محمدرضا هلالزاده، کارگردان نمایش «خاکسفید» که تا ۱۵ مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا میشود در اثرش از حوادث اواخر سال ۱۳۷۹ و اتفاقاتی که در محله خاکسفید رخ داد و خانوادههای ساکن محله غربت میگوید.
«خاکسفید» نام نمایشی است به نویسندگی محمود احدینیا و کارگردانی محمدرضا هلالزاده که تا ۱۵ مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود. اثری که در خلاصه داستان آن آمده است: «نمایش «خاکسفید» در رابطه با حوادث اواخر سال ۱۳۷۹ و اتفاقاتی است که در آن محله رخ میدهد با تکیه بر انتقامجوییهای شخصی یک خانواده ساکن در محله غربت».
هلالزاده در مورد موضوع اثرش میگوید: «من از کودکی ساکن محله تهرانپارس بودم و در نتیجه بهواسطه نزدیکی به خاکسفید همکلاسیهای بسیاری داشتم که از آنجا میآمدند و شناختم از این محله از همان زمان شکل گرفت. آنچه در «خاکسفید» میبینید این است که این محله آنطور که گمان میشود فقط و فقط محل خیزش جرم نیست و از زوایای دیگری هم میتوان نگاهش کرد و بهانه این نگاه اتفاقی است که نیمهشب ۵ اسفند ۱۳۷۹ در قسمتی از این منطقه که تحتعنوان «محله غربت» میشناختیم رخ داد و تخریب همه واحدهای شبهمسکونی این بخش را در پی داشت.»
او در مورد پرداخت کمک هزینه سی تا پنجاه میلیون ریالی به هر گروه تهرانی و بیست میلیون ریالی به هر گروه از دیگر استانها از سوی ادارهکل هنرهای نمایشی که شامل حال هنرمندانی میشود که از ۱۲ تا ۲۶ تیر روی صحنه نرفتهاند، معتقد است: «نمایش «خاک سفید» در هفته اولِ تعطیلیهای اعلام شده، روی صحنه نرفت و در هفته دوم دو اجرا داشت و بعد از آن مجددا یک هفته تعطیل شد و اجرای دوباره خود را از سهشنبه ۵ مرداد آغاز کرد و در نتیجه کمک هزینه ذکرشده شامل حالش نمیشود اما سوال من این است که وقتی بهعنوان مثال هزینه هر شب اجرای نمایشی مانند نمایش ما در تماشاخانه خصوصی، باتوجه به اجارهبهای سالن، بین پنج تا شش میلیون تومان است، کمک هزینه سه تا پنج میلیون تومانی برای دو هفته تعطیلی، با تاکید بر این که به گروه ما تعلق نمیگیرد، چه دردی را درمان خواهد کرد؟! و آیا ناچاریم کل این ماجرا را به پای بیتوجهی متولیان امر به تئاتر بدانیم که بسیار هم عذابآور است؟!»
کارگردان نمایش «خاکسفید» با بیان این که «وقتی سایت فروش بلیت به تماشاخانههای خصوصی و تماشاخانههای خصوصی به گروههای نمایشی اعلام میکنند که میتوان روی صحنه رفت، طبیعی است که ما هم اجرایمان را ازسرمیگیریم» میافزاید: «در چنین شرایطی ظاهرا این کمک سه تا پنج میلیونی تنها به گروههایی که قرار بود در سالنهای دولتی روی صحنه بروند و بهتبع در طول دو هفته فوقالذکر تعطیل بودند، تعلق خواهد گرفت و این در حالی است که آنها به صورت خودبهخود از کمکهزینه ادارهکل هنرهای نمایشی برای اجرا نیز برخوردارند. از نظر من این قوانین با عقل جور درنمیآید، نه مبلغ پرداختی و نه گروه هدفِ این پرداخت.»