معمولا به دلیل محدودیتها، کمتر اتفاق میافتد که بازیگران زن در قصه سریالهای تلویزیونی نقشهای خاص، چالشبرانگیز و متفاوت ایفا کنند. بخشی از محدودیتها به ظرفیت فیلمنامه و قصه برمیگردد، بعضی از آنها نیز به دلیل مسائل مربوط به ممیزی و محدودیتهایی است که بازیگران زن برای ایفای بعضی نقشها با آنها مواجه هستند، اما در این میان گاهی استثناهایی نیز اتفاق میافتد. به تازگی اندیشه فولادوند و رابعه اسکویی در دو سریال «رحیل» و «مستوران ۲» با نقش یک شخصیت ساحره دیده شدهاند و پیش از آنها نیز بهناز نازی در سریال «جیران» چنین نقشی را بازی کرده بود. به بهانه پخش همزمان «رحیل» و «مستوران ۲»، به عملکرد این سه بازیگر زن و موقعیت کاراکتر آنان در قصه پرداختیم.
بیتاج/ رحیل
اندیشه فولادوند در سریال «رحیل» ساخته مسعود آبپرور و رامین عباسیزاده نقش جادوگری به نام «بیتاج» را برعهده دارد. او و همسرش «زمان» (حمیدرضا آذرنگ) با همدستی یکدیگر نقشههایشان را برای به دست آوردن مقام و منصب پیش میبرند. «زمان» مرد بدنامی است و فرزند یک جلاد بوده و «بیتاج» نیز ساحره است، بنابراین کسی به آنها علاقهمند نمیشود تا زندگی زناشویی معمولی داشته باشند و صاحب فرزند شوند. رابطه آنها نوعی رابطه قراردادی است. «بیتاج» با فریب افراد و جادوگری تلاش میکند به «زمان» کمک کند تا به خواستههایش برسد و «زمان» نیز به پشتوانه او و حیلهگریهایش و البته خوشخدمتی خودش، در نظمیه به مقام و منصب رسیده است. «بیتاج» گاهی موفق میشود با حیله، جادو و سوءاستفاده از اعتقاد زنان دربار به خرافات، نقشههایش را عملی کند. در نهایت دیدیم که برای دست پیدا کردن به دره التاجی که نزد «محا» بود، سحر و جادو کمکی به او نکرد و قدرت عشق «زمان» به «محا» بالاتر از هر سحر و جادویی نقشههایش را نقش بر آب کرد و در نهایت «بیتاج» پیروز قصه نیست. «بیتاج» در مقایسه با «طلا» و «ننه آشوب» گریم سنگینی ندارد.
بازی خوب اندیشه فولادوند
نقش «بیتاج» به دلیل پیچیدگیهایش، نقش چالشبرانگیزی برای اندیشه فولادوند بوده و این بازیگر نیز با موفقیت از این چالش عبور کرده است. او در سکانسهایی که «بیتاج» مشغول سحر و جادو است، رفتارهای عجیب و غیرقابل کنترلی دارد. اندیشه فولادوند سعی کرده با لحن خود و قهقهههای شیطانیاش، خباثت و حیلهگری کاراکترش را نشان بدهد و گاهی به تناسب موقعیت نیز مظلومنمایی میکند و با معصومیتی ساختگی افراد را فریب میدهد. نتیجه تلاش او برای به تصویر کشیدن کاراکتر «بیتاج» موفقیتآمیز بوده، این کاراکتر به عنوان شخصیتی ترسناک و خبیث نزد مخاطب پذیرفته میشود.
طلا/ مستوران ۲
رابعه اسکویی نقش ساحره شهر «مستوران» به نام «طلا» را برعهده دارد. به دلیل فضای افسانهای «مستوران»، «طلا» در مقایسه با «بیتاج» قدرت بیشتر و نقش تعیینکنندهای دارد. به عنوان مثال او به کمک سحر و جادو توانست «دوال پا» را تبدیل به انسان کند. «طلا» شخصیت منفی داستان است و به کاراکترهای شرور قصه نیز کمک میکند. او به خدمت «کیاوش» مشاور حاکم «مستوران» درآمده تا نقشههای پلید او را برای ازدواج با دختر حاکم و دستیابی به پست و مقام، عملی کند. معمولا سحر و جادوی او کارساز است، اما قهرمان قصه «لطفعلی» با هوش و ذکاوت خود موفق میشود موانعی بر سر راه آنها ایجاد کند. «طلا» از نظر گریم و طراحی لباس، کاراکتر متفاوتی است. موهای بلند و زیورآلات عجیبی از سر و صورت او آویزان شده و لباسهای چندلایه و سنگین این شخصیت نیز جذاب است.
حضور متفاوت رابعه اسکویی
رابعه اسکویی با ایفای نقش «طلا» در «مستوران»، شانس بازی در متفاوتترین نقش کارنامه خود را پیدا کرده و موفق شده متناسب با این شخصیت منفی، حضور متفاوتی در این نقش داشته باشد. این بازیگر نیز هنگام سحر و جادو تلاش میکند به واسطه حالت غیرعادی چهره خود، به عنوان ساحرهای که انرژیهای عجیب و غریبی دریافت میکند، باورپذیر باشد. رابعه اسکویی برای ایفای نقش «طلا» دچار اغراق نمیشود و در دام نمایشی شدن کاراکتر خود نیفتاده است. گریم و طراحی لباس خوب این بازیگر نیز کمک زیادی به باورپذیری او کرده است.
ننه آشوب/ جیران
بهناز نازی هم مانند اندیشه فولادوند، تجربه ایفای نقش یک ساحره و جادوگر در دوران قاجار را داشته است. این بازیگر در سریال «جیران» نقش جادوگری به نام «ننه آشوب» را برعهده داشت. او برخلاف «بیتاج» و «طلا»، یار و همراه شخصیتهای منفی قصه نبود. «ننه آشوب» قدرت دیدن آینده را داشت و از موضوعات غیب مانند قاتل فرزند «جیران» آگاه بود و به دلیل همین تواناییهایش کاراکترها را از رازهای پنهانی آگاه میکرد. طلسم «ننه آشوب» راهگشای «جیران» و «سارای گرجی» بود و بسیاری از کاراکترهای قصه برای رسیدن به اهدافشان سراغ «ننه آشوب» میرفتند. بهناز نازی در نقش این شخصیت بازی خوبی داشت و کاراکتر خوفانگیزی را به نمایش گذاشت. چهره و ظاهر «ننه آشوب» نیز مانند «طلا» عجیب و متفاوت بود.