی «منهای فوتبال» است درحالی که شبکههای دیگر و رسانهها کمتر به منهای فوتبال میپردازند و بیشتر برنامهها بهواسطه مخاطبان بسیاری که فوتبال دارد، پیرامون فوتبال، حواشی و مسائل آن است.
اعرابی میافزاید: البته کادر فنی در برخی موارد مهم به فوتبال هم میپردازد اما رویکرد اصلی برنامه، منهای فوتبال است و به رشتههای مختلف و وضعیت فدراسیونها هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان میپردازد. این مجری بیان میکند: به همین دلیل برای مخاطب هم جذابیت دارد و هم برای ورزشکاران و علاقهمندان به رشتههای مختلف ورزشی. یکی ازدلایل مهمی که این برنامه بهخصوص درفصل اخیر توانسته مورد توجه بیشتری قرار بگیرد که البته در فصلهای گذشته هم مخاطبان خود را داشته این است که بیشتر رویکرد مطالبهگری و سوژههای روز بهواسطه حضور نفر اول آن سوژه دارد.
چه خبر از سینما در تلویزیون
برخی مخاطبان علاقهمند به تماشای برنامههای سینمایی هستند. برای این طیف ازمخاطبان پیشنهاد میکنیم که برنامه نقد سینما را به تماشا بنشینند که جزوپرمخاطبهای تلویزیون است وازشبکه چهار پخش میشود.دراین برنامه کارشناسان وصاحبنظران صرفا فیلمهای روی پرده را نقد و بررسی نمیکنند، بلکه این برنامه درسری جدید با رویکرد فرهنگسازی سینمایی بهطور جدیتر و ریتمی سریعتر به حوزه سینما میپردازد.
یوسف بچاری، تهیهکننده برنامه درگفتوگو با جامجم دراینباره بیان میکند: نگاه ما در نقد فیلمها و هم در گفتوگوهای ویژه وهم سایر بخشهایی که برای این سری طراحی کردهایم، براین است که سینما چگونه میتواند کلید پیشرفت باشد، بنابراین دراینباره بیشتر دربرنامه صحبت میشود. وی میافزاید: یعنی سینما کلید پیشرفت است. ما میخواهیم دراین برنامه با آیتمها و بخشهایی که طراحی کردهایم بگوییم که موضوعاتی مثل پدرانههای سینما، تصویر قهرمان در سینما و داستانگویی درسینما درراستای همین شعاری است که در برنامه داریم.
بچاری در پاسخ به این سؤال که آیا نقد سینما با هدف نقد وبررسی همه فیلمهای روی پرده سینمای ایران و سینمای جهان روی آنتن میرود یا خیر، میگوید: معیار ما برای انتخاب فیلمها همواره مرتبط با تم و شعار برنامه است و براین اساس فیلمها را انتخاب میکنیم. به همین دلیل همه فیلمهای روی پرده در تم برنامه ما نمیگنجند اما یکسری فیلمها هست که ممکن است نقد به آنها وارد باشد اما احساس میکنیم تلاش و پیشرفتی به این سمت وسو دارند که جای شان در نقد سینماست. از این جهت ما همه فیلمها را در برنامه پوشش نمیدهیم.