نگاهی به فهرست فیلمهایی که هر سال (۲۰۲۲ تا ۱۹۸۴) بیشترین امتیاز را در جدول منتقدان اسکرین در جشنواره کن را به خود اختصاص دادهاند نشان میدهد، تنها فیلمهای «پاریس تگزاس» ساخته «ویم وندرس» در سال ۱۹۸۴، «ایثار» ساخته «اندری تارکوفسکی» (۱۹۸۶)، «بازیگرـ» ساخته «رابرت آلتمن» (۱۹۹۲)، «سه رنگ: قرمز» ساخته «کریشتوف کیشلوفسکی» (۱۹۹۴)، «شکستن امواج» از «لارس فن تریه» و «رازها و. دروغها» به کارگردانی «مایک لی» (۱۹۹۶)، «آقای ترنر» ساخته «مایک لی» (۲۰۱۴)، «تونی اردمن» از «مارن اده» (۲۰۱۶) و «سوختن» به کارگردانی «لی چانگ دونگ» (۲۰۱۸)؛ نمره بالاتری نسبت به ساخته تحسینشده کیارستمی از سوی منتقدان دریافت کردهاند.
چند سال پیش نشریه گاردین در فهرست برترین فیلمهای برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، فیلم «طعم گیلاس» را در جایگاه دوم قرار داد.«پیتر بردشاو» منتقد سینمایی گاردین در توضیح فیلم «طعم گیلاس» نوشت: “بدون شک این فیلم یک شاهکار از عباس کیارستمی، یکی از بزرگترین شاعران سینماست. فیلمی با داستانی عجیب و غریب، زیبا و غمانگیز که حتی اکنون نیز نمیتوان آن را دقیقا تفسیر کرد. مردی عمیقا افسرده قصد خودکشی دارد پس در گوری میخوابد که یک کارگر کنده و باید بعدا آن را پُر کند. موضوعی بهتآور، نامعقول، تکاندهنده و ناراحت کننده.
فیلم به تاریکترین و ناشناختهترین جنبه این موضوع آن میپردازد. در این میان فردی تلاش میکند وی را از خودکشی منصرف کند و برای این کار شیرینی و لذت زندگی هچون طعم یک گیلاس را به او یادآور میشود».«طعم گیلاس» تاکنون تنها نخل طلای سینمای ایران از جشنواره کن را دریافت کرده است.