مهر نوشت:پنجاه و سومین دوره جشنواره فیلم روتردام با تاکید بر این که پلتفرمی برای سینمای جوان و جاه طلبی باشد که کمتر دیده میشود، کارش را شروع کرد.
جشنواره بینالمللی فیلم روتردام (IFFR) از سه شنبه (۲۵ ژانویه) کارش را با نمایش فیلم «هد ساوت» جاناتان اولگیلوی کارگردان نیوزیلندی که داستانش در اواخر دهه ۱۹۷۰ در شهر زادگاهش کرایستچرچ میگذرد و درباره فرهنگ موسیقی پست پانک در این شهر است، شروع کرد.
روتردام پیش از این در سال ۲۰۲۱ فیلم علمی تخیلی «گرگ تنها» ی این کارگردان را در بخش رقابتی خود به نمایش درآورده بود.
وانیا کالوجرچیچ مدیر هنری IFFR درباره این انتخاب میگوید: این اولین بار است که شخصاً با او ملاقات کردیم زیرا در زمان نمایش فیلم اول او، کرونا بود.
وی در ادامه می افزاید: با مقایسه این ۲ فیلم میپرسید چگونه یک فیلمساز میتواند ۲ فیلم تا این حد متفاوت بسازد؟ ما واقعاً خلاقیت و نبوغ او را تحسین میکنیم.
در طول ۱۰ روز برگزاری این جشنواره، روتردام حدود ۴۴۰ فیلم را به نمایش درمیآورد.
رقابت اصلی پنجاه و سومین دوره این جشنواره به طور مشخص متنوع است و ۱۴ فیلم برای کسب جایزه «ببر» این جشنواره رقابت میکنند که «تصنیف سوزان سزر» ساخته مادلین هانت ارلیش فیلمساز اهل بروکلین از جمله آنهاست. این فیلم کاوشی در زندگی نویسنده ضداستعمار فرانسویتبار مارتینیکی است. «خانه شنا» ساخته جاستین اندرسون که با اقتباس دبورا لوی ساخته شده هم فیلم دیگر بخش رقابتی اصلی است.
اولین تجربه کارگردانی میدهون مورالی بازیگر سینمای مالایالام با عنوان «واگن بوسه» در کنار فیلم دمیترو موسیف کارگردان اوکراینی درباره جنگ با عنوان «زنبورهای خاکستری»، درام برزیلی «پرایا فورموسا» ساخته جولیا دی سیمون، درباره زنی که در قرن نوزدهم از آفریقا قاچاق شده دیگر فیلمهای بخش رقابتی هستند.
کالوجرچیچ میگوید: روتردام از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۹۷۲، همیشه تمایل به نوعی برنامهریزی اخلاقی برای نمایش فیلمهایی داشته که احتمالاً به سینماهای هلند یا شاید حتی اروپا راه نمییافتند.