جدول گیشه نمایش سینماهای دو کشور چین و کرهجنوبی این هفته هم شاهد موفقیت بسیار خوب محصولات بومی و عدم توجه تماشاگران داخلی به بلاکباسترهای هالیوودی بود. این استقبال از فیلمهای بومی باعث شد تا صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش هر دو کشور، اختصاص به محصولاتی از هنرمندان صنعت سینمای همین کشورهاباشد.
در چین، کمدی درام جوانپسند و اجتماعی «غبار در برابر غبار» با افتتاحیهای ۲۳ میلیون دلاری در صدر جدول گیشه هفتگی سینماهای این کشور دور قاره آسیا قرار گرفت. فیلم با حال و هوای جنایتکارانه و کمدی خود توانست انبوه جوانان علاقهمند به سینما را جذب خود کند و این درحالی است که ستاره اصلی آن، دا پنگ یکی از مجریان برنامههای قدیمی و پربیننده تاکشوهای تلویزیونی است که حالا دوران میانسالی را تجربه میکند.
به گفته منتقدان، در کنار کارگردانی خوب جاناتان لی، داستان فیلم و مضمون آن دلیل اصلی استقبال بالای تماشاگران از غبار در برابر غبار بوده است. خط اصلی داستان این کمدی جنایتکارانه درباره دورانی بعد از یک سرقت مسلحانه است. در حقیقت، ۲۱سال بعد از این سرقت نوار ویدئویی پیدا میشود که صحنه سرقت را با برخی جزئیات نشان میدهد. اداره پلیس با توجه به مدرک تازه، تحقیقات مفصلی را در رابطه با سرقت شروع میکند. این تحقیقات خیلی زود پای کسانی را به میان میکشد که به نوعی در کار سرقت مشارکت داشتهاند. اهل فن پیشبینی فروشی ۱۰۰میلیون دلاری برای این فیلم کمهزینه و ارزانقیمت میکنند.
درام پررمزوراز کرهای «خواب» هم با افتتاحیهای سه میلیون دلاری، در صدر جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور نشست. خواب مثل تعداد دیگری از فیلمهای هیجانی و مرموز سینمای کره(که هنرمندان بومی توان بسیار خوبی در ساخت آنها دارند) داستانی دور از تصور و بسیار تخیلی را به تصویر میکشد. یک زوج جوان شخصیتهای اصلی داستان فیلم هستند که در ظاهر زندگی راحت و بیدغدغهای دارند. بهزودی مرد خوابها و رؤیاهای آشفتهای میبیند که اوضاع روحی و روانیاش را بههم میریزد. با گذشت زمان، مرد ادعا میکند شخص دیگری در وجودش رخنه کرده و زندگی میکند. این شخص از مرد درخواست انجام کارهایی را میکند که او قصد انجامشان را ندارد. اما ادعای مرد از سوی اطرافیان پذیرفته نمیشود و این سرآغاز ماجراهای هیجانانگیز و رمزآلودی است که خط اصلی داستان را به جلو میبرد. جیسن لو،کارگردان فیلم عقیده دارد تنها با ساخت فیلمهایی با داستانهای جذاب و سرگرمکننده میتوان تماشاگران را با خود همراه و وادارشان کرد که به تماشای تولیدات داخلی بنشینند.
به گفته او: «تماشاچی داخلی دوست دارد فیلمهایی به زبان مادری ببیند و در عینحال خواهان آن است که داستانهایی شیرین و سرگرمکننده با این زبان تعریف شود. ما در فیلم خود تلاش کردیم به این درخواست جواب دهیم و نوع استقبال و واکنش مردم نشان میدهد که کارمان را تا حد زیادی درست انجام دادهایم. تماشاگران کرهای طرفدار داستانهای وهمآلود و پررمزوراز هستند و همیشه بیننده پروپاقرص این نوع فیلمها بودهاند.»
به گفته منتقدان، در کنار کارگردانی خوب جاناتان لی، داستان فیلم و مضمون آن دلیل اصلی استقبال بالای تماشاگران از غبار در برابر غبار بوده است. خط اصلی داستان این کمدی جنایتکارانه درباره دورانی بعد از یک سرقت مسلحانه است. در حقیقت، ۲۱سال بعد از این سرقت نوار ویدئویی پیدا میشود که صحنه سرقت را با برخی جزئیات نشان میدهد. اداره پلیس با توجه به مدرک تازه، تحقیقات مفصلی را در رابطه با سرقت شروع میکند. این تحقیقات خیلی زود پای کسانی را به میان میکشد که به نوعی در کار سرقت مشارکت داشتهاند. اهل فن پیشبینی فروشی ۱۰۰میلیون دلاری برای این فیلم کمهزینه و ارزانقیمت میکنند.
درام پررمزوراز کرهای «خواب» هم با افتتاحیهای سه میلیون دلاری، در صدر جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور نشست. خواب مثل تعداد دیگری از فیلمهای هیجانی و مرموز سینمای کره(که هنرمندان بومی توان بسیار خوبی در ساخت آنها دارند) داستانی دور از تصور و بسیار تخیلی را به تصویر میکشد. یک زوج جوان شخصیتهای اصلی داستان فیلم هستند که در ظاهر زندگی راحت و بیدغدغهای دارند. بهزودی مرد خوابها و رؤیاهای آشفتهای میبیند که اوضاع روحی و روانیاش را بههم میریزد. با گذشت زمان، مرد ادعا میکند شخص دیگری در وجودش رخنه کرده و زندگی میکند. این شخص از مرد درخواست انجام کارهایی را میکند که او قصد انجامشان را ندارد. اما ادعای مرد از سوی اطرافیان پذیرفته نمیشود و این سرآغاز ماجراهای هیجانانگیز و رمزآلودی است که خط اصلی داستان را به جلو میبرد. جیسن لو،کارگردان فیلم عقیده دارد تنها با ساخت فیلمهایی با داستانهای جذاب و سرگرمکننده میتوان تماشاگران را با خود همراه و وادارشان کرد که به تماشای تولیدات داخلی بنشینند.
به گفته او: «تماشاچی داخلی دوست دارد فیلمهایی به زبان مادری ببیند و در عینحال خواهان آن است که داستانهایی شیرین و سرگرمکننده با این زبان تعریف شود. ما در فیلم خود تلاش کردیم به این درخواست جواب دهیم و نوع استقبال و واکنش مردم نشان میدهد که کارمان را تا حد زیادی درست انجام دادهایم. تماشاگران کرهای طرفدار داستانهای وهمآلود و پررمزوراز هستند و همیشه بیننده پروپاقرص این نوع فیلمها بودهاند.»