«تهران۲۰» از آن دست برنامههای اصیل و خوشساخت سیمای ملی است که نامش به گوش کمتر کسی ممکن است ناآشنا باشد؛ برنامهای که با وجود فرازونشیبهای بسیار، سالهاست که چند شب در هفته مهمان قاب شبکه تهران است و پایتختنشینان را راس ساعت ۲۰ پای تلویزیون مینشاند.
بیتعارف با مردم و مسئولان
این تهیهکننده درباره اهداف به برنامه میگوید: وقتی که دو سال پیش تهیهکنندگی برنامه تهران ۲۰ به من پیشنهاد شد در قدم اول به این نکته رسیدم که این برنامه بخشی از تاریخ رسانهملی و شبکه تهران است و در واقع زحمات و تلاشهای گروهی از دوستان و پیشکسوتان عزیز در این عرصه برای مدتی به دست من رسیده است و هدف اول باید حفظ جایگاه برنامه نزد مخاطبی باشد که سالها مطالبات خود را در قالب تهران ۲۰ از رسانهملی دنبال کرده و توقعاتی دارد که باید لحاظ شود. در واقع هدف اول ما در تهیه و تولید تهران ۲۰ حفظ جایگاه و ریل برنامه و در ادامه پررنگ و لعاب کردن نقاط قوت برنامه در پیگیری مطالبات شهروندان تهرانی و حتی هموطنان عزیز بود.وی ادامه میدهد: برای رسیدن به اقبال در برنامه تهران ۲۰ رودربایستی و مماشات را کنار گذاشتیم تا بیتعارف به سراغ خواستههای منطقی مخاطبمان با رعایت چارچوب و قواعد رسانه برویم. در طراحی هدف برنامه در قدم اول سعی کردیم مخاطب را به برنامه نزدیک و از همین طریق فاصله مسئولان را نیز به مخاطب از طریق برنامه کم و حتی از بین ببریم.احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا به اهدافتان رسیدهاید، عنوان میکند: پیگیری تا رسیدن به هدف در راس دستورات ما در اتاق سردبیری قرار گرفت و در واقع موضوعی را رها نکردیم مگر اینکه در اتاق فکر و اتاق سردبیری به این نتیجه رسیدیم که موضوع حالا به مرحله درستی از مطالبات مخاطب رسیده است. جالب است بدانید برنامه تهران ۲۰ امروز چند پرونده ثابت از موضوعات مرتبط با زندگی شهرنشینی و چالشها و خواستههای مردم را مورد بررسی قرار میدهد که مدام روی میز تهران ۲۰ قرار میگیرد و مسئولان مرتبط باید گزارشی از آنچه را که در برنامه به آن قول دادهاند به شکل مستمر با مخاطب در میان بگذارند. همین نکته کمک کرد تا بتوانیم به گزارشی منطقی از آنچه در اهدافمان طراحی کردهایم در پایان هر فصل برسیم. بهطور مثال در بحث پرونده حملونقل عمومی، مدیران شهری، از شورای شهر گرفته تا شهرداری و حتی پلیس راهنماییورانندگی ارتباطی تنگاتنگ با برنامه دارند و بهجرات میتوانم بگویم به شکل ماهانه گزارش اقدامات و تلاشهای آنها در مورد قولهایی که به مردم دادهاند، در برنامه منعکس میشود. در برنامه تهران ۲۰ پروندهای مانند ساختمانهای ناایمن تهران استارت خورد و مدام گزارش ماهانه از آنچه در پیشرفت و معرفی ساختمانهای ناایمن به مبادی مرتبط باید رخ میداد، روی میز اصلی برنامه باقی ماند.وی میافزاید: در پروندههایی مانند خودرو، مسکن، آموزشوپرورش، آلودگی هوا، محیط زیست، ارز، اقتصاد شهری، بورس و… تلاش تیم برنامهساز بر این بود که تا حصول نتیجه موضوع را کنار نگذاریم و امروز هم به شما این نوید را میدهم که تمام پروندههای ثابت تهران۲۰درآرشیو برنامه موجود است و مدام به آنها سرکی میکشیم و مسئولان را برای قول و قراری که در برنامه به مخاطبان دادهاند، دعوت به گفتوگوی جدید میکنیم. جا دارد اعلام کنم از طریق همین گفتوگو در سه، چهار فصل اخیر، مدیران شهری، نمایندگان مجلس و دولت بیشترین میزان همکاری را با برنامه در حوزههای مختلف داشتهاند و بهجز چند موضوع که برای دعوت از مسئولان پاسخگو با مشکلاتی روبهرو بودیم، در سرفصلهای متفاوت از سناریوی اتاق فکر برنامه این اقبال را در رساندن کلام مخاطب به مسئول داشتهایم.
چالشهای مسیر تهران ۲۰
این تهیهکننده در مورد چالشها در این مسیر هم توضیح میدهد: طبیعتا در خصوص برنامهای با قد و قوارههای تهران ۲۰ و ساختاری که برای این برنامه گفتوگومحور و مطالبهگر طراحی شده، چالش اصلی رسیدن به یک سناریوی جامع و کامل از موضوع مدنظر است و پرواضح است که گاهی در این مسیر با خطوط قرمزی نیز مواجه شویم که به بررسی عمیق در اجرا و انعکاس آن نیاز دارد.احمدی بیان میکند: اگر در ساخت برنامهای مانند تهران ۲۰ حمایت مدیران شبکه و البته در رأس آن مدیران محترم رسانهملی نباشد، این جسارت به تیم برنامهساز؛ از تهیهکننده در رأس تا مجری و اعضای اتاق فکر و نویسندگان و گروه تحقیق منتقل نمیشود که بتوانند بیتعارف و بدون رودربایستی به موضوعات ورود کنند و تمام آنچه را که باید در برنامه به بحث بکشانند.در بسیاری از مواقع برای پرداختن به موضوعی که میتوانست دردسرساز شود، اتاق فکر برنامه فراتر از تیم تهران ۲۰ تشکیل میشد و با مدیریت مدیر گروه تهران و شهروندی و در نهایت مدیر محترم شبکه تهران ابعاد مختلف برنامه و موضوع مدنظر مورد تحلیل و بررسی قرار میگرفت و در نهایت سناریویی جامع و کامل با رعایت قواعد و چارچوب رسانهای طراحی میشد و روی آنتن میرفت.وی ادامه میدهد: اگرچه گاهی اوقات با آزردگی خاطر مهمانان و کارشناسانمان مواجه میشدیم اما با توجه به سبک پروندهمحور و سناریومحور بودن برنامه تمام این چالشها اگر در یک قسمت از میز تهران۲۰ به پایان نمیرسید، این فرصت را ایجاد میکردیم که در روزهای آتی مدیر یا مسئول مرتبط مجددا در برنامه حاضر شود و آنچه را که در برنامههای قبلی به نتیجه اصلی نرسیدهایم، کامل کنیم.احمدی عنوان میکند: یکی دیگر از چالشهای تجربهشده ما در تهران ۲۰ مدیرانی بودند که نیاز داشتند در برنامه حاضر شوند و پاسخگوی مسئول یا مدیری باشند که در برنامه قبلی سرفصلهایی مرتبط با تلاشهای آن دوستان را مطرح کرده یا به چالش کشیده بود؛ به همین دلیل ما مدام این فرصت را برای سازمانها و ارگانهای مختلف که در برنامه نامی از آنها برده شده بود، یا نقدی به اقدامات آنها از طریق مهمانان دیگر وارد شده بود قائل بودیم تا روی خط برنامه بیایند یا حتی در برنامه حاضر شوند و ایجاد فرصت برای این گپوگفت میان مسئولان مرتبط با یک سوژه و محور در برنامه از نقاط عطف تهران ۲۰محسوب میشود. اما چالش دیگر در این برنامه پاسخگو نبودن معدودی از مدیران بود که گروه هماهنگی و مرتبط با مهمانان برنامه تهران ۲۰خستگیناپذیر ازمدیران پاسخگو برای حضور در این برنامه دعوت میکردند. گاهی اوقات برخی وزارتخانهها یا مسئولان مرتبط بایک موضوع شهری علاقهای نداشتنددربرنامه حاضرشونداماطبیعتا وظیفه رسانهای ما پیگیریهایی مجدد بود که در موارد مختلف به نتیجه رسیدیم. وی میافزاید: بهعنوان تهیهکننده برنامه تهران۲۰باید عرض کنم، شاید مهمانان حاضر نشده در برنامه با توجه به موضوع مد نظر به انگشتان یک دست هم دراین چند فصل اخیر نمیرسد و گرچه برنامه ما به عنوان یک برنامه چالشی و گفتوگو محور و البته بدون مماشات در پرداختن به موضوعات مختلف شناخته شده است، با این حال توانستهایم میز تهران ۲۰ را پربار و پر اثر برای مخاطبمان طراحی و تقدیمشان کنیم.
امتداد جریانسازی
«برنامه سالها جریانساز بوده، در امتداد این مسیر چه کردید که همچنان برند تهران ۲۰حفظ شود؟» این پرسشی است که از مجتبی احمدی میپرسیم و او پاسخ میدهد: یک برنامه تلویزیونی برای ماندگارشدن و در ذهن مخاطب جایگرفتن به چند فاکتور مشخص و معین نیازمند است. قبل از هر چیز موفقیت یک برنامه تلویزیونی به حمایت مدیران بستگی دارد. اگر برنامهای را در شبکهای از رسانهملی ماندگار دیدید و متوجه شدید برنامه در اوج قرار دارد تردیدی نداشته باشید که این برنامه قبل از هر چیز حمایت مدیران مرتبط، از مدیران راس رسانهملی تا مدیر شبکه و مدیرگروه پروژه را باخودبه همراه داشته است.نکته بعدی مستقیما به انگیزه تیم برنامهساز برمیگردد؛ گروه برنامهساز باید به برنامه و جایگاه رسانه معتقد باشد تا بتواند اتفاقی ماندگار را رقم بزند. اگر گروه برنامهساز به اتفاقی که روی آنتن رخ میدهد اعتقاد نداشته باشد نمیتواند با مخاطب روراست باشد و مخاطب نیز متوجه خواهد شد و عملا برنامه نمیتواند برای مخاطب اثری دوستداشتنی ازآب درآید. نکته دیگر در مورد موفقیت یک برنامه تلویزیونی مستقیما به تلاش و توانمندی تیم محتواساز، تحقیق و نگارش مرتبط میشود. بخش عمدهای از موفقیت مجری هر برنامه تلویزیونی به گروه کارگردانی و نگارش برمیگردد نمیتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.
چند کلمه حرف حساب
تهیهکننده تهران ۲۰ میگوید: فراموش نمیکنیم که اگر امروز برنامه تهران ۲۰یا هربرنامه دیگری در رسانه با اقبال مواجه است به مدیران و گروهی که برنامه را روی آنتن میآورند برمیگردد. برنامه تهران۲۰حاصل تلاش یک گروه ۱۵نفری است که به شکل ثابت با برنامه درگیر هستند وروزانه بیش از۱۰تا۱۲ساعت اززمان خودشان را بایستی به شکلگیری محتوا و مطالب و موضوعات برنامه اختصاص دهند. در طول مدتزمان ساخت برنامه تهران ۲۰بارها با تجارب مختلفی مواجه بودهایم، ازجمله اینکه تا چند دقیقه مانده به برنامه، مهمان مشخص نبوده یا مهمانی در آخرین لحظات تصمیم گرفته است که دربرنامه حضور پیدا نکند. در این شرایط کار گروه برنامهساز بسیار سخت و اضطراب ونگرانی خاصی بر فضای برنامه و پشتصحنه برنامه حاکم میشود. در این شرایط اگر گروه تولید برنامه از پختگی و توانمندی خاصی درمدیریت لحظات بحرانی برنامه برخوردار نباشند نمیتوان به یک برنامه در کمال آرامش اما پر از سروصدای محتوایی دست پیدا کرد.احمدی تاکید میکند: بهعنوان تهیهکننده برنامه تهران ۲۰ که عضو کوچکی از این برنامه ماندگار رسانهای بهشمارمیآید ازتمام مسئولان و مدیران مرتبط با مطالبات مردم خواهش میکنم از پاسخدادن و حضور در برنامه تهران۲۰که بخشی از آن مستقیما به وظایف ذاتی شما درپاسخگویی به مردم مرتبط میشود اجتناب نکنید و از خاطر نبرید جایگاهی که شما امروز در آن صاحب منصب هستید مستقیما به مردم و افرادی که شما را مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب میکنند مرتبط میشود. تجربه تولید بیش از۲۵۰قسمت برنامه تهران۲۰به من و گروه برنامهساز این برنامه نشان داد و ثابت کرد هرگاه مدیر یا مسئولی با مخاطبانش روراست و صادق باشد تماشاگران تلویزیونی که آحاد مردم کشور هستند هم امیدوار از حضور مسئولان در برنامه استقبال میکنند.
«تهران ۲۰» در انتخابات
احمدی، تهیهکننده تهران ۲۰ بیان میکند: یک اتفاق ناگوار و فراموش ناشدنی باعث شد که امروز مجددا در شرایط انتخابات قرار بگیریم. حادثه هلیکوپتر شهدای خدمت انعکاس رسانهای آن در دو برنامه شهر امن و تهران ۲۰ یکی از متفاوتترین تجارب شخصی من در برنامهسازی است. موقعیتی غمانگیز و عجیب و غریب را در برنامهسازی تجربه کردم و مدیریت محتوایی و ادبیاتی برنامه و رعایت آنچه را که باید مخاطب بداند و آنچه را که باید مخاطب از من بشنود، به شدت حساسیت کار را بالا برد. در برنامههایی که به همین مناسبت تولید کردیم سعی کردیم جامع و کامل آنچه را باید منعکس کنیم و البته در این مسیر نیازمند تحقیقات و مشاورههای متفاوتی بودیم. در حدود چهار یا پنج برنامه مناسبتی سعی کردیم ضمن اطلاعرسانی از حادثه ناگوار رخ داده که همه مردم کشورمان را در غم و اندوه فرو برد، حق مطلب را در مورد شهدای خدمت و اقدامات رئیسجمهور شهید در طول دوران ریاستجمهوری ایشان ادا کنیم. وی بیان میکند: البته در این مسیر فرصت چندانی نداشتیم چرا که باید برنامه حال و هوای انتخاباتی به خود میگرفت و از آنجا که دکتر محمد باقر اعلمی، مدیر محترم شبکه تهران رئیس ستاد انتخابات سیما نیز هستند کار و مسئولیت ما دوچندان است و باید در پرداختن به ابعاد مختلف انتخابات و معرفی آنچه را که نیاز است مخاطبانمان بدانند، سنگ تمام بگذاریم. احمدی میگوید: طبیعتا شناساندن موقعیت خطیر انتخابات به مخاطب و البته ایجاد فضای مناسب رسانهای برای انعکاس اخبار و رخدادهای انتخاباتی از وظایف برنامه محسوب میشود. تلاشمان بر این است که تا هفته پایانی انتخابات هر هفته دو برنامه را به شکل تخصصی به موضوع انتخابات مرتبط کنیم و البته در این مسیر ضمن دعوت از دکتر سید عباس جوهری، سخنگوی ستاد انتخابات استان تهران همه آنچه را که نیاز است مخاطب درباره انتخابات بداند را برای او تشریح میکنیم. رعایت انصاف و قواعد رسانهای برای مراقبت از حق و حقوق نامزدها از وظایف ما برنامهسازان است که سعی میکنیم در این مسیر بیطرف و البته منصف باشیم تا همه نامزدهای ریاست جمهوری به صورت یکسان از ظرفیت رسانهملی سود ببرند. امیدوار هستیم با همان فرمول همیشگی تهران ۲۰، حالا در مناسبت انتخابات نیز بتوانیم ماموریتهایی که به برنامه محول شده است و در اتاق فکر برنامه نیز در حال چکشکاری است را به شکل کامل و مفید به نتیجه برسانیم. این تهیهکننده درباره فضای انتخاباتی برنامه میگوید: در مدت زمانی که تا انتخابات باقی مانده است سبک و سیاق اجرا متفاوت خواهد شد و دیگر حسوحال مطالبهگر همیشگی برنامه در اوج نخواهد بود و تمام تلاشمان بر این است که بتوانیم در گفتوگوهایی روشنگرانه مخاطبان را برای حضور پررنگ در انتخابات آماده کنیم. در روزگاری که رسانههای نامرغوب آنسوی آبی تلاش بر نمایش دروغین اتفاقات و رخدادهای چشمگیر و پررونق ایران اسلامی دارند حداقل وظیفه ما بهعنوان صاحبان برنامه در رسانهملی این است که حقیقت را به مردم نشان دهیم و واقعیت آنچه را که باید بدانند روی آنتن تلویزیون کشور ملاحظه کنند. با اضافهشدن «روزنامه انتخابات» و البته آیتم «تا انتخابات…» تمام تلاشمان این است که ضمن اطلاعرسانی به موقع، کامل و البته تحلیلی هرآنچه نیاز است تا مردم کشورمان در مورد انتخابات بدانند را با آنها در میان بگذاریم. درواقع جدا از دو میز ثابت انتخابات در طول هفته به شکل مستمر در تمام برنامهها تا انتخابات آیتمهای فوق را به شکل ویژه تولید خواهیم کردوتلاش داریم بهخصوص درآیتم تا انتخابات…حرفهای مهمی برای مخاطبان تهران ۲۰ داشته باشیم.