نوستالژی بچههای دهه۶۰ همان یاد و خاطرههای شیرین گذشته است که بیشتر با دورهمیهای خانوادگی و شبنشینی دور تلویزیون و با گوش کردن رادیو سپری میشد. یکی ازهمین برنامههای نوستالژیک که مخاطبان بسیاری داشت و هنوز که هنوزه، بعدازگذشت سه دهه مردم بازیگران آنها را با همان عناوین میشناسند، ماجراهای«عبدلی و اوستا» است.
۴۶ سال فعالیت در رادیو
امیر پارسی، بازیگر رادیو وتلویزیون به ماعنوان میکند: سال۵۶ که وارد صداوسیما شدم به رادیوآمدم، کم کم وارد تلویزیون شدم. درواقع کار اصلیام تئاتر بود. سال۵۳ با تئاتر کارم را شروع کردم، البته در محیط دانشجویی همراه آقای انصافی و دیگر دوستان تئاتر کار میکردم. سال ۵۶ بود که در برنامه «راه شب» از من دعوت شد و من از همان زمان کار در رادیو را شروع کردم.وی با بیان توصیهای به جوانترها که به حرفه بازیگری علاقهمندند، میگوید: ایرادی که جوانترها دارند این که خیلی زود میخواهند غوره نشده، مویز شوند. تازه واردها باید مقداری صبر داشته باشند و به قول بچههای تئاتر خاک صحنه بخورند. با وجود اینکه استعداد دارند در کلاسهای مختلف شرکت کنند، بالاخره هنر و حرفهای است که آدم باید زیر و بم آن را یاد بگیرد. بیایید کمکم از پایین شروع کنید، مطمئنا بعد از مدتی کارآزموده میشوید. ما هم از روز اول که وارد کار طنز شدیم و از وقتی که شروع کردیم، یکباره وارد رادیو نشدیم؛ سالها کار کردیم. کمکم صدای ما را شنیدند و نمایش ما را دیدند تا بالاخره وارد رادیو شدیم. جوانها باید صبر کنند و آموزش ببینند و به کلاسهای مختلف بروند تا کارشان را در جاهای مختلف شروع کنند.امیر پارسی در پاسخ به این که چشمانداز رادیو را چطور میبینید، میافزاید: بسیار خوب. من معتقدم که رادیو خیلی مسیر خوبی را طی میکند و در حال حاضر همه جوانها را دربرگرفته. در گذشته هر کسی به همین راحتی نمیتوانست رادیو بیاید ولی الان برای جوانان راه باز است. برنامههای مختلفی با حضور و با مشارکت خود مخاطبان روی آنتن میرود. همین جشنوارههای مختلفی که در رادیو با هدف استعدادیابی نیروهای جوان و خوشذوق برگزار میشود، خیلی خوب است. رادیو، چشماندازش بسیار خوب است و جا دارد بیشتر از اینها جوانها وارد رادیو شوند.
طنزپرداز باید ذائقه مخاطب را بشناسد
وی ادامه میدهد: در رادیو ایران برنامه کوی نشاط را داشتم که پنجشنبهها پخش میشد اما مدتی است که تولید نمیشود. دو تا برنامه در رادیو صبا دارم؛ یکی «صبامک» و برنامه دیگر هم «شهر فرنگ» است. پارسی با اشاره به ویژگیهای طنز رادیویی ادامه میدهد: طنز رادیویی با طنزهای دیگر خیلی متفاوت است. زمانی که هنوز رادیو نیامده بودم و در تئاتر بودم، فکر میکردم رادیو خیلی ساده است و آدم از رو میخواند و میتواند یک حس هم بگذارد پشتش اما بعد که وارد رادیو شدم، دیدم واقعا طنز رادیویی خیلی متفاوت است. علاوه بر اینکه باید حس پشتش باشد، طنزپرداز باید ذائقه مخاطب را هم بشناسد. همچنین بازیگر باید چیزی بگوید که به دل شنونده بنشیند. باور دارم رادیو کاری است که در هنرهای نمایشی سختتر است و امیدوارم جوانهایی که میآیند، مقداری پایداری داشته باشند تا بتوانند وارد صحنه شوند.این بازیگر پیشکسوت رادیویی در پایان صحبتهایش با یادآوری دوران گذشته میافزاید: گذشته بهویژه زمانی که بازی در برنامه جمعه ایرانی را بهعهده داشتم، برایم خاطرهساز است. همه قدیمیها دور هم جمع میشدیم، میگفتیم و میخندیدیم و خیلی خوش بودیم.
کارهای طنز در رادیو با اقبال بیشتری روبهروست
جواد انصافی از بازیگران و کارگردانانی است که مخاطبان اورا بیشتر با نام عبدلی میشناسند.عبدلی نام شخصیتی بود که او با امیر پارسی(اوستا) ازاواخر دهه۶۰ درنمایشهای تلویزیونی بازی کرده است.او به ما میگوید: جواد انصافی هستم، متولدآذر۱۳۳۰. ازدوران دبستان و دبیرستان کار هنری میکردم. این روزها فعالیتی در رادیو ندارم اما «خانه آبنباتی» را در شبکه پویا روی آنتن دارم و نقش پدربزرگ را دراین مجموعه بازی میکنم و نقش مادربزرگ را سیمین مقصودلو بهعهده دارد. کارتون این مجموعه درباره داستانهای جذاب و آموزنده است که بابا فرامرز و خانم نبات در قسمتهای مختلف به نوهشان که نیما نام دارد، آموزش میدهند. این بازیگر وکارگردان تئاتر که بهتازگی نمایش عروس فراری را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده است، میافزاید: بهتازگی نمایش عروس فراری روی صحنه رفت و به دلیل نوستالژیک بودن شخصیتهای عبدلی و اوستا بهجای سیاه، عبدلی جایگزین شد.انصافی در پاسخ به این که اجرای نمایشهای طنز دررادیو چه ویژگیهایی دارد، میافزاید: طنز درهمه جا بهویژه در رادیو بسیار جای کار دارد. معتقدم همه شبکههای رادیویی درجدول پخش شبکه و به مناسبتهای مختلف باید زمان بیشتری را به طنز، شادی و نشاط مخاطبان اختصاص دهند. طنز هر جا که باشد، موفق است.وی میافزاید: با توجه به دسترسی آسان به رادیو وهمچنین با توجه به سابقه آن، این رسانه توانسته در حوزه اجرای نمایشهای فان،برنامههای طنزوشادیآفرین موفق عمل کندومردم هم توانستهاندبیشتر باآنارتباط برقرار کنند. مخاطبان از کارهای طنز بسیار استقبال میکنند، بهخصوص دررادیو این کار با اقبال بیشتری روبهروست. کار طنز نهفقط در رادیو، بلکه در تلویزیون یا روی صحنه تئاتر هم برای مردم جذاب و تاثیرگذار است.