در بیشتر سریالهای تلویزیونی، میتوان یک کاراکتر خاص را پیدا کرد که شاید بهظاهر بخش عمده کار بر دوش او نباشد، اما قطعا میدرخشد و تبدیل به نمک قصه میشود. صدالبته که این کار در آثار کمدی، بسیار سخت است و از بازیگرانی برمیآید که عمری خاک صحنه خورده باشند و بهتدریج پیشرفت کردهاند.
حسام خلیلنژاد، بازیگر نقش قدرت، چهره آشنایی برای سریالهای تلویزیونی و طنز است که پیش از این توانمندی خود را در آثاری مثل وضعیت زرد و بیستکویید به نمایش گذاشته بود. او هرچند در ظاهر، حضور کوتاهی در سریال «مختارنامه» داشت، اما بهواسطه دستیاری چهرههایی مثل محمدحسین لطیفی و داوود میرباقری، کار نمایش را میشناسد و به مدیوم تلویزیون آشناست. آخرین حضور او در برنامه تلویزیونی «سیدخندان بود» که با مخالفخوانیهایش با مجری برنامه فضای مفرحی را ایجاد میکرد.
یک کاراکتر چندلایه
خلیلنژاد درخصوص پذیرش نقش قدرت وپیوستنش به قول مردونه،به جامجم میگوید: انتخاب من توسط خود آقای طاهرفر صورت گرفت. البته قرار بود کاراکتر قدرت کلا در چهار قسمت حضور داشته باشد. بعدها داستانهای دیگری اتفاق افتاد که به هشت قسمت افزایشیافت و بیشتر در قصه ماند. آقای طاهرفر بازی من را در یکی از کارها دیده بود و من را به دفتر آقای محمدی دعوت کرد. با افتخار پذیرفتم و قدرت شکل گرفت. وقتی با آقای طاهرفر صحبت کردم، گفت که نقش قدرت را برایم در نظر گرفته و تاکید کرده که با وجود کوتاه بودن، نقش بسیار مهمی است. اما کاراکتر قدرت پیچیدگیهایی دارد که باعث میشود مخاطب درهرسکانس با اوهمراه شود. خلیلنژاد درباره چندلایهبودن قدرت عنوان میکند: چندلایه بودن کاراکتر قدرت بعد از کلیدخوردن کار بود. چند جلسه از کار جلو رفت و دو کاراکتر طنز ناهید و قدرت شکل گرفت. از همان سکانس اول همه چیز با هم جفتوجور شد و همه، این دو کاراکتر را دوست داشتند. آقای طاهرفر بسیار باهوش و کاربلد است و طنز را خیلی خوب میشناسد. درواقع هوشمندانه کار میکند. من به او پیشنهاد کردم قدری بلاهت به کاراکتر قدرت در فضای محله اضافه شود تا از سادگی او استفاده کنیم. درعینحال، در فضای خانه قدری از این بلاهت کم کردیم که تذکردادن او به ناهید جواب بدهد. در مواجهشدن با «سایه» که سرتیم اوست هم کاملا جدی باشد. این پیشنهاد را با آقای طاهرفر مطرح کردم و ایشان استقبال کردند. واقعا باید از او تشکر کنم که دست من را باز گذاشت و این پیشنهاد را پذیرفت. به نظرم کاراکتر قدرت توانست این چندلایهبودن را به مخاطب بهدرستی نشان دهد. بازیگر بیستکویید میگوید: کار کردن با آقای محمدی برای من یک اتفاق بسیار مثبت بود و امیدوارم که ادامه پیدا کند. آقای محمدی تهیهکنندهای شریف است که همیشه بالای سر پروژه بودهاند و میشود به او تکیه کرد. در حوزه کارگردانی، من رفاقت دوری با آقای طاهرفر داشتم، ولی سالها از هم بیخبر بودیم و خوشحالم که خداوند دوباره ما را در موقعیت تازهای کنار هم قرار داد و باعث شد در این کار با هم همراه شویم. بسیار کارگردان کاربلدی است که طنز و کمدی را بهخوبی میشناسد. انسان خیلی باهوش و شریفی است.هم کارگردانی وهم کار کمدی را میداند ومسلط است.حال من ازکارکردن با اوخوب بود واین سریال را دوست دارم. نکته دیگر در مورد تیم قول مردونه است که باید از همه عوامل تشکر کنم که بینهایت همراه و حرفهای بودند.
هجو منافقین با یک سس!
وی درخصوص اجرای سکانس هجو اعضای گروهک تروریستی منافقین و بیان آن با سس خرسی هم اینطور بیان میکند: این سکانس باید در ساندویچی اجرا میشد و من پیشنهاد کردم که بهگونهای منافقین هجو کنم. چند نکته آقای طاهرفر اضافه کرد و درنهایت آن سکانس شکلگرفت. کارگردان دست بازیگر را کامل باز میگذاشت و جلوی خلاقیت ما را نمیگرفت. چون بههرحال آنِ بازیگری در کمدی بسیار مهم است. پیش از این هم چنین هجوهایی داشتیم که بخشی در متن بود و بخشی در بدهبستان با خانم میرعلمی اتفاق میافتاد.شخصیت قدرت با وجود حضورکوتاهی که در قول مردونه دارد، حاصل ساعتها صحبت و بررسی خلیلنژاد است.خودش در این رابطه میگوید:درباره کاراکترقدرت با یکی از دوستان که درباره منافقین زیاد کار کرده است صحبت کردم. تقریبا نزدیک پنج ساعت با هم حرف زدیم و صفر تا صد این جریان را با هم مرور کردیم. شاید بهظاهر به کار من نمیآمد اما در جزئیات و پختهکردن کاراکترها کمک زیادی به من کرد. شخصیت قدرت در قول مردونه قرار نبود ادامهدار باشد؛ درست مانند کاراکتری که همین بازیگر در بیستکویید داشت و ادامه پیدا کرد. وی در این خصوص میگوید: در بیستکویید هم ابتدا نقشم اندک بود و به مرور زیاد شد و در میان کاراکترهای اصلی قرار گرفت. در قول مردونه هم به همین شکل بود و نسبت به آنچه قرار بود، مدت زیادتر در قصه قرار گرفت.
جذابیت یک بازی دوگانه
خلیلنژاد درخصوص حضور در کارهای دهه شصتی تاکید میکند که از نظرش قول مردونه باهیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست. او عنوان میکند: به نظرم قول مردونه با خیلی از کارهای دیگر متفاوت است. هرچند هنوز جای کار دارد که به این موضوعات پرداخته شود. درمجموع برای من تجربه شیرینی بود. من در سریالهای وضعیت زرد و بیستکویید هم حضور داشتم اما باید بگویم قول مردونه برایم با کارهای دیگر متفاوت است و توانستم فضای جدی و کمدی را در این کار بیشتر تجربه کنم. اینکه من بهعنوان بازیگر در یک کار اینقدر فضا داشته باشم که هر دوی اینها را تجربه کنم برای خودم جذاب بود. وی میافزاید:. کارهایی که با دهه زیست من متفاوت است را دوست دارم. من دهه شصتی هستم اما بهجز ورود آزادگان، درکی از جنگ نداشتم. تنها در تصاویر و فیلمها آنها را دیده بودم. وقتی بهنوعی به آن دوران بازمیگردی و با آن گریم و قصه به آن فضا قدم میگذاری، حس نوستالژی عجیبی به تو دست میدهد، گویی وارد دورانی شدی که هرگز زندگی نکردهای. این برای من حس خیلی لذتبخشی داشت و به نظرم تاکنون اینطوربه فضای آن سالها پرداخته نشده بود. نکته جالب درباره این بازیگر،حضورهمزمان در کارهای جدی و کمدی است.کما اینکه خودش هم معتقد است که دوست دارد فضاهای مختلف را تجربه کند. خلیلنژاد درباره حضور در کارهایی که رنگوبوی انقلابی دارد، اینطور بیان میکند: من با افتخار با بچهانقلابیها کار میکنم. نمیگویم بازیگرم و کار به من خورده. بههرحال سالها سابقه دستیاری آقای میرباقری و لطیفی و بهرام بهرامیان را داشتم و پشت صحنه را بهخوبی میشناسم. سالهاست که کار کردم و به مرور جلو آمدهام. با افتخار زیر پرچم جمهوری اسلامی کار میکنم و به آن میبالم.
زبانی ساده برای یک کاراکتر خاص
نکته مهم در مورد شخصیت قدرت، زبان بازیگری ساده و باورپذیری است که خلیلنژاد دارد. او دراین خصوص میگوید: من سعی میکنم سکانسهای مربوط به خودم را به شکل ساده و بیتکلف اجرا کنم. شاید همین در زبان ساده بازیگری برایم تاثیرگذار بوده است. وی گریزی هم به تجربه کارهایی دارد که در پشت صحنه داشته و عنوان میکند: من قبل از دستیاری، به شکل حرفهای کار تئاتر انجام دادم و تجربه بازیگری حرفهای در مختارنامه را به شکل کوتاه داشتم. بعد از مقطع ارشد، اتفاقی دستیار کارگردان شدم و چند سال در این حوزه کار کردم. به نظرم این تجربه کمک بزرگی به من کرد که جهان مقابل دوربین را بهتر درک کنم. یعنی به یک شناختی از پشت صحنه میرسی که عوامل را بهتر درک میکنی. خلیلنژاد درخصوص تاثیرگذاری تلویزیون میگوید: هنوز که هنوز است، با این حجم از دادههای دنیای مجازی و حضور پلتفرمها و مدیاهای مختلف، میتوان به جرات گفت که هنوزهم قدرت تاثیرگذاری دردست تلویزیون بوده وهست.اینکه کسی نگاه نکند، سلیقه است اما من با افتخار با تلویزیون کار کردهام. با شبکههای نسیم، دو، یک، سه، امید و همچنین رادیوصبا همکاری داشتهام. در رادیوصبا برنامه تخصصی تئاتر با نام «تماشاخانه» را کار میکردیم. در رادیوجوان هم سه برنامه کار کردم که بیشتر در فضای طنز رادیویی بود. درمجموع من با مدیوم تلویزیون بیگانه نیستم اما این را هم باید بگویم که قول مردونه حاصل یک کار گروهی ومشترک بود. نویسندگانی که موقعیتهایی برای بداههپردازی ایجاد میکردند، بازیگرانی که همراه وهمدل بودندوهمه عواملی که بهترین خود را گذاشتند تا یک کار درست وکامل شکل بگیرد.