دو هفته اول نوامبر به عنوان نقطه شروع خوبی برای فیلمها ثابت شده است، پس چرا هالیوود از رزرو فیلمهای بزرگ در این سال خودداری کرده است؟
دو سال پیش بود که فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» با فروش ۱۸۱.۳ میلیون دلار، در ماه نوامبر توانست بهترین افتتاحیه خود را ثبت کند. آیا این به دلیل ناامیدی و یأس ناشی از انتخابات است؟ آیا به این دلیل که ترامپ ممکن بود پیروز شود و هریس شکست بخورد؟ به همین دلیل است که فیلم غمانگیز سونی/میرامکس، “Here”، تنها فیلم مهم آخر هفته گذشته بود؟
شواهد نشان میدهد که مخاطبان از نتایج انتخابات به خودی خود نترسیده بودند، با وجود اینکه بسیاری از افراد ساکن کالیفرنیا در روز چهارشنبه گذشته در خانه ماندند، اما بازهم افزایش قیمت تبلیغات تلویزیونی به دلیل انتخابات، بسیاری از استودیوها را متاثر از انتخابات کرد.
واقعیت این است که مردم صرف نظر از اینکه چه کسی برنده میشود، بازهم به سینما میروند، البته اگر چیز خوبی برای دیدن وجود داشته باشد. در آخر هفته قبل از انتخابات در سال ۲۰۱۶، زمانی که ترامپ در نهایت پیروز شد، فیلم «دکتر استرنج» با افتتاحیهای ۸۵ میلیون دلاری صدرنشین باکس آفیس شد و در آخر هفتهای که گذشت همین فیلم با فروش ۴۲.۹ میلیون دلاری در دومین هفته نمایش خود همچنان در صدر قرار داشت، با این حال، فیلم علمی تخیلی «Arrival» ساخته دنیس ویلهنوو از پارامونت یکی از دو فیلم اصلی استودیو بود که با افتتاحیه ۲۴ میلیون دلاری بیش از حد انتظار ظاهر شد، و فیلم «Almost Christmas» یونیورسال با ۱۵.۱ میلیون دلار فروش داشت.
این هفته چه داریم؟ سومین هفته نمایش «Venom: The Last Dance» سونی همچنان با ۱۴ میلیون دلار صدرنشین است، و دو فیلم با بودجه متوسط، «Heretic» از A۲۴ با ۱۰.۵ میلیون دلار و «The Best Christmas Pageant Ever» از لاینزگیت/کینگدام استوری با حدود ۱۰ میلیون دلار، به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.
در حالی که هر دو فیلم عملکرد بهتری نسبت به برآوردهای اولیه داشتند، اما تقریباً همان چیزی است که نمایشگاهها پیشبینی کرده بودند. حتی اگر هر دو عنوان بتوانند در پایان بازی برای هر دو توزیعکننده به سوددهی برسند یا حتی بیشتر، اما این قبل از اکران فیلم کریسمس «Red One» محصول آمازون/MGM با بازی دواین جانسون و کریس ایوانز و سهگانهی عالی “Wicked”، “Gladiator II” و “Moana II” است.
پس از کووید، ما در بازاری زندگی میکنیم که یک استودیو، روی تبلیغ فیلمی که از فروش آن مطمئن است، سرمایهگذاری میکند و به موفقیت بزرگی دست پیدا میکند، یا دستکم میتواند هزینههای اولیه خود را کاهش دهد تا بتواند سود خود را پس از اکران سینمایی کسب کند.
مدیران اجرایی استودیو برای تنوع در فهرست فیلمها برای همه مخاطبان و اکران فیلمهایی با بودجههای مختلف فریاد میزنند، اما اگر آنها عناوینی تولید نکنند که بتوانند جرقهای ایجاد کنند، پس فقط تسلیم استریمینگ میشوند.
نکته مهم این است که بازار به سرمایهگذاری بیشتر و تأمین مداوم آن نیاز دارد. مانند بسیاری از فیلمهای مذهبی، «The Best Christmas Pageant Ever» امتیاز A CinemaScore را دریافت کرده است، ۸۸٪ مثبت در PostTrak برای مخاطبان عمومی و ۹۰٪ برای کودکان زیر ۱۲ سال. «Heretic» فیلمی است که به طور کامل A۲۴ است، با ۹۳٪ تاییدیهی منتقدان و امتیاز C+ CinemaScore و ۷۰٪ مثبت در PostTrak، نشاندهندهی آن است که این فیلم مخاطبان را تقسیم میکند و بین آنها بحث ایجاد میکند (فیلم “Midsommar” آری استر نیز C+ و “Hereditary”، عنوان پرفروش با ۴۴ میلیون دلار برای این کمپانی مستقر در نیویورک، D+ را کسب کرد).
چرا این دو فیلم عملکرد خوبی ندارند؟
هیو گرانت دیگر یک ستاره نیست
هیو گرانت، علیرغم جذابیتهای طنزآمیز خود، از اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ به بعد، دیگر یک ستاره انفرادی نبوده است. یک منبع به من گفت که افتتاحیه فیلم “Heretic” در محدوده افتتاحیههای کممبلغ او در اوایل کارش است، مانند “Two Weeks Notice” (۱۴ میلیون دلار)، “Mickey Blue Eyes” (۱۰.۱ میلیون دلار) و “Bridget Jones’s Diary” (۱۰.۷ میلیون دلار، با این حال، این با تعداد سینماهای چشمگیر ۱۶۱۱ در آخر هفته افتتاحیه به دست آمد). همه این اعداد بدون احتساب تورم هستند.
“بهترین نمایش کریسمس” یک فیلم متوسط است
“Best Christmas Pageant Ever” با بودجهای کمتر از ۱۰ میلیون دلار ساخته شده است و بازیگران آن به نظر میرسد که در یک فیلم تلویزیونی بازی میکنند. هیچکس برای دیدن آن به سینما نمیرود، اما فیلمهای کریسمس در بازار خانگی عمر طولانی دارند. این جایی است که لاینزگیت چشم دارد. قانون کلی اخیراً این است که یک فیلم با عنوان کریسمس حداقل باید ۳ برابر، احتمالاً ۴ برابر در باکس آفیس فروش کند. افتتاحیه “Best Christmas Pageant” خیلی دور از فیلمهای کریسمس اخیر نیست، مانند “Last Christmas” یونیورسال با بازی امیلیا کلارک و هنری گلدینگ (۱۱.۴ میلیون دلار، در نهایت ۳۵ میلیون دلار در داخل کشور) و حتی فیلمهای بزرگسالانه مانند “The Night Before” با بازی ست روگن، آنتونی مکی و جوزف گوردون-لوویت، که با ۹.۸۸ میلیون دلار شروع شد و به ۴۳ میلیون دلار رسید.
مخاطب هدف و عملکرد فیلمها
جالب است بدانید که : ۵۵ درصد از مخاطبان Heretic مردان بودند و ۶۵ درصد مخاطبان بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن داشتند، ۴۰ درصد از مخاطبانی که به تماشای این فیلم نشستند نیز بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن داشتند. تنوع مخاطب: ۵۲ درصد قفقازی، ۲۱ درصد لاتین و اسپانیایی، ۱۰ درصد سیاهپوست، ۱۲ درصد آسیایی و ۵ درصد بومی آمریکایی بودند. این فیلم در مناطق غربی، کوهستانی و جنوب مرکزی عملکرد بهتری دارد.
۶۵ درصد از مخاطبان «Best Christmas Pageant Ever» نیز زنان بودند که ۱۰ درصدشان بین ۱۳ تا ۱۷ سال، ۹ درصد بین ۱۸ تا ۲۴ سال، ۱۵ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ سال و ۶۶ درصد بالای ۳۵ سال داشتند. بیشترین گروه سنی مخاطبان مذهبی بالای ۵۵ سال با ۴۰ درصد بود. تنوع مخاطب: ۵۹ درصد قفقازی، ۲۱ درصد لاتین و اسپانیایی، ۶ درصد سیاهپوست، ۸ درصد آسیایی و ۶ درصد بومی آمریکایی/دیگر. این فیلم در مناطق میانی کشور عملکرد بهتری دارد.
«Anora» از شان بیکر با اکران گسترده در ۱۱۰۰ سینما، در حال تبدیل شدن به پرفروشترین فیلم او است.
«Overlord: The Sacred Kingdom »از Crunchyroll با فروش ۱.۱ میلیون دلاری در آخر هفته.
«Elevation» از Vertical با فروش ۱ میلیون دلاری در آخر هفته.
«Weekend in Taipei» از Ketchup Entertainment با فروش ۳۶۰ هزار دلاری در آخر هفته.