حبیب خزاییفر آهنگسازی است که تاکنون بالغ بر ۱۲۰۰ قطعه موسیقی ساخته و عمده شهرت او به ساخت موسیقی فیلم و سریال برمیگردد.
ساخت موسیقی برای مجموعهای با محتوای ملودرام و فضای اجتماعی نیازمند نگاه زیرکانه ازسوی آهنگساز است. چگونه چنین مقولهای طی شد؟
حسی که تصاویر به من میدهند، موجبات ساخته شدن یک آهنگ را فراهم میکنند. من به کمک این تصاویر میتوانم احساسی که از آنها گرفتهام را به موسیقی تبدیل کنم و نهایتا مجموعهای تولید شود که بتواند روی مخاطب تاثیرگذار باشد. در این میان سلیقه کارگردان نیز بیتاثیر نبوده و نیست؛ سلیقهای که مثلا به شما میگوید چه نوع موسیقی برای این داستان و این تصاویر نیاز است. حتی گاهی کارگردان میگوید از فلان موسیقی برای داستان خوشش میآید و با توجه به آن، من به آهنگسازی اقدام میکنم.
فضای ملودرام چه سبک و سیاق از موسیقی را میطلبد؟
فرمولی وجود ندارد که بگوییم مثلا باید موسیقی ملودرام بر این اساس ساخته شود. در بیشتر مواقع، زمانی که برای ساخت فیلمی به آهنگساز سفارش کار داده میشوداو فیلمنامه را میخواند. من نیز از این قاعده مستثنا نیستم و موسیقیام براساس فیلم پیش میرود. اینطور هم نیست که بگوییم داستان ملودرام است و موسیقی مثلا ژانر وحشت داشته باشد، همهچیز باید در یک راستا پیش برود. چگونگی فضای کار و همانطور که گفتم، خواسته کارگردان و سلیقه شخص آهنگساز در این امر دخیل است. اصلا گاهی پیش آمده که برای فضاهای ملودرام فیلم، از موسیقی استفادهای نشده است.
چطور در موسیقی با ذهن داستانپرداز و روایت همسو میشوید؟
من قبل از آهنگسازی، کاملا با شخصیتها و داستان فیلم آشنا میشوم و از جزئیات فضایی که داستان در آن اتفاق میافتد، مطلع هستم. شاید چنین رویکردی موجب نزدیکی موسیقی با ذهنیت نویسنده باشد، چون من در راستای داستان و فیلم و کلیت مجموعه پیش میروم و خود و هنرم را بخشی از این کلیت میدانم، نه مستقل و جدا از آن!