تولید محتوا و سریالسازی در دوره جدید مدیریت سیمافیلم به وضوح تسهیل شده و قطارش هم شتاب گرفته است. این را بیشتر اصحاب رسانه تایید میکنند که در دوران جدید، تعامل میان سیمافیلم با رسانهها و شنیدن نقدها، جدیتر شده است.
مهدی نقویان، رئیس مرکز سیما فیلم در نشست خبری خود و در پاسخ به پرسش جامجم در خصوص پرداختن به چهرههای معاصر و تاریخی در سریالهای الف ویژه، گفت: در این حوزه بار بزرگی بر دوش رسانه ملی است تا تاریخ و فرهنگ را به تصویر بکشیم. کما اینکه در خارج از سازمان، به این شخصیتها درست پرداخته نمیشود. شاید یکی از دلایل هزینههای هنگفتی باشد که باید برای آن صورت گیرد. دغدغه رسانه ملی این است که از هویت ملی فاصله نگیریم و برای نسل جوان هویتسازی کنیم. در این میان سریالهای الف ویژه هم با این نگاه ساخته میشود. مثل پوریای ولی یا حضرت معصومه و در کل تلاش میکنیم مفاخر ایران و اسلام را در این رده سریالسازی در نظر بگیریم.
وی به دوران تحولی سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: عنوان دوران تحولی را زیاد شنیدیم که مهمترین آن در حوزه سریال است. همانطور که بارها شنیدید محوریت تحول، در هویت و عدالت در برنامهسازی است. این تحولات در سریالسازی جاری شده است. در عین حال، بحث هویتی سه گزینه دارد که اسلامی، ملی و انقلابی است و در شخصیتهای فیلمنامهها رعایت میشود. نکته دوم درباره محورهای دوران تحولی، بحث عدالت است. در واقع منظورمان شکستن انحصار بود تا فرصت بیشتر به کسانی بدهیم که پشت درهای تلویزیون مانده بودند. پیش از این جریان حاکم در سریالسازی تلویزیون این طور بود که ملودرامهای تهرانی روی آنتن برود. وقتی صحبت از انحصار میشود شکستن انحصار در این حوزه را هم شامل میشود. در حوزههای مختلف این محور، در مرحله تولید و پیش تولید هستیم.انحصار را شکستیم
وی ادامه داد: در بخش عوامل و نیروی انسانی هم این انحصار در حال شکستن است. با هنرمندان تئاتر شهرهای دیگر جلسه داشتیم تا در حوزه بازیگری از آنها استفاده کنیم. تلویزیون همیشه فرصتی بوده که در دوره جدید توجه بیشتری هم به آن خواهد شد. در یک دورهای شاهد بودیم که کارها اغلب با بازیگران محدود ساخته میشد که این انحصار هم درحال شکستن است تا هم فرصتی برای آنهایی باشد که تا حالا فرصتی در این حوزه نداشتند و هم شاهد ورود پیشکسوتانی باشیم که پشت درهای سریالسازی مانده بودند. مرکز جدیدی هم به نام سیمرغ راه افتاده که در گونههای مختلف برنامهسازی وارد شود که در سالهای گذشته کمتر شاهد بودیم. گونههایی مثل سیتکام و داکیودرام که معتقدیم برای مخاطب هم جذاب است.
رئیس مرکز سیمافیلم تصریح کرد: ما ۹سریال داریم که منتظر آنتن است تا در شبکههای سه یا یک روی آنتن برود. سریالهایی مثل طلاق، عاشورا، سرزمین مادری(که همان سرزمین کهن است)، نیکان، ضد، مستوران ۲، سوران، نافله و سنجرخان. همچنین ۸ سریال درمرحله تولید داریم که شامل محرمانه، بازپرس، مهیارعیار، رخنه، رحیل، بچه محل و هادی میشود. در پیشتولید هم سریالهایی مثل ترور (درباره حاج قاسم سلیمانی)،غریبه، تانکخورها، موسی، غریبه، ۲۰کوئید، پردیسان، دروازه بهشت، رویان، عفیف، طوبی، گاندوی ۳، رستگاری، مسیر اصلی و آقای گرفتار۳ را داریم.
وی ادامه داد: در حوزه فیلمنامه هم ۱۵ مورد به سیمافیلم رسیده و در حال طی کردن مراحل تولید است. سریالهایی مثل شاهچراغ، قول مردونه، ماه عسل، هنگامه، کوه مرا صدا زد، بارش تند، مقامات انقلاب، کوپه شماره ۸، دشتستان، پریزاد، لمندگان، رو به موت، سبزوار، سرباز کوچک امام و روزهای لاجوردی. از میان کلی سریالهایی که در مراحل مختلف تولید است، ۶سریال در حوزه دفاع مقدس، ۷ سریال تاریخی معاصر و انقلاب، ۹ سریال اجتماعی و سبک زندگی، ۳سریال امنیتی، ۳سریال مبارزه با فساد، ۸ سریال تاریخی( یعنی قبل از پهلوی)، ۲سریال در حوزه مدافعان حرم، ۵ سریال طنز و ۳سریال علمی داریم. در عین حال صداوسیما کار تولید سریالهای الف ویژه را هم در کارهایش دارد که سلمان فارسی نمونه آن است و جزو پروژههای بزرگ نمایشی در دنیاست.
سریالهای الف نیاز به حمایت بیشتر دارد
وی ادامه داد: در حوزه سریالهای الف ویژه تولیدات منحصر به فردی داریم که حمایت از آن تنها به صدا و سیما نباید ختم شود. در واقع جدا از حمایت صدا و سیما، عزم ملی برای تولید میخواهد. هرچقدر حمایت از تلویزیون در این حوزه بیشتر شود دست صدا و سیما پر خواهد بود. ۲۰فیلمنامه سریال الف ویژه آماده است. از چند موردی که به سیمافیلم رسیده میتوان به پوریای ولی، حضرت معصومه، خواجه نصیرالدین طوسی و سعدی اشاره کرد که نیاز به اراده برای حمایت دارد. وی در پیشنهادی به دولت گفت: ما شاهد هستیم که بودجههای فرهنگی دروزارتخانههای مختلف زیاد است و میلیاردی هزینه میشود. پیشنهاد میکنیم هر وزارتخانه درسال، بودجه یک سریال را کنار بگذارد و حمایت کند. این ظرفیت در ایران وجود دارد و عزم ملی میخواهد که خارج از توان صرفا صدا و سیماست. امیدواریم دولت در زمینه تولید سریال فیلم و سریال هم ورود کند. نمیخواهیم بگوییم بودجه را به صدا وسیما بدهد بلکه برای ساخت سریال با همان محتوای موردنظر خودشان و دستاوردهایش وارد کار شوند. وی با اشاره به اینکه سریال سرزمین مادری به زودی به آنتن میرسد عنوان کرد: سریال موسی درمرحله پیش تولید است. نمیتوان بیشتر درباره آن صحبت کرد. به اندازه کافی مشغول جلو بردن آن هستند. پیش تولید با سرعت جلو میرود و برخی اقتضائات خارج از اراده ماست. در تلاشیم زودتر به تولید برسد.
وی در پاسخ به این سوال که پشت در ماندههای تلویزیون چه کسانی هستند، گفت: درهای سازمان روی هیچ کسی بسته نیست. اسم سیروس مقدم را آوردید. ایشان پشت در نمانده و جزو کارگردانهای درجه یک تلویزیون است. ما نسبت به سریال پایتخت هم هیچ وقت رویکرد منفی نداشتیم و ادامه سریالهای این چنینی را استقبال کردیم ولی از طرف خودشان هنوز طرح تازهای ارائه نشده که بررسی شود. منظور ما افرادی مثل او نیست.
سریال عیاری از تلویزیون خارج شد
نقویان در پاسخ به این پرسش که سریالهای الف ویژه را با کدام کارگردانها جلو میبرید گفت: سیاست تلویزیون این نیست که کارگردانهای بنام را کنار بگذاریم و فقط جوانها باشند. این دو مساله دو ریل موازی هستند. همچنین وقتی میگوییم سلبریتی زدایی به معنای این نیست که چهرهها نباشند. نقدمان این است که جریان جدید در کنارشان باشد و فعالیت کند. تلویزیون نشان داده که همیشه به سمت باتجربهها رفته. کما اینکه سریال پوریای ولی را آقای جوزانی و حضرت معصومه را جواد افشار جلو میبرد. معتقدیم که سریالهای بزرگ کارگردانهای بزرگ نیاز دارد. نقویان گفت: سریال ۸۷متر عیاری قبل از حضورمن در سیمافیلم تصمیمگیریهایی برایش شده بود که در جلسهای با کارگردان درحال حل شدن است. سریال به خارج از تلویزیون واگذار میشود و با مذاکره در حال بررسی کانالی هستیم که فروش بیشتری داشته باشد. وی درخصوص توجه به پیشرفت در سریالسازی گفت: غفلتی که شاید در حوزه ساخت سریال در رسانه ملی بوده، همان بحث پیشرفت است. کما اینکه میبینیم دهه۵۰ را با الان مقایسه میکنند و نشان میدهند که خیلی پیشرفتهتر بوده. این فریب بزرگ رسانههای آن طرفی درباره ایران است. در پیشرفت تولید نداشتیم و اندک بوده است. اما سریال رویان را داشتیم که بحث علمی است و در یک ملودرام اجتماعی بیان میشود. محرمانه هم درباره تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان ایرانی است. کمکی که از دولتمردان میخواهیم در این حوزه است تا کار را جلو ببریم.
در حوزه پخش به سبک کلاسیک ماندیم
رئیس مرکز سیما فیلم همچنین از همکاری متقابل با قوه قضائیه خبر داد و مصداق آن را سریال بازپرس دانست که مشارکت مالی قوه را هم دارد. او همچنین در خصوص برخی انتقادها به انحصار سیمافیلم گفت: سریال بیشترین حجم بودجه را دارد و چون مخاطبان زیادی دارد، فقط به اراده یک نفر در سیمافیلم نیست که سیاستگذاری شود. ما الان سه مرحله در تولید داریم. طراحی، تولید و پخش. در دوران تحولی این سه مرحله تفکیک شده و به همین دلیل فقط با سیاستگذاری مدیر سیمافیلم نیست. به نظرم خارج از ظرفیت گروهها و سیمافیلم این اتفاق به شکل ویژه در دفتر فیلمنامه شکل گرفته است. ۶۰ تا ۷۰ فیلمنامه تایید شده از دفتر فیلمنامه آمده که به مرحله ثابت برسد به سیمافیلم ارجاع میشود. در حوزه پخش ما همچنان در سبک کلاسیک ماندهایم. در یک شورایی در کمیته مربوطه در حال بررسی هستیم که سریالهای دنیا چطور پخش را پیش میبرند. دست کمک خودمان را به سمت رسانهها دراز کردیم و اگر پیشنهادی دارید ارائه کنید. بگویید اگر هفتگی باشد بهتر است یا شبانه. ما در حال تصمیمگیری هستیم و معتقدیم باید روی پخش هم کار کنیم. دوست داریم شما به ما در دیده شدن سریالها کمک کنید. در عین حال سایتی که سیمافیلم در حال بازطراحی است بنا دارد اطلاعات را مثل اتاق شیشهای ارائه کند. معتقدیم بازخوردها میتواند به ما کمک کند. ما را نقد کنید چون این نقد به کیفیت تولیدات کمک میکند. خودمان پیشنهاد ساخت برنامه در حوزه تولیدات سریالی دادیم. الان در مرحله انتخاب عوامل است. واقعا به دنبال نقد هستیم. تلویزیون سالی ۴۰ – ۳۰ سریال تولید میکند که نشان میدهد در این حوزه عقب نبودیم.