نصب بیلبوردهای دو سریال تلویزیونی در شهر تهران، واکنشهایی را به دنبال داشته است. در حالی که در روزهای گذشته شماری از کاربران شبکههای اجتماعی درباره تبلیغات مجموعههای تلویزیونی «گیلدخت» و «حبیب» در بیلبوردهای شهری پایتخت نوشته بودند، دیروز ۲ فعال سیاسی و فرهنگی به نصب این بیلبوردها واکنش نشان دادند.
واکنش چهرهها
جمعهشب سیدمحمدعلی ابطحی چهره سیاسی اصلاحطلب در توییتی که بسیار دیده شد، درباره بیلبورد سریال «گیلدخت» نوشت: «توی بیلبوردهای خیابانی تهران دیدم تبلیغ سریال تلویزیون را میکنند. معنا و مفهوم آن این است که رسانه ملی با آن همه بودجه و امکانات، مخاطبش از بیلبوردهای خیابانی کمتر شده است. مدیران صداوسیما، کلاهتان را بالاتر بکشید.» حسین شمقدری مستندساز نیز که به جریان اصولگرا منتسب است، در ویدئویی با لحن طعنهآمیزی درباره بیلبورد «گیلدخت» گفت: «میخواهم تعریف فرهنگ نفتی را بگویم. با پول نفت، حقوق چند هزار کارمند را میدهی، با پول نفت، زیرساخت و شبکه و آنتن درست میکنی، باز با پول نفت، برای ساخت سریال میلیاردها هزینه میکنی و این سریال را رایگان پخش میکنی و باز هم کسی نمیبیند! باز با پول نفت، بیلبوردی را که روزانه هزینهای میلیونی دارد، پول بیلبورد میدهی که تو را به خدا بیا و فیلمهای من را ببین!»
از «دادستان» تا «حبیب»
ماجرای بیلبوردهای تبلیغاتی برای سریالهای تلویزیون البته به «گیلدخت» منحصر نیست و با این سریال هم شروع نشده است. پیش از این و در زمستان ۹۹، نصب اینگونه تبلیغات شهری با مجموعه «دادِستان» آغاز شد که در همان زمان واکنشهای زیادی را برانگیخت. در ادامه در بهار و تابستان ۱۴۰۱، بیلبوردهای مجموعه «مستوران» محصول سازمان هنری-رسانهای اوج که پس از چند سال یک بار دیگر سریال تلویزیونی تولید کرده بود، باز هم واکنشبرانگیز شد. نکته جالب آن که بیلبوردهای تازه، نه فقط برای «گیلدخت»، بلکه برای مجموعه «حبیب» که از شبکه ۲ نیز پخش میشود، اتفاق افتاده است؛ مسئلهای که احتمالاً نشان از یک سیاست تازه در رسانه ملی دارد. در کنار پخش همزمان دو سریال «شهباز» و «گیلدخت» هرکدام از ۲ شبکه، به نظر میرسد در رسانه ملی برای پروموت(پررونق شدن) سریالهای تلویزیون تصمیماتی گرفته شده که میتواند به پربینندهتر شدن آنها نیز بینجامد.