زهراسادات مصطفوی
*** از بازخورد سری اول مجموعه «آقای قاضی» بگوئید و این که بر اساس ارزیابیها، ارتباط مخاطبان با این اثر چگونه بود؟
-واکنشها نسبت به سری اول خیلی خوب بود. طبق آماری هم که از سازمان صدا و سیما داده شده، نزدیک به ۳۰ درصد مخاطب داشتیم. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که سریال ما در بدترین زمان تلویزیون پخش میشد اما واکنشهای خوبی از مردم چه در فضای مجازی و چه فضاهای دیگر داشتیم. مردم نسبت به ما لطف داشتند و «آقای قاضی» را دوست داشتند. بهنظر من آنقدر آثار مورد نیاز مردم در قالب نمایش و درام کم ساخته میشود که این باعث شد اقبال خوبی از طرف مردم نصیب «آقای قاضی» شود. ما سعی کردیم با داستانهایی که در سری اول آقای قاضی داشتیم، سطح وسیعی از جامعه را پوشش دهیم. این تنوع موضوعات در کنار تنوع اقلیمی و لهجهای باعث شد مخاطبانی از سرتاسر ایران داشته باشیم. هر قسمت «آقای قاضی» بالای سی هزار بار از تلوبیون توسط مردم دیده شده و همین بازدید را در یوتیوب نیز داشتیم که نشان میدهد که ایرانیان مقیم کشورهای دیگر هم از این سریال دیدن کردند.
*** «آقای قاضی» در قالب مرسوم سریالهای داستانی ما نیست. چطور به این شکل از اجرا رسیدید؟
– من مدتی در خانهای مستاجر بودم و مدام کشمکشهای حقوقی با صاحبخانه داشتم. همین موضوع باعث شد تا حقوق موجر و مستاجر را بخوانم و برای حل مشکلاتم به معاملات املاک رجوع کنم و به این نکته از نزدیک پی ببرم که خیلی از آنها حتی یک قانون ساده در این زمینه را بلد نیستند! آن زمان به ذهنم رسید که یک کار حقوقی در قالب اثر نمایشی تولید کنم. بسیاری از آثار ایرانی و خارجی را مشاهده کردم تا نهایت به ساخت یک درام دادگاهی رسیدم. البته این نمومه از سریالسازی چیزی بین سیتکام و سریال داستانی است.
***نقدهای زیادی درباره سریال البته نه از نظر فرم و محتوا کار بلکه از نظر موضوعات حقوقی و قضایی نوشته شده است. خود شما تا چه اندازه این نقدها را قبول دارید و فکر میکنید تا چه حد در نمایش قوانین حقوقی به مخاطب موفق بودهاید؟
-نقدهایی که به مجموعه «آقای قاضی» وارد شد، عموما از سمت جامعه وکلا بود. دلیلش هم این است که ما به عمد در سری اول این مجموعه وکلا را از دایره شخصیتهای آقای قاضی حذف کردیم. دلیل اصلی این مسئله هم این بود که دوست داشتیم خود مردم مقابل قانون قرار بگیرند و واسطهگری وکلا حذف شود. البته من اهمیت واسطهگری وکلا را درک میکنم. این انتخاب خودخواسته از سمت ما بود. ما تصمیم گرفتیم دوربین را در سه ضلع خواهان، قاضی و خوانده تنظیم کنیم و وکلا را وارد این فضا نکنیم.
*** هدف ارتقای سواد حقوقی مخاطب بود؟
-دوست داشتیم که مردم بیواسطه در مقابل قانون قرار بگیرند. عدم حضور وکلا در صحنه دادگاه ما و اینکه خیلی از مسائل مردم، بدون داشتن وکیل حل میشود باعث نقدهای زیادی شد. ما از سمت قضات، قوه قضاییه و مردم چنین نقدهایی نداشتیم.
*** اما قاعدتا خود شما برای ساخت سریال از مشاوره وکلا و قضات بهرهمند بودهاید؟
-بله، زمانی که موضوعی مد نظر قرار میگرفت، چهار وکیل روی آن نظارت میکردند و آن را مورد بررسی قرار میدادند، بعد از آن زمانی که فیلمنامهها نوشته میشدند، دو قاضی قوه قضاییه آنها را مطالعه و ایرادات قضایی از آن میگرفتند و آن ایرادات توسط ما بر طرف میشد. البته برخی موضوعات نیز از درام داستان کمک میگرفت و در نهایت کوتاهی مدت زمان روایتها و خستهنشدن مخاطب را در نظر داشتیم. همانطور که اشاره کردید، تلاش عمده ما این بود که مردم خدای ناکرده آموزش غلط نبینند و به درستی با قوانین حقوقی آشنا شود.
***در سری دوم «آقای قاضی» ما شاهد چه تغییرات و تحولاتی هستیم؟ چه مضامینی به کار اضافه خواهد شد؟
-ما در فصل دوم، کمی در ساختار تغییر خواهیم داد و فقط در دادگاه نخواهیم بود. ما وارد فضای دادسرا میشویم و لوکیشنهای بیشتری خواهیم داشت. علاوه بر این تعداد بازیگران اصلی به شش نفر تغییر میکند و در کنار آنها، حدود ۴۵۰ بازیگر فرعی خواهیم داشت که در هر اپیزود به ما اضافه خواهند شد. غیر از این ما از نظر محتوایی پروندههای جنایی، مفاسد اقتصادی و اداری بیشتر خواهیم داشت و با موضوعات مختلفی که در سری اول خیلی به آنها پرداخته نشده بود، همراه خواهیم شد. همچنین تلاش میکنیم قسمتهای پرمخاطب را افزایش دهیم تا مردم با موضوعاتی که ازقبل مورد استقبالشان بود، همذاتپنداری کنند و بیش از قبل با مجموعه همراه باشند.