اقدامات بارسلونا برای فرار از بحران مالی و جبران بدهیهای گذشته با استفاده از بقایای نوکمپ، میتواند کلاس درس مهمی برای مدیران تیمهای ایرانی باشد.
دوران حضور بارتومئو در بارسلونا، با قراردادهای سنگین و بدهی گزافی همراه بود که منجر به خروج لیونل مسی از بارسلونا و پایان دوران خریدهای گرانقیمت بارسلونا شد به طوری که بسیاری گمان میکردند به زودی این تیم بزرگ ورشکست میشود اما سیاستهای لاپورتا در بازگشت دوباره به این تیم، تا حدودی وضعیت را آرام کرد و حالا همه ارکان این باشگاه به دنبال افزایش درآمدها هستند.
بارسا از تابستان دو سال قبل به این سمت، برای افزایش درآمدهای خود اقدام به اجرای ایدههای جدید کرده که شاید در دنیای فوتبال کم سابقه باشد.
از جدیدترین اقدامات بارسلونا باید به فروش بقایای نوکمپ اشاره کرد. با شروع پروژه تخریب و احداث ورزشگاه جدید این تیم در کاتالونیا، بارسلونا صندلیهای این ورزشگاه را که در حالت عادی میتوانست فاقد ارزش باشد، به قیمت ۳۰۰ یورو و چمن نوکمپ را هم به قیمت ۵۰ یورو به فروش گذاشت تا هواداران و علاقهمندان به این تیم یک یادگاری با ارزش از ورزشگاه سابق خود داشته باشند.
لوکسترین محصول بارسلونا در فرآیند بازسازی نوکمپ هم ساخت الماسهای ۱۵ هزار یورویی با استفاده از کربن موجود در چمن ورزشگاه است که به ویترین فروشگاه بارسا افزوده شده است.
اگر چه این قبیل درآمدزاییها در کنار درآمدهای پایدار و هنگفت تیمهای انگلیسی ناشی از حق پخش تلویزیونی یا رئال مادرید چندان زیاد نیست اما استفاده سران بارسا از این قبیل کارها برای افزایش درآمدزایی نشاندهنده تلاش مدیران باشگاه و استفاده از ایدههای مختلف برای خروج از بحران است.
استقبال بارسلونا از هر گونه محصول یا فرصتی برای درآمدزایی در شرایطی است که در داخل ایران به علت نبود درآمدهای حق پخش تلویزیونی، تیمهای ایرانی و به خصوص مدیران تیمها همواره از نبود درآمدزایی گلایه دارند.
در سالیان گذشته باشگاههای ایرانی و به خصوص استقلال و پرسپولیس تلاشهایی برای درآمدزایی با عرضه محصولات مشترک مانند مواد خوراکی یا محصولات بهداشتی کردهاند اما همین تیمها در سالیان گذشته هیچ تلاشی برای ایجاد یک موزه یا یک فروشگاه مستقل برای مراجعه هواداران خود نکردهاند و مرتب از این میگویند که ما نمیتوانیم!
مدیران بارسلونا برای احیای این باشگاه بدهکار دست به هر کاری زدهاند و در کنار فروش تبلیغات سالیان آینده باشگاه و حتی نام نوکمپ، چشم به مواردی هم داشتهاند که میتوان به برگزاری مجالس عروسی در نوکمپ هم اشاره کرد که هنگام تعطیلات تابستانی انجام شد و حتی شاید با کنایه تیمهای رقیب هم همراه بود اما همه اقدامها در جهت درآمدزایی انجام شد.
انتهای پیام