چرا مسابقه خانوادگی شبکه ۳ با اجرای مهران رجبی، جایگزین خوبی برای مسابقه «زوجینو» نیست؟
شبکه سه بعد از پایان مسابقه «زوجینو»، مسابقه خانواده محور جدیدی به نام «خودمونی» را جایگزین آن کرد، با این تفاوت که «زوجینو» با شرکت زوجهای جوان و برای تشویق جوانان به تشکیل خانواده تولید شد و «خودمونی» میزبان اعضای خانواده شامل پدر، مادر، فرزندان و نوههای آنان است. حال و هوای مسابقه و نوع بازیها مشابه «زوجینو» است و خلاقیت ویژه و ایده جدیدی در آن دیده نمیشود. «خودمونی» به بهانه حضور مهران رجبی در مقام مجری، حاشیهساز شد و مدتی پیش نامش بر سر زبانها افتاد، اما این برنامه نتوانست با استقبال بینندگان مواجه شود و جایگزین خوبی برای «زوجینو» باشد. مقایسه آمار بازدید این دو مسابقه در تلوبیون نیز نشان میدهد، «خودمونی» کمتر از «زوجینو» دیده شده است.
«خودمونی» بدون خلاقیت
«زوجینو» اولینبار پاییز سال ۹۹ از شبکه سه پخش شد و هدف از ساخت آن ترغیب جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده بود. در هر قسمت از مسابقه، دو زوج جوان طی مراحل مختلف با یکدیگر رقابت و امتیازهایی کسب میکردند. «زوجینو» آیتمهای مختلفی مانند لبخوانی، تشکر کردن از همسر و پاسخ به سوالاتی درباره شخصیت او داشت. بعضی آیتمهای آن از نمونههای خارجی کپیبرداری شده بود و قرار بود فضایی مفرح و سرگرمکننده در برنامه ایجاد شود. باربد بابایی با اجرای پرشور و گرم خود و همچنین شوخیهای بامزه و به موقع، «زوجینو» را به این سمت و سو میبرد و اجرای او برگ برنده مسابقه بود. این برنامه به یکی از برندهای تلویزیون تبدیل نشد، اما کیفیت متوسط و قابل قبولی داشت. مرداد امسال همزمان با آغاز ایام عزاداری محرم و صفر این مسابقه به پایان رسید و از اوایل آبان پخش «خودمونی» آغاز شد. آیتم نامحبوب تشخیص خوراکی با چشمان بسته که جزو بازیهای «زوجینو» بود، جزو مراحل این مسابقه است و آیتم تشخیص حیوانات با چشمان بسته را چند سال قبل در مسابقه «هفت در سه» با اجرای دانیال عبادی دیده بودیم. مشابه ایده حرکت روی صفحه لغزنده نیز در مسابقه «کودکشو» استفاده شده بود. مهران رجبی که این روزها حضور پررنگی در تلویزیون دارد، به عنوان مجری «خودمونی» اجرای ویژهای ندارد و کمکی به جذابیت برنامه نمیکند.
بازدید پایین در تلوبیون
مدتی است که آمار رسمی میزان بینندگان سریالها و برنامههای تلویزیون اعلام نشده است، بنابراین نمیتوان به واسطه عدد و رقم، میزان استقبال از «زوجینو» و «خودمونی» را مقایسه کرد، اما میتوان تعداد بازدیدهای این دو برنامه را در تلوبیون مقایسه کرد. قسمتهای اولیه برنامه که مدت زیادی از زمان پخش آنها میگذرد، به سه هزار بازدید نرسیده و اکثر قسمتهای این برنامه حدود دو هزار بازدید دارد. میزان تماشای برنامه به مرور و اواخر آبان کمتر نیز شد و به هزار بازدید و کمتر از آن هم رسیده است. در حالی که میزان بازدیدهای فصل دوم «زوجینو» در تابستان امسال نشان میدهد این برنامه بین ۵ تا ۸ هزار بار دیده شده است. هرچند که از لحاظ زمانی «زوجینو» مدت بیشتری پخش شده و مدت زیادی از پخش «خودمونی» نمیگذرد، اما با توجه به واکنشها راجع به این مسابقه و همچنین کیفیت آن، بعید است که «خودمونی» در ادامه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.