روزنامه همشهری در یادداشتی تحت عنوان «بحران پوستر» به نقد پوستر جشنواره فیلم فجر امسال پرداخته. حواشی پوستر عجیب مهمترین فستیوال سینمای ایران تا آنجا پیش رفت که انتقاد کاربران شبکههای اجتماعی را به دنبال داشت.
این روزنامه در یادداشتی به قلم اصغر نعیمی، نویسنده و کارگردان نوشت:
* با رونمایی از پوستر جشنواره امسال آه از نهاد همه درآمد و شکل و شمایل آن اسباب حیرت شد؛ پوستری که نه فقط غیرخلاقانه که عاری از ابتداییترین اصول زیباییشناسی است.
* جشنواره فیلم فجر در سالهای گذشته پوستر ضعیف و کممایه کم نداشته اما آنچه امسال طراحی و انتخاب شده را با فاصله میتوان ضعیفترین نامید.
* اما عارضه پوستر ضعیف فقط به این یکی ختم نمیشود و با مروری بر پوسترهایی هم که برای معرفی فیلمها رونمایی میشوند میتوان متوجه بحرانی جدی در این زمینه شد. اینجا البته فقط ضعف در اجرا، عدمخلاقیت، ایدههای دمدستی یا چشمنواز و زیبا نبودن مشکل اصلی نیست.
* بلکه بهنظر میرسد نسل جدید گرافیستها و تهیهکنندگان (بهعنوان سفارشدهنده) تلقی متفاوتی نسبت به کارکرد پوستر دارند که در آن مخاطب و جلب توجه او نقشی ندارد. به همینخاطر بیشتر پوسترها امسال از تصاویر و عناصری غیرسینمایی و حتی به یک معنا انتزاعی استفاده کردهاند یا تلاش عجیبی شده که اگر تصاویر زمینه پوستر سینمایی و مربوط به صحنهای از فیلم و بازیگران است آن را به شکلی تغییر ماهیت دهند که آدم متوجه هدف از این کار نمیشود.
* بله زمانی طراحان بزرگ با ایدههایی خلاقانه علاوه بر پوسترهای اصلی که هدفشان جلب مخاطب بود، یک پوستر خاص و به اصطلاح هنری هم طراحی میکردند، اما اولا آن پوستر دوم بود و موارد مصرف محدودی داشت و دوم اینکه چنان استادانه فکر و طراحی شده بود که بهعنوان یک اثر هنری مستقل هم نظرگیر و جذاب بود. اما بیشتر پوسترهایی که من دیدهام نه بهعنوان یک اثر گرافیکی مستقل جالب توجه هستند و نه کارکرد اصلیشان که معرفی فیلم و جلب توجه مخاطب باشد را دارند.
* بهنظرم این وظیفه تهیهکننده، پخشکنندهها و حتی کارگردانان است که در تعامل با طراح و گرافیست کاری کنند که پوستر فیلم از مفهوم واقعی خود تهی نشده و صرفا به شیئی تزئینی تبدیل نشود.
واکنش کاربران در این رابطه را بخوانید: