وی با بیان اینکه در حال حاضر فرد گرایی “بیداد” میکند، توضیح داد: نقش پذیری اجتماعی از بین رفته است و دانش آموزانی که طی دو سال قرنطینه مدرسه را تجربه نکردهاند دچار تاخیر در رشد جسمی، روانی و اجتماعی هستند و بعضا هویت تاخیری دارند.
اگه انرژی نداری نورودینون بخور
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با یادآوری اینکه این سازمان دارای ۴۲۰۰ روانشناس آماده کار است و ۷۰۰ روانشناس نیز در دوران پاندمی کووید ۱۹ به صورت شبانه روزی از طریق سامانه ۴۰۳۰ به سوالات روانشناختی مردم پاسخ میدادند، خاطر نشان کرد: نظام سلامت ما درمان محور است اما واقعیت این است که پیشگیری مقدم بر درمان است و آسیبهای روانشناختی یاد شده باید واکاوی، رصد و تبیین شوند. تمرکز همایش برگزار شده نیز بر روی پیشگیری و آموزش مهارتها بود. در بیانیه اختتامیه این همایش نیز اعلام کردیم که باید پیشگیری در سه سطح دنبال شود و این امر را پیگیری خواهیم کرد.به گفته حاتمی، همایش ملی “آسیب شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی ـ اجتماعی”، به منظور تجربه نگاری بر اساس پژوهشهای داخلی و جهانی مربوط به سلامت روان در دوران پاندمی کووید ۱۹ برگزار شد.
در دو سال اخیر ۸۵ میلیون ایرانی تحت فشار روانی بودند
وی “آسیب شناسی روانی پاندمی کووید ۱۹” را از جمله مهم ترین اهداف همایش یاد شده عنوان کرد و افزود: میتوان گفت طی دو سال اخیر هر ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران تحت فشار روانی بودند. حدود ۳۰ ماه از ورود این ویروس به کشور میگذرد و این ویروس در کوتاه ترین زمان تبدیل به یک بحران شد و بر روان مردم اثرات منفی بر جای گذاشت. در این مدت مردم ترسهای غیر منطقی، استرس، افسردگی، تنهایی، وسواس و اضطراب را تجربه کردند و میبایست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به عنوان متولی روانشناسی کشور چنین همایشی را برگزار میکرد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین این را هم گفت که حدود ۳۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این بین ۲۱۹ مقاله واجد ارائه در همایش شدند.حاتمی با بیان اینکه در حال بررسی برای تدوین سند مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا مطابق با دادههای جمع آوری شده از مقالات همایش یاد شده هستیم، ادامه داد: در این کنگره عنوان شد که باید غربالگری و تدوین شناسنامه سلامت روان به ویژه برای دانش آموزان انجام شود. همچنین ما باید در راستای افزایش سواد سلامت روان مردم آموزشهای لازم را به آنها بدهیم. این آموزشها باید از دوران مدرسه آغاز شوند. همچنین مهارتهایی نظیر کنترل خشم، کنترل استرس، مهارتهای ارتباطی و… را به دانش آموزان و مردم آموزش دهیم.