از هزینه بالا تا کرونا و مرگ یک اسب
هر دو صنعت سینما و تلویزیون کرهجنوبی علاقه و ارادت خاصی به تولید درامهای دورهای تاریخی دارند و این درحالیاست که به گفته اهل فن و تاریخشناسان، این کشور فاقد یک تاریخ غنی کلاسیک است و هنرمندان کرهای همراه با تاریخنویسان کشور، سخت در تلاش هستند تا تاریخی پرماجرا و غنی برای خودشان خلق کنند.
این ادعا چه واقعیت داشته باشد و چه نداشته باشد، هنرمندان کرهای بهشکلی ظریف و زیبا توانستهاند تاریخی مهیج و بهیادماندنی را روی صفحه کوچک تلویزیون و پرده سینما خلق کنند. «امپراتور اشکها» هم یکی از همین آثار خلقشده چشمنواز است که تماشاچی را همراه خود به دل گذشته پرماجرا و رنگین کشور کره میبرد. این مجموعه در ژانر «ساگوک» قرار میگیرد که اختصاص به حماسههای تاریخی سنتی کره دارد و یکی از مشهورترین ژانرهای هنری در صنعت تصویری این کشور دور قاره آسیا بهحسابمیآید. شبکه تلویزیونی کیبیاس تهیهکننده امپراتوری اشکها، پنجسال بعد از موفقیت کلان یک درام تاریخی دیگر خود بهنام «جانگ یئونگ سیل»(۲۰۱۶) سراغ اثر تازهاش رفت و اعلام کرد قصد دارد با آن، چشمانداز تازهای از تاریخ کشور و نوع ساخت مجموعههای تاریخی ارائه دهد. استقبال بالای تماشاگران و منتقدان از امپراتوری اشکها نشان داد سازندگانش در این کار با موفقیت عمل کردهاند. داستان امپراتوری اشکها قبل از این حداقل یک بار دیگر توسط هنرمندان تلویزیونی کره تولید شده است. مجموعه قبلی در فاصله سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ روی آنتن رفت، اما اهلفن عقیده دارند نسخه سال ۲۰۲۲ این داستان بسیار گیراتر و جذابتر از نسخه قدیمی آن است و سازندگانش با بهرهگیری از فناوریهای نوین رایانهای و جلوههای ویژه توانستهاند صحنههایی بهیادماندنی و استثنایی خلق کنند. خط اصلی داستان امپراتوری اشکها درباره یو بنگ وون، سومین پادشاه سلسله جوسیون است که در دوران حکمرانیاش با دسیسهها، جنگها و مشکلات زیادی روبهرو شد. این پادشاه برای ایجاد نظم نوین و ازبینبردن یکسری دستورات و مقررات گذشته، با چالشهای عمیقی روبهرو میشود. نقش این شخصیت را جو سانگ ووک، بازیگر مطرح کرهای بازی کرده که برای آن، جایزه بهترین بازیگر مرد تلویزیونی سال را نیز دریافت کرد. پارک جین هی، همبازی او در این سریال هم توانست عنوان بهترین بازیگر زن سال تلویزیون را از آن خود کند. او در امپراتوری اشکها در قالب شخصیت سومین ملکه سلسله جوسیون ظاهر شد. نکته جالب این است که این دو بازیگر بعد از ۱۲سال دوباره با یکدیگر همبازی شدند. همکاری قبلی آنها «غول» در سال۲۰۱۱ توانست لقب یکی از پربینندهترین سریالهای تلویزیونی سال کره را به خود اختصاص دهد.
جوسانگ ووک که در رشته طراحی داخلی تحصیل و از سال۱۹۸۸ فعالیت بازیگریاش را آغاز کرده، با امپراتوری اشکها توانست تبدیل به یکی از موفقترین بازیگران قابکوچک شود. خود بازیگر از این درام تاریخی بهعنوان «یک آغاز تازه» هم برای خودش و هم برای صنعت مجموعهسازی تاریخی کره اسم میبرد. این درحالیاست که تحلیلگران اقتصادی از مجموعه بهعنوان یکی از گرانترین تولیدات قابکوچک کره یاد میکنند. سازندگان سریال پرهزینه بودن آنرا با تعداد انبوه بازیگران، حضور تعداد زیادی شخصیت تاریخی کوچک و بزرگ در دل داستان و یک خط قصه طولانی و پرفرازونشیب مرتبط میدانند و میگویند چنین سریال پروپیمانی نیازمند صرف چندین میلیون دلار پول و سرمایه هم هست.
جو سانگ ووک درباره تولید مجموعه چنین میگوید: «ساخت چنین سریالی، حکم یک غنیمت برای صنعت هنر و سرگرمی کره دارد. من خودم خیلی خوشحالم که سهمی در تولید آن دارم. زمانی که جوانتر بودم آرزوی بازی در چنین اثر باشکوهی داشتم و بسیار خوشحالم که در ابتدای میانسالی به این آرزو رسیدم. باید بگویم خیلی راضیام که این نقش را حالا بازی میکنم، زیرا تجربیاتی پیدا کردهام که بازیام را در این سریال راحتتر و بهتر کرد. شاید اگر ۱۰سال قبل این نقش را به عهده میگرفتم، تواناییهای امروزم را برای ارائه بهتر و درستتر آن نداشتم. درعینحال، امپراتوری اشکها اولین قدم من به سمت کاملتر شدن و بالغتر شدنم در مقام یک بازیگر است. احساس خوشحالی میکنم که دوران جوانیام با بازی در این سریال به پایان میرسد. امپراتوری اشکها پروژهای برلیان و الماسگونه است که هر بازیگری آرزوی حضور در آن را دارد.» تولید مجموعه با دردسرهایی هم روبهرو شد. بیماری کووید ــ ۱۹ لطمه خود را به این درام تاریخی هم زد. در کنار ابتلای چند عضو گروه سازنده، یه جین وو، یکی از بازیگران مهم سریال هم کرونا گرفت. از آنجا که بیماری او میتوانست ضربهای جدی به کار فیلمبرداری بزند، این پرسش مطرح شد که کل کار فیلمبرداری متوقف شود یا سازندگان مجموعه سراغ فیلمبرداری سکانسهایی بروند که این بازیگر در آنها حضور ندارد. اصرار عوامل دستاندرکار باعث شد تا تهیهکنندگان راه دوم را در پیش بگیرند و درحالیکه خودشان سر صحنه فیلمبرداری هستند، یه جین وو را به مرخصی اجباری و استراحت مطلق در منزل بفرستند. اما این تنها مشکل سازندگان امپراتوری اشکها نبود. یکی از سکانسهای اکشن سریال در مسیر نادرستی افتاد که به زخمیشدن شدید تعدادی از بازیگران، هنروران و همچنین حیوانات حاضر در صحنه فیلمبرداری منجر شد. یکی از اسبها بعد از جراحت زیاد ازبینرفت و پخش این خبر در رسانههای گروهی و شبکههای اجتماعی سروصدا و جنجال بسیار زیادی راهانداخت. طرفداران حقوق حیوانات هجمه سنگینی بر سازندگان سریال وارد کردند و کار به جایی کشیده شد که کارگردان و بازیگران اصلی مجموعه با حضور جلوی دوربین خبرنگاران از وقوع این حادثه ابراز ناراحتی کرده و قول دادند مشابه آن اتفاق نخواهد افتاد.
جوسانگ ووک که در رشته طراحی داخلی تحصیل و از سال۱۹۸۸ فعالیت بازیگریاش را آغاز کرده، با امپراتوری اشکها توانست تبدیل به یکی از موفقترین بازیگران قابکوچک شود. خود بازیگر از این درام تاریخی بهعنوان «یک آغاز تازه» هم برای خودش و هم برای صنعت مجموعهسازی تاریخی کره اسم میبرد. این درحالیاست که تحلیلگران اقتصادی از مجموعه بهعنوان یکی از گرانترین تولیدات قابکوچک کره یاد میکنند. سازندگان سریال پرهزینه بودن آنرا با تعداد انبوه بازیگران، حضور تعداد زیادی شخصیت تاریخی کوچک و بزرگ در دل داستان و یک خط قصه طولانی و پرفرازونشیب مرتبط میدانند و میگویند چنین سریال پروپیمانی نیازمند صرف چندین میلیون دلار پول و سرمایه هم هست.
جو سانگ ووک درباره تولید مجموعه چنین میگوید: «ساخت چنین سریالی، حکم یک غنیمت برای صنعت هنر و سرگرمی کره دارد. من خودم خیلی خوشحالم که سهمی در تولید آن دارم. زمانی که جوانتر بودم آرزوی بازی در چنین اثر باشکوهی داشتم و بسیار خوشحالم که در ابتدای میانسالی به این آرزو رسیدم. باید بگویم خیلی راضیام که این نقش را حالا بازی میکنم، زیرا تجربیاتی پیدا کردهام که بازیام را در این سریال راحتتر و بهتر کرد. شاید اگر ۱۰سال قبل این نقش را به عهده میگرفتم، تواناییهای امروزم را برای ارائه بهتر و درستتر آن نداشتم. درعینحال، امپراتوری اشکها اولین قدم من به سمت کاملتر شدن و بالغتر شدنم در مقام یک بازیگر است. احساس خوشحالی میکنم که دوران جوانیام با بازی در این سریال به پایان میرسد. امپراتوری اشکها پروژهای برلیان و الماسگونه است که هر بازیگری آرزوی حضور در آن را دارد.» تولید مجموعه با دردسرهایی هم روبهرو شد. بیماری کووید ــ ۱۹ لطمه خود را به این درام تاریخی هم زد. در کنار ابتلای چند عضو گروه سازنده، یه جین وو، یکی از بازیگران مهم سریال هم کرونا گرفت. از آنجا که بیماری او میتوانست ضربهای جدی به کار فیلمبرداری بزند، این پرسش مطرح شد که کل کار فیلمبرداری متوقف شود یا سازندگان مجموعه سراغ فیلمبرداری سکانسهایی بروند که این بازیگر در آنها حضور ندارد. اصرار عوامل دستاندرکار باعث شد تا تهیهکنندگان راه دوم را در پیش بگیرند و درحالیکه خودشان سر صحنه فیلمبرداری هستند، یه جین وو را به مرخصی اجباری و استراحت مطلق در منزل بفرستند. اما این تنها مشکل سازندگان امپراتوری اشکها نبود. یکی از سکانسهای اکشن سریال در مسیر نادرستی افتاد که به زخمیشدن شدید تعدادی از بازیگران، هنروران و همچنین حیوانات حاضر در صحنه فیلمبرداری منجر شد. یکی از اسبها بعد از جراحت زیاد ازبینرفت و پخش این خبر در رسانههای گروهی و شبکههای اجتماعی سروصدا و جنجال بسیار زیادی راهانداخت. طرفداران حقوق حیوانات هجمه سنگینی بر سازندگان سریال وارد کردند و کار به جایی کشیده شد که کارگردان و بازیگران اصلی مجموعه با حضور جلوی دوربین خبرنگاران از وقوع این حادثه ابراز ناراحتی کرده و قول دادند مشابه آن اتفاق نخواهد افتاد.