جامعه بشری مخالف چیزی به نام سرقت و دزدی است و این موضوع را یکی از خطوط قرمز خود در روابط اجتماعی عنوان کرده است، این در حالی است که عموم مردم طرفدار و خواننده صفحات حوادث روزنامهها و نشریات و به ویژه اخبار و مطالب مربوط به سرقتها هستند.
دو صنعت سینما و تلویزیون هم طی سالها و دهههای گذشته تعداد زیادی فیلم و سریال با مضمون سرقت تولید و در معرض دید و قضاوت تماشاگران انبوه خود گذاشته است. این نکته که شدت میزان علاقه به پیگیری اخبار سرقت در جوامع بشری از کجا نشات میگیرد، موضوعی است که روانکاوان و جامعهشناسان باید در بارهاش بحث کرده و نظر دهند اما تا آنجا که به دنیای تصویر و سرگرمی مربوط میشود، ژانر سرقت از دیرباز یکی از محبوبترین ژانرهای هنری بوده و بخش مهمی از تولیدات سینمایی و تلویزیونی در ارتباط با این مضمون جذاب و تقریبا ناشناخته است. پس طبیعی است که تازهترین اثر اینترنتی شبکه جنجالی نتفلیکس «زیبا بین» هم بلافاصله بعد از پخش، بهشدت مورد توجه عموم تماشاگران قرار گرفته و با یک درجهبندی و رتبه بسیار خوب، در کنار دیگر سریالهای پربیننده قرار بگیرد. اریک گارسیا، خالق مجموعه زمانی که طرح تولید آن را ریخت، روی میزان علاقه عمومی تماشاگران به داستانی درباره یک سرقت بزرگ حساب ویژهای باز کرده بود. سریال هشت اپیزودی او با زمانهایی بین ۳۴ تا ۵۶ دقیقه، نمایشدهنده سرقتی دقیق و حسابشده است که داستان و ماجراهایش را به شکلی زیبا، جذاب و البته غیرمنتظره و غافلگیرکننده تعریف میکند. خط اصلی داستان مجموعه روی طراح سرقتی بسیار حرفهای به نام لیو پاپ (با بازی جانکارلو اسپوزیتا چهره معروف لاتینیتبار دنیای قاب کوچک) و گروه همکارش تمرکز میکند که به دنبال سرقتی سخت و مشکل به مبلغ هفت میلیون دلار هستند. قرار است این سرقت به عنوان سرقتی افسانهای معرفی و شناخته شود اما مسائلی چون حسادت، خیانت، حرص و طمع و تهدیدهایی از این دست، انجام سرقت را با موانعی جدی روبهرو میکند و این پرسش مطرح میشود که لیو و همکارانش موفق به انجام سرقت حماسیشان خواهند شد یا نه. از دیگر بازیگران مطرح سریال میتوان به روفوس سویل، پاز وگا و جی کارتنی اشاره کرد.
گارسیا طرح تولید زیبابین را اواسط سال۲۰۲۱ مطرح کرد و مدیران نتفلیکس بعد از مطالعه فیلمنامه، بلافاصله چراغ سبز تولید آن را صادر کردند. یکی از نکاتی که بهشدت مورد توجه نتفلیکسیها قرار گرفته بود، لحن خاص روایتی داستان بود که به تماشاگران اجازه میداد این سریال را به شکلی کاملا تازه و بدیع تماشا کنند. برخلاف عموم سریالهای تلویزیونی که تماشاچی باید اپیزودهای آنرا پشتسر هم دنبال کرده و ماجراها را پیگیری کند، فیلمنامه زیبابین به گونهای نوشته و فیلمبرداری شد که به تماشاگرانش امکان آن را میدهد هر طور که مایل باشند، قسمتهای مختلف آن را تماشا کنند و مجبور به رعایت قانون اپیزود اول تا هشتم به صورت پی در پی و پشتسر هم نیستند. به گفته گارسیا: «داستان فیلمنامه به گونهای است که یک ترکیب خطی و منظم ندارد و به بیننده اجازه میدهد تا به هر ترتیبی که خودش دوست دارد، به تماشای این هشت اپیزود بنشیند. این مسأله تداخلی در روند دنبال کردن حوادث ایجاد نمیکند و ارتباط خطی داستان با تماشاچی در تمام لحظات حفظ میشود.» البته این نکته که چنین چیزی چگونه امکانپذیر است و گارسیا و همکارانش به چه شکلی آن را امکانپذیر کردهاند، موضوعی است که خود تماشاگران باید با دیدن سریال، آن را تجربه کنند. سازندگان سریال برای هرقسمت آن، نام یک رنگ یا یک طیف رنگی را انتخاب کردهاند. این انتخاب البته آگاهانه و عمدی است، زیرا رنگ مورد نظر هر اپیزود در ارتباط کامل با داستان آن قسمت و ماجراهایش است و عنصر اصلی آن قسمت را تشکیل میدهد. داستان زیبابین از ۲۴سال قبل از شروع کار سرقت شروع شده و تا شش ماه بعد از آن ادامه پیدا میکند اما بههمریختگی داستان به گونهای است که این زمانها مدام درهم تلفیق شده و نوعی بیزمانی ایجاد میکند. در حقیقت، هر اپیزود این ماجرا را از زاویه و نگاه متفاوتی به تصویر میکشد که حال و هوایی متفاوت از دیگر روایتها دارد. تهیهکنندگان سریال در ابتدا نام «جیگساو» را برایش انتخاب کردند. ریدلی اسکات، کارگردان و تهیهکننده سرشناس انگلیسی که یکی از تهیهکنندگان و مدیر تولید سریال است، درخواست تغییر این نام را کرد. او عقیده داشت این نام تماشاگران را به یاد ژانر ترس و دلهره و مجموعه فیلم ارزانقیمت «اره» و کاراکتر اصلی آن جیکساو انداخته و به این ترتیب، به تماشاگران آدرس غلط میدهد. اسکات که شرکت فیلمسازیاش بخش مهمی از هزینههای تولید مجموعه را تقبل کرد، حاضر نشد کارگردانی هیچیک از اپیزودهای آن را قبول کند و زمینه را برای کار چهرههایی که قرار است در آینده لقب فیلمسازان مطرح را بگیرند، فراهم و باز کرد. با این وجود، او به عنوان مشاور اصلی فیلمنامه و کارگردانی در تمام مدت کار تولید و فیلمبرداری در کنار کارگردانان قسمتهای مختلف مجموعه و اریک گارسیا بود.
پخش زیبابین در اوایل ژانویه۲۰۲۳ با استقبال بالای تماشاگران خانگی و پلتفرمهای دیجیتال همراه شد. به نوشته نشریه روتن تومیتو از مجموعه ۳۴نقد و مروری که روی سریال صورت گرفت، نزدیک ۷۰درصد این نقدها مثبت بوده است، که نشان از رضایت عموم منتقدان از سریال دارد. این منتقدان شیفته سبک کار فیلمنامهنویسان در درهم تنیده کردن داستان و ماجراها شدند و نوشتند که با وجود سختی کار، بیننده بهراحتی با این موضوع کنار آمده، میتواند روند داستان و ماجراها را دنبال کند. این درحالی است که تعداد زیادی از نشریات تلویزیونی این بحث مهم و جذاب را پیش کشیده و مطرح کردند که آیا سبک جدید داستانگویی نتفلیکس که شامل انتخاب راندوم و تصادفی اپیزودهاشده وقانون دنبال کردن پشت سرهم اپیزودها را نفی میکند، میتواند به رویه معمول فیلمنامهنویسی تلویزیونی شود که داستانهایشان را معمولا درچند فصل ودر اپیزودهایی طولانی تعریف میکنند؟ حتی برخی نشریات از این هم فراتر رفته و به تحقیق درباره چنین امکانی پرداختند. سریال زیبابین توسط گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ ادارهکل تامین و رسانه بینالملل سیما دوبله شده و بهزودی از شبکه تماشا روی آنتن میرود.
گارسیا طرح تولید زیبابین را اواسط سال۲۰۲۱ مطرح کرد و مدیران نتفلیکس بعد از مطالعه فیلمنامه، بلافاصله چراغ سبز تولید آن را صادر کردند. یکی از نکاتی که بهشدت مورد توجه نتفلیکسیها قرار گرفته بود، لحن خاص روایتی داستان بود که به تماشاگران اجازه میداد این سریال را به شکلی کاملا تازه و بدیع تماشا کنند. برخلاف عموم سریالهای تلویزیونی که تماشاچی باید اپیزودهای آنرا پشتسر هم دنبال کرده و ماجراها را پیگیری کند، فیلمنامه زیبابین به گونهای نوشته و فیلمبرداری شد که به تماشاگرانش امکان آن را میدهد هر طور که مایل باشند، قسمتهای مختلف آن را تماشا کنند و مجبور به رعایت قانون اپیزود اول تا هشتم به صورت پی در پی و پشتسر هم نیستند. به گفته گارسیا: «داستان فیلمنامه به گونهای است که یک ترکیب خطی و منظم ندارد و به بیننده اجازه میدهد تا به هر ترتیبی که خودش دوست دارد، به تماشای این هشت اپیزود بنشیند. این مسأله تداخلی در روند دنبال کردن حوادث ایجاد نمیکند و ارتباط خطی داستان با تماشاچی در تمام لحظات حفظ میشود.» البته این نکته که چنین چیزی چگونه امکانپذیر است و گارسیا و همکارانش به چه شکلی آن را امکانپذیر کردهاند، موضوعی است که خود تماشاگران باید با دیدن سریال، آن را تجربه کنند. سازندگان سریال برای هرقسمت آن، نام یک رنگ یا یک طیف رنگی را انتخاب کردهاند. این انتخاب البته آگاهانه و عمدی است، زیرا رنگ مورد نظر هر اپیزود در ارتباط کامل با داستان آن قسمت و ماجراهایش است و عنصر اصلی آن قسمت را تشکیل میدهد. داستان زیبابین از ۲۴سال قبل از شروع کار سرقت شروع شده و تا شش ماه بعد از آن ادامه پیدا میکند اما بههمریختگی داستان به گونهای است که این زمانها مدام درهم تلفیق شده و نوعی بیزمانی ایجاد میکند. در حقیقت، هر اپیزود این ماجرا را از زاویه و نگاه متفاوتی به تصویر میکشد که حال و هوایی متفاوت از دیگر روایتها دارد. تهیهکنندگان سریال در ابتدا نام «جیگساو» را برایش انتخاب کردند. ریدلی اسکات، کارگردان و تهیهکننده سرشناس انگلیسی که یکی از تهیهکنندگان و مدیر تولید سریال است، درخواست تغییر این نام را کرد. او عقیده داشت این نام تماشاگران را به یاد ژانر ترس و دلهره و مجموعه فیلم ارزانقیمت «اره» و کاراکتر اصلی آن جیکساو انداخته و به این ترتیب، به تماشاگران آدرس غلط میدهد. اسکات که شرکت فیلمسازیاش بخش مهمی از هزینههای تولید مجموعه را تقبل کرد، حاضر نشد کارگردانی هیچیک از اپیزودهای آن را قبول کند و زمینه را برای کار چهرههایی که قرار است در آینده لقب فیلمسازان مطرح را بگیرند، فراهم و باز کرد. با این وجود، او به عنوان مشاور اصلی فیلمنامه و کارگردانی در تمام مدت کار تولید و فیلمبرداری در کنار کارگردانان قسمتهای مختلف مجموعه و اریک گارسیا بود.
پخش زیبابین در اوایل ژانویه۲۰۲۳ با استقبال بالای تماشاگران خانگی و پلتفرمهای دیجیتال همراه شد. به نوشته نشریه روتن تومیتو از مجموعه ۳۴نقد و مروری که روی سریال صورت گرفت، نزدیک ۷۰درصد این نقدها مثبت بوده است، که نشان از رضایت عموم منتقدان از سریال دارد. این منتقدان شیفته سبک کار فیلمنامهنویسان در درهم تنیده کردن داستان و ماجراها شدند و نوشتند که با وجود سختی کار، بیننده بهراحتی با این موضوع کنار آمده، میتواند روند داستان و ماجراها را دنبال کند. این درحالی است که تعداد زیادی از نشریات تلویزیونی این بحث مهم و جذاب را پیش کشیده و مطرح کردند که آیا سبک جدید داستانگویی نتفلیکس که شامل انتخاب راندوم و تصادفی اپیزودهاشده وقانون دنبال کردن پشت سرهم اپیزودها را نفی میکند، میتواند به رویه معمول فیلمنامهنویسی تلویزیونی شود که داستانهایشان را معمولا درچند فصل ودر اپیزودهایی طولانی تعریف میکنند؟ حتی برخی نشریات از این هم فراتر رفته و به تحقیق درباره چنین امکانی پرداختند. سریال زیبابین توسط گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ ادارهکل تامین و رسانه بینالملل سیما دوبله شده و بهزودی از شبکه تماشا روی آنتن میرود.