بررسیهای صورتگرفته در قرارداد پرسپولیس با ایرانسل یک راهکار تازهای را پیشروی پرسپولیسیها قرار داد. نبود بندی در قرارداد که ذکر کند اندازه و سایز لوگوی ایرانسل روی پیراهن پرسپولیس چه میزان باشد به کمک پرسپولیس آمد و آنها اندازه این لوگو را کوچک کردند و درکنار آن تبلیغ بانک گردشگری و ۲ برند دیگر را قرار دادند و در ازای آن پولی دریافت کردند تا اختلافات میان ایرانسل و پرسپولیس بالا بگیرد.
وقتی خبر مذاکره باشگاه پرسپولیس با بانک گردشگری و توافق طرفین برای یک همکاری ۵ساله درازای دریافت سالی ۲۵میلیارد تومان توسط باشگاه سرخ پایتخت منتشر شد، تصمیم گرفتیم بهدنبال اصل ماجرا برویم و ببینیم باشگاه پرسپولیس چطور میخواسته تن به این قرارداد ناچیز و عجیبوغریب بدهد. البته با توجه به اینکه باشگاه پرسپولیس پیش از این با کارگزار جدید خود قرارداد ۶۵۰میلیارد تومانی (۳۵۰میلیارد تومان قرارداد مربوط به حق پخش تلویزیونی است) به امضا رسانده بود انتشار چنین خبری و کلا انجام چنین اقدامی ازسوی باشگاه پرسپولیس بسیار عجیب بهنظر رسید. به همین دلیل تلاش کردیم جزئیات بیشتری از این قرارداد به دست بیاوریم.
قرارداد قبلی با گردشگری چگونه بود؟
قرارداد باشگاه پرسپولیس با بانک گردشگری اولینبار ۲سال قبل به امضای طرفین رسید. در آن سال قرار شد این بانک درازای پرداخت هر فصل ۱۵میلیارد تومان امتیاز تبلیغات روی پیراهن پرسپولیس را دراختیار بگیرد. تا پیش از آن، باشگاه پرسپولیس با شرکت ایرانسل قراردادی را به امضا رسانده بود که درازای تبلیغات این شرکت روی پیراهن پرسپولیس سامانهای راهاندازی شود تا هواداران از طریق آن سامانه بخشی از هزینههای باشگاه را تامین کنند. آنطور که مشخص شده در آن سالها ایرانسل بابت تبلیغات خود پولی به باشگاه پرسپولیس پرداخت نمیکرده و فقط از طریق مشارکت مردمی در سامانه مذکور پولی را به حساب پرسپولیس واریز میکرده است. باشگاه پرسپولیس تلاش کرد تا این روند همکاری را دستخوش تغییر کند. به همین منظور از شرکت ایرانسل خواست مبلغ تبلیغات روی پیراهن را نیز به رقم پیشبینیشده سامانه اضافه کند اما این شرکت با این درخواست موافق نکرد تا ماجراهای تازهای رخ دهد.
نبود یک بند در قرارداد مشکلساز شد
بررسیهای صورتگرفته در قرارداد پرسپولیس با ایرانسل یک راهکار تازهای را پیشروی پرسپولیسیها قرار داد. نبود بندی در قرارداد که ذکر کند اندازه و سایز لوگوی ایرانسل روی پیراهن پرسپولیس چه میزان باشد به کمک پرسپولیس آمد و آنها اندازه این لوگو را کوچک کردند و درکنار آن تبلیغ بانک گردشگری و ۲برند دیگر را قرار دادند و در ازای آن پولی دریافت کردند تا اختلافات میان ایرانسل و پرسپولیس بالا بگیرد. همین موضوع باعث شد سرویسهای باشگاه پرسپولیس روی سامانه ارائهشده در آستانه دربی سال۹۸ قطع شود! کار به شکایت کشید اما ظاهرا تیم حقوقی ایرانسل در این پرونده راه بهجایی نبرد.
از مذاکره ناکام با بانک رفاه تا توافق با گردشگری
پرسپولیسیها برای حل مشکلات مالی ناشی از این اختلاف بهسراغ بانک رفاه رفتند. گفته میشود در جلسهای که برگزار شد ۲تن از اعضای کنونی فدراسیون فوتبال که مشاور آن بانک بودند حضور داشتند. در اتمام مذاکرات توافقی بر سر مبلغ ۴۰میلیارد تومان صورت گرفت اما اینطور عنوان شد که در ابتدا یکمیلیارد تومان پرداخت میشود بعد در میانه فصل یکمیلیارد دیگر واریز خواهد شد و این رقم در پایان فصل به ۵میلیارد تومان برای یک فصل خواهد رسید. همین موضوع باعث شد باشگاه پرسپولیس این نتیجه را نپذیرد و اینبار بهسراغ بانک گردشگری برود. البته تجربه کارت هواداری که در پی همکاری باشگاه پرسپولیس و بانک کوثر به وجود آمده بود باعث شد پیشنهاد پرسپولیس به بانک گردشگری دارای نکات تازهای باشد.
سود باشگاه بههمراه سود هوادار و تخفیفهای فروش
با توجه به اینکه هواداران پرسپولیس پیش از این از دریافت کارت هواداری سودی نبرده بودند پرسپولیسیها به مسئولان بانک گردشگری پیشنهاد تازهای دادند. در این پیشنهاد رقم رسوب حسابهای هواداری از سالی ۴درصد به ۲۵درصد افزایش یافت و از طرف دیگر قرار شد با اهدای کارت بانکی هواداری یک مشارکت تازه میان طرفداران تیم و این بانک ایجاد شود.
قرار بود بانک علاوهبر پرداخت مبلغ قرارداد به باشگاه پرسپولیس، سود رسوب حسابهای هواداری و سود بانکی هواداران این باشگاه را نیز بدهد و تخفیفاتی را روی هر تراکنش بانکی این کارتها در نظر بگیرد. این امید وجود داشت که یک تا ۲میلیون هوادار این کارت را دریافت کنند.
۱۵ میلیارد به ۸۰ میلیارد تومان رسید!
اتفاقی که درنهایت افتاد این بود که بانک گردشگری ۴۰میلیارد تومان بابت تبلیغات دوفصل و نیم روی پیراهن پرداخت کرد. در زمان مدیریت سمیعی و صدری یکبار ۱۵میلیارد تومان بابت پاداش قهرمانی پرداخت کردند و ۵میلیارد هم بابت پاداش بردها توسط این بانک پرداخت شده است. یکبار هم دستمزد بازیکنان باشگاه از طریق بانک گردشگری به حساب آنها واریز شد که آن زمان در رسانهها رقمش حدود ۲۰میلیارد تومان عنوان شد. این اطلاعاتی است که دراختیار «فرهیختگان» قرار گرفته و بد نیست آقایان سمیعی و صدری در این مورد توضیحاتشان را به هواداران پرسپولیس ارائه دهند. این روزنامه بارها اعلام آمادگی کرده تا انتشاردهنده صحبت این نفرات باشد اما ترجیح دادهاند فعلا سکوت کنند، مشابه تصمیمی که انصاریفرد گرفته و ظاهرا بین مدیران پیشین به یک اپیدمی تبدیل شده است.
اصل قرارداد با بانک گردشگری چیست؟
گفتند قراداد ۵ساله جدید اضافهشده بهازای پرداخت سالی ۲۵میلیارد تومان؛ اما ظاهرا این خبر تمام واقعیت این قرارداد نیست. ظاهرا قرار است قرارداد اینبار هم برای تبلیغ روی پیراهن و کارتهای هواداری بسته شود. مبلغش در سال اول ۲۵میلیارد تومان است که هر سال ۲۵درصد به آن اضافه خواهد شد. باشگاه پرسپولیس قصد دارد بخشی از تبلیغات محیطی خود را به این بانک اختصاص دهد و بابت نیمفصل باقیمانده ۱۲میلیارد تومان دریافت کند و این رقم هر سال ۲۵درصد به میزانش اضافه شود. اما یک رقمی هم بابت پرداخت پاداش به بازیکنان و البته هزینه یارگیری در زمان نقلوانتقالات در نظر گرفته شده که رقمش ۱۵میلیارد تومان است و هرسال به این مبلغ نیز ۲۵درصد اضافه خواهد شد. این یعنی درطول ۵سال، ۲۱۵میلیارد تومان بابت تبلیغات روی پیراهن، ۴۲میلیارد تومان تبلیغات محیطی بانک در بازیهای پرسپولیس و ۵۰میلیارد تومان بابت پاداش بازیکنان و کمکهزینه یارگیری در زمان نقلوانتقالات پرداخت شود.